هر سال با آغاز ماه محرم لباس های مشکی را بر تن کرده و دهه اول را با حضور در مراسم عزای حسینی بر مظلومیت آن حضرت گریه و با یادآوری حماسه سیدالشهدا و یاران باوفایش در کربلا درس آزادگی و غیرت را مرور می کنیم. برخی نیز تا پایان ماه صفر در برنامه های عزاداری حضور پیدا کرده و این دو ماه را پای منبرهای معرفت سیدالشهدا نشسته و همراه با ستایشگران حسینی درس مروت و جوانمردی را مرور می کنند.
گاهی این سوال مطرح می شود که چرا عزاداران حسینی دو ماه در کلاس معرفت و خیمه عزای سیدالشهدا (ع) حضور پیدا می کنند ولی زندگی آنان در طول سال رنگ و بوی حسینی ندارد. چرا باید با مشکلات اجتماعی و فرهنگی دست و پنجه نرم کنیم و چرا از عزای حسینی به اندازه کافی درس زندگی نمی گیریم تا در تمام سال جوانمردی و انصاف را پیشه خود کنیم؟
حجت الاسلام محمدرضا طباطبایی نسب در این زمینه در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: ملت ما به برکت ماه محرم و عاشورا، حسینی می شود اما نکته دقیق تر از حسینی شدن، حسینی ماندن است. در دستورات اسلامی و احکام آمده است کسی که می خواهد مسلمان شود، کافی است شهادتین را بر زبان جاری کند. یعنی با گفتن اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله، مسلمان می شود اما مسلمان شدن با مسلمان ماندن تفاوت دارد. زمانی می توان گفت یک نفر مسلمان می ماند که واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند.
وی با بیان مثالی دیگر گفت: در روایات آمده است کسی که به مکه می رود و اعمال حج را انجام می دهد، هنگامی که از احرام خارج می شود، خدا تمام گناهان او را می بخشد. یعنی مانند نوزادی که تازه به دنیا آمده، هیچ گناهی ندارد و پاک می شود ولی نکته مهم حفظ این پاکی است.
مدیر موسسه فرهنگی نور الائمه درباره راز و رمز حسینی ماندن گفت: کسانی که در رکاب امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، در واقع کسانی بودند که حسینی ماندند تا به شهادت رسیدند. جنس محبت امام حسین (ع) با گناه و حرام سازگار نیست. کسی که می خواهد محبت امام حسین (ع) را در دل خود جا دهد باید با گناه انسی نداشته باشد لذا امام باقر (ع) فرمود من عصی الله لم ینفعه حبنا یعنی محبت ما به درد کسی که گناه کند، نمی خورد.
وی افزود: در آیه ۷۹ سوره واقعه می خوانیم لا یمسه الا المطهرون یعنی کسی به حریم الهی و قرآن راه پیدا می کند که جزو پاکان باشد و همچنین کسی جز پاکان به حریم امام حسین (ع) راه پیدا نمی کند.
وی ادامه داد: بنابر این گناه، مانع فیض و ماندن در راه امام حسین (ع) است و معصیت الهی مانع این می شود که انسان بتواند در کنار امام حسین بماند و آن عاملی که باعث می شود تا انسان در کنار سیدالشهدا بماند، تقوی است. یعنی ترک گناه و انجام واجبات و اگر انسان بتواند از محرمات فاصله بگیرد، می تواند حسینی باقی بماند.
طباطبایی نسب ادامه داد: دومین عاملی که باعث می شود انسان حسینی بماند، زندگی کردن با امام حسین (ع) است. ما در زندگی خود معمولا با همسر و فرزندان، منزل، گوشی همراه، خودرو، کارت بانکی و دیگر موارد ارتباط داریم و اگر هر کدام از اینها نباشد، زندگی ما مختل و با مشکل روبرو خواهد شد. اگر واقعا بخواهیم امام حسینی بمانیم، باید با امام حسین (ع) زندگی کنیم. راه و رمز زندگی کردن با سیدالشهدا (ع) این است که به یاد آن حضرت باشیم. مثلا هر روز زیارت عاشورا بخوانیم یا هر روز یک جمله از باب معرفت، عرفان، ملکوت و عشق به امام حسین (ع) یاد بگیریم.
وی تاکید کرد: راه و رسم زندگی کردن با امام حسین (ع) این است که آن حضرت را باور کنیم تا بتوانیم با آن حضرت زندگی کنیم. کسانی در مسیر زندگی با امام حسین قدم می زنند، که آن حضرت را باور کردند و در زندگی راه و مرام آن حضرت را پیشه خود کردند.
این کارشناس مذهبی افزود: سومین عامل برای حسینی ماندن این است که انسان خودش را شبیه امام کند. انسان همواره کسی را الگوی خود قرار می دهد که او را دوست دارد و انسانی که یک نفر را الگوی خود قرار داد، تلاش می کند تا شبیه او شود. ما باید کاری کنیم که خودمان را در اخلاق، رفتار، ارتباط با خدا، مناسبات خانوادگی، مناسبات اجتماعی و مناسبات معنوی شبیه امام کنیم. البته ما هیچوقت نمی توانیم خود امام شویم چون آن حضرت صاحب مقام عصمت و دارای درجه و اعتبار معنوی است ولی می توان شبیه آن حضرت شد. یعنی می توانیم در راه امام حسین تلاش کنیم و خودمان را به آن نقطه شباهت برسانیم.