تهران- ایرنا- پژوهشگر صنایع‌خلاق و مدرس دانشگاه گفت: اگر مهندس ضرغامی، وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اجرای قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی را اولویت قرار دهد، ظرفیت‌های نهفته این بخش به‌سرعت ظاهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعزت‌الله ضرغامی که از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده از روز شنبه (۲۳ مرداد) تا سه‌شنبه (۲۶ مرداد) در ۱۴ کمیسیون و ۵ فراکسیون مجلس شورای اسلامی حضور یافته و رویکردها و برنامه‌های خود را برای مدیریت این وزارتخانه تببین کرده است.

در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ضرغامی، او سکان‌دار وزارتخانه‌ای می‌شود که گردشگری به عنوان یکی از حوزه های آن در ۱۸ ماه گذشته و شیوع کرونا با خسارتی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است، بسیاری از فعالان این صنعت از مدیران دفاتر خدمات تا راهنمایان گردشگری یا خانه‌نشین شده‌ یا تغییر شغل داده‌اند؛ کارگاه‌های هنرهای سنتی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی تعطیل و بسیاری از صاحبان مشاغل کاملا بیکار شده اند.

اکنون وزارت میراث‌فرهنگی در انتظار مدیری است که دانش‌آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات است. او با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو دوره پنج‌ساله (۱۳۹۳-۱۳۸۳) ریاست سازمان صدا و سیما و در احکام جداگانه دیگری از سوی ایشان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین عضو شورای عالی فضای مجازی بوده است.

اولویت صنایع دستی؛ اجرای قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان

حجت الله مرادخانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اولویت ها و ضرورت هایی که ضرغامی باید در این وزارتخانه در نظر بگیرد، اظهار داشت: ضرغامی اگر بخواهد کمک و خدمتی به خانواده بزرگ صنایع‌دستی انجام دهد، باید از جایگاه وزارتی استفاده کند و قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را که ۴ سال پیش (سال ۱۳۹۶) در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و آیین نامه اجرایی آن در جلسات آخر دولت دوازدهم (سوم مردادماه ۱۴۰۰) تصویب و به وزارتخانه ابلاغ شد در استان ها به سرعت عملیاتی و حتی با دستگاه‌ها و وزارتخاته دیگر هم برای همکاری و هم افزایی میان بخشی مکاتبه کند.

پژوهشگر صنایع‌خلاق و مدرس دانشگاه تصریح کرد: اجرای این قانون برای وزارت میراث‌فرهنگی فرصت و ظرفیت ایجاد می‌کند.  قانون‌گذار در این قانون اختیارات و فرصت‌های خوبی را در اختیار مدیریت کلان صنایع‌دستی قرار داده و اگر به درستی و مفید از آن بهره‌برداری شود و آن را در اولویت کاری حوزه صنایع دستی قرار داده و جدی روی آن کار شود، همه ظرفیت‌های نهفته در این بخش به سرعت بروز خواهد کرد.

سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم بازنویسی شود/ نامی از «صنایع دستی» در سند نیست

مرادخانی با اشاره به ابلاغ سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم (۱۲ تیر ۱۴۰۰) ار سوی حسن روحانی رییس جمهوری پیشین، گفت: در این سند که ستادی هم برای اجرای آن تشکیل شده است، هیچ نام و عنوانی از صنایع دستی وجود ندارد که خلا جدی و غیر قابل بخشیدنی است، بدون عنوان میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی یعنی  ٨٠ درصد این حوزه در نظر گرفته‌ نشده است.

وی گفت: ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی باید تلاش کند اولا؛ این سند بازنویسی  شود و ثانیا؛ به عنوان یکی از اعضای ستاد مربوطه پیشنهاد کند هنرهای‌سنتی، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس که بخش بزرگی از فناوری‌های فرهنگی و نرم در ایران را  به خود اختصاص می‌دهند، در این سند جایگاه داشته باشند و در چشم‌اندازها، راهبردها و همچنین اهداف کیفی و کمی تدوین شده، این عناوین اضافه شود و برای هر کدام برنامه در نظر بگیرند. این یک سند بالادستی است و وزارت میراث‌فرهنگی می‌تواند با این سند از نظر اعتباری، حقوقی و قانونی نفوذ زیادی برای خود در حوزه توسعه فناوری فرهنگی و نرم به وجود آورد.

مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اجرای برنامه های کلان و دستیابی به اهداف به زمان نیاز دارد، گفت: برخی برنامه ها و امور اولویت دارند و بلافاصله و حتی همان روزهای نخست هم می‌تواند در دستور کار وزارتخانه قرارگیرد؛ به طور مثال وزارت میراث‌فرهنگی می‌تواند با ستاد اقتصاد مقاومتی که فرماندهی آن به عهده معاون اول رییس جمهوری است وارد همکاری موثر شود و در طرح‌های ملی گردشگری و صنایع‌دستی این ستاد که نیازمند روابط و تعامل با سایر وزارتخانه‌ها و بخش‌هاست و اتفاقا بسیاری از آنها مشارکت و تعامل دارند، نقش اصلی را ایفا کند که قطعا فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی جدیدی برای وزارت میراث فرهنگی ایجاد خواهد کرد.

انتصاب مدیران‌کل میراث فرهنگی استان ها از مدیران فرهنگی، متنفذ و اهل تعامل

مرادخانی اظهار داشت: وزارتخانه ای با پهنه میراث‌فرهنگی و صنعت گردشگری و حوزه صنایع دستی در سرزمینی به وسعت ایران با این تنوع و قدمت فرهنگی را صرفا با مدیران ارشد و بدنه ستادی هر چند قوی نمی توان مدیریت کرد. امیدوارم مهندس ضرغامی مدیران‌کل صفی این وزارتخانه در استان‌ها را هم از جنس مدیران فرهنگی انتخاب و منصوب کند، این مدیران اگر با نفوذ و دارای تعامل قدرتمند مدیریتی در استان باشند، بازوهای توانمند او خواهند بود.

پژوهشگر صنایع‌خلاق ایران را یک کشورموزه دانست و افزود: نبود نگرش سند آمایش سرزمین باعث شده نسخه‌های مدیریتی برای اصفهان با ویژگی‌ها و فرصت های منحصر دقیقا برنامه‌های فرهنگی در بوشهر و سیستان‌و بلوچستان یکسان است در حالی که هر کدام اقلیم فرهنگی، طبیعی، هنری، اجتماعی و اقتصادی منحصر و ظرفیت‌ها و زیرساخت خاص خودرا دارند.

وی  با تاکید بر اینکه نگرش آمایش سرزمینی باعث تمایز در برنامه‌های توسعه خواهد شد، گفت: بی‌تردید این رویکرد و نگاه یکسان‌سازی ضربات مهلکی به زیرساخت‌های فرهنگی در پهنه کشور خواهد زد که امیدوارم در دوره وزارت ضرغامی نسبت به این مسأله اهمیت و دغدغه ایجاد شود و دیگر شاهد تعارضات، تداخلات و آسیب برنامه‌های توسعه عمرانی با توسعه حفاظت میراث‌فرهنگی، توسعه گردشگری و احیا و ترویج صنایع‌دستی نباشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم ثبت‌نام کرده بود، روز چهارشنبه (۲۰ مرداد۱۴۰۰) از سوی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معرفی شد.

ضرغامی، متولد سال ۱۳۳۸ تهران، دانش‌آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات است.

ضرغامی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو دوره پنج‌ساله (۱۳۹۳-۱۳۸۳) ریاست سازمان صدا و سیما و در احکام جداگانه دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  و همچنین عضو شورای عالی فضای مجازی بوده است.

در دوران مدیریت ضرغامی در صداوسیما شبکه‌های سراسری مانند نسیم، پویا، نمایش، آی فیلم فارسی و عربی، ورزش، تماشا، سلامت، قرآن، آموزش، مستند و شبکه‌های تخصصی دیگری راه‌اندازی شد.

تبدیل همه شبکه‌های آنالوگ به دیجیتال و راه اندازی برخی شبکه‌های باکیفیت اچ.دی/ HD طوری که مردم بدون استفاده از آنتن‌های قدیمی قادر به دریافت شبکه‌ها شدند، از دستاوردهای دوران کاری او بود. 

او همچنین معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما (۱۳۸۳-۱۳۷۹)، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۶-۱۳۷۴)، معاون امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۲-۱۳۷۱) و معاون امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (۱۳۷۹-۱۳۷۶)، رئیس کارخانجات صنعتی شهید حسن باقری، معاون فرهنگی و عضو شورای مرکزی جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر را در سوابق و کارنامه مدیریتی و اجرایی خود دارد.