سبزوار- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: حجم خسارتهای ناشی از پدیده مزمن خشکسالی همراه با نوسانهای دمای هوا هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت در سال زراعی جاری به کشاورزان کلزاکار در این شهرستان غربی خراسان رضوی وارد کرده است.

علی‌اکبر قارزی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گستره زیرکشت کلزا را در شهرستان جوین ۷۰۰ هکتار ذکر و بیان کرد: خشکسالی مستمر و تغییرات نابهنگام دمایی محصول ۴۰ درصد این مزارع را از بین برد.

وی ادامه داد: بر این اساس پدیده‌های طبیعی مغایر با شرایط لازم کشت و کار امسال موجب کاهش هزار تنی در حجم محصول کلزای برداشتی از مزارع جوین شد. 

مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: امسال هزار و ۲۰۰ تن محصول دانه روغنیکلزا از سطح ۴۱۵ هکتار کشتزارهای این شهرستان برداشت شد.

وی افزود: بخش عمده محصول کلزای برداشتی امسال از مزارع جوین به شیوه تضمینی از کشاورزان این شهرستان خریداری و تحویل گرفته شده است.

قارزی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی با وجود خسارتهای ناشی از پدیده خشکسالی اقدام به "تخصیص یارانه به کلزاکاران، پوشش بیمه کشاورزی برای کشت و برداشت این دانه روغنی و راه‌اندازی مراکز خرید تضمینی" کرده است تا شرایط مطلوبی را برای فعالیت زراعی کشاورزان در جوین فراهم کند.

وی همچنین روغن کلزا را از بهترین انواع روغنهای خوراکی گیاهی معرفی و بیان کرد: هدف از کشت دانه روغنی کلزا تامین روغن مصرفی مورد نیاز مردم در سطح کشور است. 

مدیر جهاد کشاورزی جوین "کنجاله کلزا" را نیز مناسب تغذیه دامها و مورد مصرف در واحدهای دامداری ذکر و بیان کرد: "اصلاح خاک، کنترل علفهای هرز و افزایش عملکرد در کشت دوم سالانه کلزا" نیز از مزیتهای کاشت و زراعت این دانه روغنی هستند. 

۱۲ هزار کشاورز بهره‌بردار در عرصه زراعت، باغداری، دامپروری و طیور شهرستان جوین مشغول کار هستند. 

نقاب، مرکز شهرستان ۵۴ هزار نفری جوین در فاصله ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. جوین که پیشتر یکی از بخشهای تابعه شهرستان سبزوار بود اواخر سال ۱۳۸۷ به شهرستان ارتقاء یافت.

این شهرستان با دو بخش "مرکزی و عطاملک" دارای چهار دهستان و ۵۳ روستا است. ۴۰ هزار نفر از جمعیت جوین ساکن روستاهای این شهرستان هستند.