تهران- ایرنا- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت لوازم‌خانگی و تدوین پیش نویس برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی در چهار محور خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «مهدی صادقی نیارکی» در نشست بررسی پیش نویس برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی افزود: سال گذشته چهار رشته فعالیت به عنوان رشته فعالیت‌های موثر در تولید صنعتی انتخاب و جلسات مستمر برای تدوین برنامه های عملیاتی توسعه آنها با شاخص های کمی و اجرایی برگزار شد.

وی با بیان اینکه برنامه عملیاتی توسعه سه رشته فعالیت تایید و ابلاغ شده است، گفت: برنامه عملیاتی توسعه صنعت طلا، جواهر و گوهر سنگ‌ها، صنایع غذایی و آشامیدنی و صنعت پوشاک و کفش نهایی شد و به تایید وزیر صنعت رسید و برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی نیز در مرحله پیش‌نویس برای نهایی شدن است.

صادقی با اشاره به جلسه ای که خرداد ماه در این زمینه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، ادامه‌داد: متعاقب این جلسه شورای سیاستگذاری صنعت لوازم خانگی در معاونت امور صنایع وزارتخانه و با حضور تشکل ها، انجمن ها و دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شد که جلسات آن به صورت مستمر در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه هماهنگی و تعامل بسیار خوبی میان انجمن ها و تشکل ها در این حوزه شکل گرفته است، اظهار ‌داشت: ارکان این شورا انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی تشکیل می دهد و امیدواریم با تشکیل مستمر این شورا مباحث سیاست‌گذاری با سرعت بیشتری به جلو برود.

صادقی نیارکی به اهداف تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت لوازم خانگی اشاره کرد و افزود: بهبود و تکمیل زنجیره، مدیریت واردات و صادرات، توسعه و تعمیق ساخت داخل، ساماندهی و توانمندسازی بنگاه‌ها، ارتقای قابلیت‌های فناورانه، هم‌پیوندی در زنجیره ارزش جهانی و افزایش ماندگاری در بازارهای صادراتی اهداف تشکیل شورای سیاستگذاری هستند.

وی با بیان این که پیش‌نویس برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی نیز در چهار محور تدوین شده است، یادآوری کرد: این چهار محور در سه برنامه عملیاتی زنجیره‌های دیگر صنعتی که ابلاغ شده بود نیز مشترک هستند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به ظرفیت‌های تدوین پیش‌نویس این برنامه عملیاتی، گفت: ایجاد و توسعه ظرفیت‌های اسمی، ایجاد و توسعه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، جایگزینی سریع تولید داخل با خارج، توسعه صادرات به‌ویژه با کشورهای همجوار، توازن و پایداری نسبی زنجیره تامین و ایجاد و توسعه مراکز تحقیق و توسعه از مهمترین ظرفیت ها برای تدوین این برنامه عملیاتی است.

۴ چشم‌انداز برای تدوین سند راهبردی صنعت لوازم خانگی

وی همچنین به چشم انداز ۱۴۰۰ در تدوین سند راهبردی و برنامه عملیاتی توسعه لوازم خانگی اشاره داشت و افزود: چهار چشم انداز در این برنامه عملیاتی رقابت‌پذیری در مقیاس‌های جهانی، افزایش سهم بازار کشورهای منطقه، تامین نیاز کشور با تولید انواع محصولات و تولید با استفاده از فناوری‌های بومی منطبق بر استانداردهای جهانی است.

صادقی نیارکی همچنین به چهار راهبرد اصلی این برنامه عملیاتی اشاره کرد و گفت: این راهبردها شامل ساماندهی و توانمندسازی بنگاه‌های فعال و نیمه‌فعال، برندسازی و توسعه بازارهای صادراتی، تکمیل و توسعه حلقه‌های ارزش افزا در زنجیره تولید لوازم خانگی و فرهنگ‌سازی خرید کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا هستند.