تهران- ایرنا- خبرگزاری کوبا با اشاره به یکه تازی طالبان در افغانستان، آن را نشانه شکست آمریکا دانست و تاکید کرد که ایالات متحده با خارج کردن نظامیان خود، قصد دارد بدون نیاز به تکرار صحنه تحقیرآمیز سقوط سایگون در جنگ علیه ویتنام را بار دیگر در افغانستان تداعی کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری کوبا، در حالی که تاکنون بیش از نیمی از ۳۴ استان افغانستان به تصرف طالبان درآمده، تصرف قندهار، دومین شهر افغانستان، پس از بمباران هشت روزه تنها کابل و چند نقطه حساس دیگر را در اختیار دولت گذاشت.

۲۰ سال پس از اشغالگری و عملیات نظامی آمریکا در خاک افغانستان با دستاویز حمله ۱۱ سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان، نظامیان آمریکایی در حالی از قلمرو این کشور عقب نشینی می کنند که طالبان پرقدرت تر از گذشته، بخش های بیشتری از کشور را بازپس می گیرند.

کارشناسانی مانند «گوادی کالوو» تحلیلگر بین المللی در آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی، در حقیقت از زمان توافق های ۲۰۲۰ در دوحه بین دولت دونالد ترامپ و طالبان، این پیمان را به نوعی رفتار ایمن نسبت دادند تا ایالات متحده بتواند بدون نیاز به تکرار صحنه تحقیرآمیز سقوط سایگون در جنگ علیه ویتنام در ۱۹۷۵ از این کشور خارج شود.

سقوط سایگون،  پایتخت ویتنام جنوبی به دست ارتش خلق ویتنام و جهبه آزادی ملی در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ رخ داد. سقوط سایگون نشانه شکست آمریکا و جبهه ویتنام جنوبی٬ پایان جنگ ویتنام و آغاز دوره رسمی کمونیست شدن ویتنام بود.

طبق پیش بینی این تحلیلگر آرژانتینی، به نظر می رسد حمله طالبان، پس از شکست ائتلاف ایالات متحده و ناتو در جنگ ۲۰ ساله، در مدت کوتاهی قدرت کابل و کشور را به حکومت طالبان باز می گرداند.

در میان انتقادات از تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهایش از افغانستان، «میچ مک کانل» رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا نیز در بیانیه ای گفت: «افغانستان به سوی فاجعه ای گسترده، پیش بینی پذیر و قابل پیشگیری می غلتد.» او ضمن انتقاد از «سیاست بی ملاحظه» جو بایدن در قبال افغانستان نسبت به «پیامدی بدتر از سقوط تحقیرآمیز سایگون در سال ۱۹۷۵» در پایان جنگ ویتنام هشدار داد.