بجنورد- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: تاکنون سه هزار و ۲۱۳ کشاورز استان گندم تولیدی خود را به دولت عرضه کرده‌اند که حدود ۱۰۰ درصد از وجوه آن پرداخت شده است.

سیدجلال موسوی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۹۶۳ میلیارد ریال وجوه گندم  خریداری شده در استان پرداخت شده است.

وی افزود: میزان عرضه گندم توسط کشاورزان استان به دولت در سال جاری به شدت کاهش یافته است به طوری که تاکنون تنها ۱۹ هزار و ۱۹۴ تن گندم خریداری شده است.

کمبود حدود ۱۰۰ هزار تن گندم در استان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود تا فصل خرید سال آتی با کمبود ۱۰۰ هزار تن گندم در این استان روبه‌رو شویم که از طریق خرید از سایر استان ها و یا واردات تامین خواهد شد.

وی افزود: سالانه ۱۴۰ هزار تن گندم در این استان به مصرف می رسد که در سال های گذشته بخش زیادی از این میزان توسط کشاورزان استان تولید می شد اما امسال خشکسالی میزان تولید این محصول را به شدت کاهش داده است.

وی گفت: امسال برای جبران کمبود گندم مورد نیاز استان و نیز برای ارتقای کیفیت آرد، ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم از سایر استان ها و یا از بنادر تامین و به استان حمل شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون فصل خرید گندم رو به پایان است و در این شرایط تا پایان خرید، میزان تحویل این محصول از ۲۰ هزار تن فراتر نخواهد رفت.

بر اساس این گزارش، پارسال ۱۳۱ هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان خریداری و ذخیره سازی شد.

خشکسالی و کاهش بارندگی ها سبب شد تا ۳۰ درصد از گندم و جوی دیم زارهای خراسان شمالی از بین برود. 

پیش از این، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفته بود که کاهش بارندگی و خشکسالی ۳۸ هزار هکتار از اراضی دیمزار غلات ( جو و گندم ) استان را نابود کرد و بر اساس بررسی کارشناسی حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیمزار مربوط به گندم و مابقی نیز  مزارع کشت جو است.