بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون برداشت گوجه فرنگی از سطح ۲ هزار و ۱۴۰ هکتار اراضی استان آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۶ هزار تن محصول جمع‌آوری شود.

مهندس پژمان شهابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سطح ابلاغی گوجه فرنگی برای سال زراعی جاری سه هزار و ۲۷۰ هکتار بود که با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی این محصول امسال کمتر کشت شد.

وی سطح زیر کشت گوجه فرنگی در سال زراعی گذشته را سه هزار و ۴۳۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح حدود ۱۵۰ هزار تن محصول برداشت شد.

شهابی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت گوجه فرنگی مربوط به شهرستان مانه و سملقان است افزود: گوجه فرنگی در کشتزارهای بجنورد، شیروان و سایر شهرستا های این استان نیز کشت می شود.

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیشتر گوجه فرنگی کشت شده این استان به کارخانجات رب استان گلستان حمل می شود، بخشی نیز در کارخانه های این استان و همچنین به صورت تازه خوری به مصرف می رسد.

شهابی افزود: میانگین عملکرد گوجه فرنگی در خراسان شمالی ۴۵ تن در هکتار است که این استان رتبه ۱۳ کشوری را در کشت و تولید این محصول در اختیار دارد.

وی گفت: در استان سه کارخانه رب در شهرستان های فاروج با ظرفیت پنج هزار تن،  مانه وسملقان چهار هزار تن و اسفراین ۲ هزار تن فعالیت دارد.

شهابی اظهار داشت: بر اساس مصرف سرانه ۳۰ کیلوگرم گوجه فرنگی در سال، استان حدود ۷۵ هزار تن گوجه مازاد دارد که باید در استان های دیگر به فروش برسد.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع در خصوص کشت محصولات سبزی و صیفی و بخصوص پیاز و گوجه فرنگی این است که کشاورزان باید در تنظیم سطوح کشت خود حتما با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت و از افزایش سطح زیر کشت خودداری کنند.

هم اینک قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میدان میوه و تره بار بجنورد بیش از ۳۵ هزار ریال است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که در ۸۲ هزار بهره بردار در این بخش فعالیت دارند.