قم-ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم با اشاره به معرفی محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با توجه به سابقه فعالیت و روحیات وزیر پیشنهادی نوید روزهای بهتری برای اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و هنر در دوره جدید می‌رود.

حامد حجتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در خصوص مبحث فرهنگ و هنر در ابتدا باید ببینیم حوزه فرهنگ برای ارتقاء در شرایط کنونی به یک فرد عملگرا دارد یا نیاز اصلی حوزه فرهنگ امروز وجود فردی برای ترمیم زیرساخت ها و حوزه تئوری پردازی ها است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم تاکید کرد: اگر چه ما در حوزه نظریه پردازی هنر و فرهنگ با عقب ماندگی روبه رو هستیم و برای برخی از مباحث فرهنگی و هنری پاسخ درخوری نداریم اما با این وجود نیاز به یک مدیر عملگرا برای حل بخشی از مشکلات تلنبار شده اهالی این حوزه بیشتر احساس می شود.

حجتی اظهار داشت: عملگرایی در این حوزه تعریف خاص خود را دارد و وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دارای تجربه لازم و میدانی در برخورد با هنرمندان و صاحبان ذوق و اندیشه باشد.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی فرهنگ و هنر از عملکرد و سابقه فعالیت در نهادهای قانونگذاری، پژوهشی و نظریه پردازی برخوردار است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم ابراز داشت: در حوزه نظریه پردازی و زیرساختی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دارای قدرت ایده و نظریه پردازی قابل تعمیم باشد اما دولتها نوعا به این ویژگی کم توجه هستند و از کنار آن عبور می کنند.

حجتی با اشاره به برخی از مشکلات ریشه ای حوزه فرهنگ در کشور گفت: شورای فرهنگ عمومی برغم داشتن ساختار رسمی در وزارتخانه متبوع اما کارکرد مورد نظر خود را طی سالهای قبل از دست داده و به یک شورای فرمایشی تبدیل شده است و بخش مهمی از مشکلات فرهنگی عریان جامعه از فرتوت بودن و ضعف نهاد شورای فرهنگ عمومی کشور برخواسته است.

وی ابراز کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور از تحولات اجتماعی جا مانده و در صورتی که در دوره جدید با نگاه جدیدی به این شورا توجه شود می شود امید داشت که بخشی از مشکلات فرهنگی کشور در قالب آن به سمت مطلوبیت حرکت کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم با بیان اینکه در حال حاضر توجه اصلی وزارتخانه ارشاد بر حوزه نشر و کتاب است اما به دلیل وجود مافیا در این بخش ناشران و مولفان واقعی با انبوهی از گرفتاری ها روبه رو هستند، گفت: نگاه مردم به مولفه کتاب طی دو دهه اخیر تفاوت کرده و این بخش می تواند جای خود را در سبد اقتصادی خانوارها باز کند بشرطی که دست مافیای چاپ و نشر از حوزه تولید کتاب قطع شود.

حجتی با تاکید بر اینکه امروز شاهد کوچ مردم از رسانه های رسمی به پلتفرم های مجازی هستیم که در صورت بی توجهی می تواند به بزرگترین پاشنه آشیل دولت جدید تبدیل شود، اضافه کرد: این بخش از نظر قانونی و عملیاتی دارای ضعف و حفره های زیادی است و این حوزه باید بعنوان یکی از اولویت های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم گفت:هنرمندان مظلومترین گروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و جز برخی حمایت های ناچیز هیچ گونه حمایتی از این افراد وجود ندارد در صورتی اگر اقتصاد هنرمندان تامین شود بخش مهمی از مشکلات فرهنگ عمومی کشور نیز بهبود می یابد.

وی ادامه داد: طی سالهای گذشته مباحثی مانند ایجاد بازارچه های عرضه محصولات، تولید محتوا و حمایت از محصولات هنری به دست فراموشی سپرده شده است که در این حوزه های غیرسینمایی با آسیب و خسارت بیشتری به خصوص در شرایط کرونایی روبه رو شده اند.

حجتی در پایان با اشاره به اینکه ما معتقدیم انقلاب اسلامی می تواند به عنوان یک ناجی در عصر حاضر ایفای نقش نماید، تاکید کرد: به هنر انقلاب اسلامی در فرهنگ و ارشاد باید توجه ویژه ای شود در سالهای گذشته بخاطر شرایط سیاسی و فرهنگی حاکم بر کشور، هنر انقلاب اسلامی چندپاره شده و گروه های هنری مختلف تشکیل شده که بخاطر عدم وجود تعریف واحد ضربات زیادی خورده و نظریه پردازان در حوزه هنر انقلاب اسلامی نتوانستند به سوالات هنرمندان پاسخ قانع کننده ای بدهند و این مساله سبب نوعی از قشری گری شده است.

محمدمهدی اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی رییس جمهوری به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.