اردبیل - ایرنا - مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: اخذ تاییدیه ایمنی برای آسانسورهای نصب شده در همه ساختمان‌های شخصی و عمومی اجباری است.

هاشم علایی روز یکشنبه در مصاحبه با ایرنا، با اشاره به اجباری بودن استاندارد آسانسورهای برقی در مرحله اولیه و ادواری بیان کرد: پس از نصب آسانسور توسط شرکت‌های نصاب مجاز دارای پروانه معتبر طراحی و مونتاژ آسانسور، مدارک و مشخصات مربوطه در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور بارگزاری شده و موضوع به یکی از شرکت‌های بازرسی فنی ارجاع می شود.

وی افزود: برای اخذ تاییدیه ایمنی ادواری آسانسورها، پس از درخواست مالکان یا بهره‌برداران و اظهار توسط شرکت‌های طراحی و مونتاژ یا شرکت‌های بازرسی فنی تایید صلاحیت شده در سامانه مزبور، بازرسی فنی آسانسورها انجام می گیرد.

مدیرکل استاندارد اردبیل استان با اشاره به نظارت کارشناسان استاندارد بر عملکرد شرکت‌های بازرسی بیان کرد: اعتبار گواهی نامه‌های بازرسی آسانسور یک ساله بوده و بهره‌برداران آسانسورها، بایستی ضمن انجام امور مربوط به پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای، جهت سرویس و نگهداری آسانسورهای خود با یکی از شرکت‌های دارای پروانه معتبر طراحی و مونتاژ آسانسورعقد  قرارداد کرده و قبل از انقضای اعتبار گواهینامه‌ها، نسبت به بازرسی ادواری آسانسور خود اقدام و گواهی نامه تایید ایمنی از سوی شرکت‌های بازرسی فنی تایید صلاحیت شده دریافت کنند.

وی با تاکید بر اهمیت استانداردسازی آسانسورها گفت: کارفرمایان پروژه‌های عمرانی و ساختمانی موظف هستند برای نصب آسانسورها فقط با شرکت‌های دارای پروانه معتبر طراحی و مونتاژ آسانسور از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرارداد منعقد کنند.

علایی با اشاره به پرشمار بودن تعداد آسانسورهای نصب شده در ادارات، مراکز درمانی، اقامتی و ساختمان‌های مسکونی و خصوصی گفت: به دلیل استفاده روزمره مردم از این آسانسورها، انتظار می‌رود که تمام بهره‌برداران نسبت به استانداردسازی و انجام بازرسی ادواری آسانسور نصب شده قبل از انقضای اعتبار و دریافت تاییدیه ایمنی اقدام کنند.

وی بیان کرد: صدور پایان کار برای ساختمان‌ها در شهرداری منوط به دریافت گواهینامه تاییدیه ایمنی اولیه آسانسور و نامه اداره کل استاندارد استان است و بر این اساس شهرداران بدون تاییدیه ایمنی نباید پایان کار صادر کنند.

به گفته مدیرکل استاندارد اردبیل استان اردبیل ، در صورت انقضای اعتبار تاییدیه ایمنی آسانسور، مسئولیت مستقیم هر گونه حوادث و سوانح احتمالی بر عهده شرکت‌های سرویس و نگهداری مجاز طرف قرارداد، مالکان و بهره‌برداران و مدیران ساختمان‌های مسکونی جمعی است.

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند در صورت نارضایتی از کیفیت، عملکرد و یا ایمنی آسانسورهای نصب شده توسط شرکت‌های مورد تایید، مراتب را به صورت کتبی به اداره کل استاندارد استان اردبیل منعکس کرده و یا با شماره تلفن گویای ۱۵۱۷ و تلفن های ۸ -۳۳۷۴۱۱۵۷ تماس حاصل کنند.