اصفهان - ایرنا - دبیر کنفرانس بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای گفت: پژوهش در عرصه بازی‌های رایانه‌ای در ۶ سال گذشته به وضوح پیشرفت و به سمت تولید بازی مبتنی بر نیازها و اکوسیستم (زیست بوم) حرکت کرده است.

جواد راستی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال‌های ابتدایی که پژوهش در عرصه بازی‌های رایانه ای در کشورمان مورد توجه قرار گرفت، بیشتر آنها درباره تحلیل بازی‌های موجود و تاثیر آن بر کاربران بود اما به مرور زمان رویه  آنها تغییر و به سمت کاربردی شدن و طراحی بازی‌ها مبتنی بر نیازهایی مانند آموزش و تبلیغات حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه پژوهش در عرصه بازی های رایانه ای در کنفرانس بین المللی " بازی های رایانه ای، فرصت‌ها و چالش‌ها " که توسط دانشگاه اصفهان برگزار می شود، مورد توجه است، اظهار داشت: در این رویداد موضوع بازی های رایانه ای در زمینه‌های مختلف مانند فنی، اجتماعی و هنری مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد.

راستی با بیان اینکه تا کنون ۶ دوره این رویداد برگزار شده است، افزود: این همایش با مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان علاقه‌مند به عرصه بازی های رایانه ای و حضور فیزیکی یا مجازی کارشناسان و استادان خارجی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه هفتمین کنفرانس بین المللی بازی های رایانه ای اسفند امسال برگزار می‌شود، نگاه ویژه آن را رویکرد مبتنی بر شواهد عنوان و تصریح کرد: در ۶ سال گذشته مقاله‌های زیادی به این همایش ارسال شد که بیشتر آنها درباره تحلیل بازی های موجود یا طراحی بازی ها با ادعاهایی مانند بهبود و درمان بود اما امسال تلاش می‌شود تا رویکرد مقالات، مبتنی بر شواهد موجود با هدف حل مسائل باشد.

راستی با بیان اینکه هنوز مسائل زیادی در عرصه بازی های رایانه ای در کشورمان بدون راه حل باقی مانده است، اظهار داشت: همایش امسال با تاکید بر شواهد واقعی از ادعاهای پژوهشی و تطبیق آن با واقعیت‌های اکوسیستم (زیست بوم) بازی های رایانه ای برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز این رویداد به‌دلیل شرایط ناشی از کرونا به‌صورت مجازی برگزار می شود، خاطرنشان کرد: این کار باعث شد تا مخاطبان بیشتری تا چهار هزار نفر از این فرصت علمی استفاده کنند درحالیکه در رویداد حضوری امکان حضور تعداد بسیار کمتری از این رقم وجود داشت.

راستی با بیان اینکه سال گذشته محققان بین المللی مطرحی نیز در همایش شرکت کردند، افزود: یکی از آنها که روانشناس مطرحی درباره بازی های رایانه ای است، تحقیقات ایرانی در این زمینه را قابل تقدیر و رجوع دانست.

وی همچنین رویکرد تولید بازی‌های رایانه ای در کشورمان در سال‌های اخیر را افزایشی و رو به رشد دانست و گفت: اما هنوز اکوسیستم قوی برای بازی سازان در کشورمان ایجاد نشده و مشکلاتی برای آنها مانند برخی تنگ نظری‌ها یا بی اعتمادی وجود دارد که به از دست دادن برخی از نیروهای خوب منجر شده است.

هفتمین کنفرانس بین المللی بازی‌های رایانه ای پنجم و ششم اسفند امسال با نگاه ویژه رویکرد مبتنی بر شواهد و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

مهلت ارسال مقاله به این همایش ۲۵ آذر امسال است.