تهران- ایرنا- رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: در راستای عمل به شعار «تولید، پشتیبانی­‌ها و مانع‌زدایی‌­ها» علاوه بر خدمات، داده‌ها و اطلاعات ضروری دیگر حدود ۴۰ هزارهکتار نقشه شهری جدید طی یکسال گذشته در سازمان تولید شده است.

به گزارش روز شنبه گروه اقتصادی ایرنا «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» با بیان اینکه نقشه و اطلاعات مکانی مبنای شکوفایی اقتصاد مقاومتی و عامل رونق و رفع موانع تولید در کشور است، اظهار داشت: حدود ۴۰ هزارهکتار تولید نقشه شهری جدید طی یکسال اخیر در سازمان صورت گرفت.

وی اضافه کرد: شروع بروزرسانی نقشه‌های ۱:۲۵۰۰۰ پوششی بعد از ۱۳ سال وقفه شامل تولید ارتو تصاویرماهواره‌ای شهر تهران و بروزرسانی نقشه ۱:۲۵۰۰۰ این شهر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای؛ همچنین مثلث‌بندی ۳۶۰ هزار هکتار تصویر هوایی رقومی در منطقه سنندج و تولید ارتوفتوموزائیک عکس‌های دهه هفتاد از پنج میلیون هکتار اراضی کشور به عنوان ورودی پروژه بروزرسانی نقشه‌های پوششی، از دیگر فعالیت‌های اجرا شده در همین مدت کوتاه و با درنظر گرفتن ظرفیت داخلی سازمان بوده است.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: تولید ۲.۵ میلیون هکتارمدل ارتفاعی رقومی، ارتوفتوموزائیک و اورتوفتو در قطع و مقیاس ۱:۲۰۰۰ در قالب پروژه «کاداستر» اراضی نیز از دیگر عملکرد سازمان طی یکسال اخیر بوده و تنها حجم داده‌های تصویری ورودی این طرح در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۷۰ هزار گیگابایت بوده است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور به رونق ناوگان و تجهیزات عکسبرداری سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از حدود یک سال و نیم وقفه طرح جامع کاداستر در بخش تولید و به روز رسانی نقشه های مورد نیاز حدنگاری از سوی متخصصین این سازمان تدوین و به سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه شد. همچنین، سامانه تغییرات کاربری و ساخت و سازها در کشور و سامانه اتوماتیک برآورد مساحت پهنه‌های آبی مورد استفاده در بررسی سطح دریاچه ها، تالاب‌ها و سدهای کشور و مناطق سیل زده نیز برای نخستین بار در سازمان ایجاد شد.

وی گفت: در یک سال گذشته حدود یکصد هزار چارت بین­‌المللی ناوبری دریایی از آبهای نیلگون خلیج‌­فارس، دریای عمان و دریای خزر به فروش رفته که توسط متخصصان بومی سازمان تهیه و تولید شده است. چارت‌های دریایی سازمان نقشه برداری کشور امروزه قریب به ۷۵ درصد از آبهای خلیج فارس را پوشش می‌دهند و انجام عملیات هیدروگرافی از بخش‌های باقیمانده همچنان ادامه دارد.

این مقام مسوول عنوان داشت: در راستای عمل به شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر «سال تولید، پشتیبانی­‌ها و مانع‌زدایی­‌ها» به رغم اعمال تحریم‌­های ظالمانه علیه کشورمان توسط کشورهای غربی؛ فرزندان ایران اسلامی در این سازمان موفق به تولید اولین چارت پهلوگیری از بزرگترین بندر تجاری ایران، یعنی بندر «شهید رجایی» به صورت بزرگ مقیاس شدند و تولید این نوع چارت‌ها برای پنج بندر مهم دیگر کشور نیز در دست اقدام است.

جعفرزداده ایمن آبادی افزود: به غم اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران به گوشه گیری و انزوا در جامعه جهانی؛ سازمان نقشه برداری کشور برای اولین بار در کمیته بین المللی استاندارسازی سازمان IHO شرکت و مشارکت فعال داشت. در حوزه آبنگاری تعمیرات دو شناور دیگر سازمان نیز پس از حدود ده سال وقفه آغاز شده است که در آینده نزدیک آن شناورها نیز به ناوگان تجهیزات هیدروگرافی سازمان افزوده خواهند شد.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور به موفقیت‌های ملی بدست آمده در حوزه نقشه برداری زمینی پرداخت و اظهار داشت: پس از سال‌ها وقفه توسعه سامانه تعیین موقعیت آنی زمینی(هدی)، که بهبود دهنده و کنترل‌کننده دقت موقعیت‌یابی آنی و ناوبری ماهواره‌ای است از سر گرفته شد. این توسعه در شش استان شمالی کشور با اضافه شدن ۳۰ ایستگاه جدید انجام گرفت و هم اکنون در پوشش کامل این سامانه قرار گرفتند. بدین ترتیب شبکه ایستگاه‌های دائمی GNSS ژئودینامیک سازمان که سالیان متمادی ۱۳۵ ایستگاه بود، هم اکنون به بهره برداری از ۱۶۵ ایستگاه طی این مدت کوتاه رسیده است. در این حوزه شاهد عملیات ثقل سنجی در کشور برای تکمیل شبکه مربوطه و تدقیق ژئوئید ملی ایران(سطح مبنای ارتفاعی کشور) هستیم.

جعفرزاده ایمن آبادی به موضوع خدمات سازمان در خصوص مدیریت بحران‌ها پرداخت و گفت: قبل از وقوع بحران‌هایی مانند سیلاب‌ها نقشه‌های پیش‌بینی آبگرفتگی مناطق جمعیتی در اسرع وقت و کوتاه‌ترین زمان برای سازمان‌های مسئول ارسال شده و پس از بحران نیز نقشه‌های پایش وضعیت موجود تهیه و ایفاد شده است. همچنین در طول یکسال گذشته فناوری‌های جدیدی به ویژه در پایش نرخ بحران فرونشست و زمین لرزه در بخش فنی سازمان اتخاذ شده است و به طور مرتب گزارش‌های مربوطه به مسئولین رده بالای کشور تا مسئولین محلی مناطق درگیر این بحران‌ها ارائه می‌شود.

وی با بیان این مطلب که بهینه‌­سازی زیر­ساخت تبادل اطلاعات سازمان نقشه برداری کشور با استفاده از ظرفیت ‌های موجود و تامین امنیت داده‌­ها بر اساس استاندارد­ها و روش‌­های روز دنیا و در جهت تضمین ارائه خدمات به­ صورت الکترونیکی و تداوم کسب وکار این سازمان است، بیان کرد: برای اولین بار در کشور، سازمان نقشه برداری کشور به ثبت و به اشتراک گذاری اطلاعات مکانی دستگاه‌های اجرایی ۳۱ استان کشور در بستر امن ژئوپورتال ملی اقدام کرد. دامنه این عملکرد در ژئوپورتال استانی وسیع‌تر بوده و به گونه‌ای است که دستگاه‌های هر استان، امکان استفاده از این بستر را در شبکه دولت دارند و می‌توانند اطلاعات مکانی خود را در این سامانه و بدون نیاز به اینترنت جهانی به‌اشتراک بگذارند.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور خاطر نشان کرد: «سعی ما بر این است تا در سازمان نقشه برداری کشور با فناوری‌های روز جهان همگام باشیم. بر این اساس  به دنبال استقرار زیرساخت داده‌های مکانی ملی، اجرای پروژه‌های پایلوتی با ساختار «همسان رقومی» (Digital Twin)، در کشور آغاز شد. به‌همین‌منظور، در زمینه شناسایی فناوری‌های دور، اقدام به راه اندازی یک پروژه پایلوت Digital Twin بر روی شهر رشت شد، که اهداف ملی متعدد این پروژه در همه استان‌ها برای خدمت رسانی به مردم بسیار سودمند خواهد بود. زیرا منجر به  استقرار «شهرهای هوشمند» و «ایران دیجیتال» که مهمترین ابزار مدیریتی توسعه پایدار است، خواهد شد.