به گزارش ایرنا، این کاروان عظیم و تاثیرگذار با حضور یکهزار و ۵۰۰ نفر از افرادی که انتخاب نقشهای آنان از قبل بر اساس برنامهریزی منظم تعیین شده است کارش را از صبح روز هشتم در منزل جامهدار و انجام کار گریم بر روی آنها آغاز میکند و راس ساعت ۱۴ کاروان در یک ستون بسیار منظم و با شکوه حرکت خود را از محل آمادهسازی کاروان با عبور از خیابانهای اصلی شهر به سمت مجوعه فرهنگ مذهبی خیمهگاه حسینی آغاز میکند.
شبیه قافله حضرت امام حسین (ع)، اصحاب و اهل بیتش، لشکر یزید و اشقیاء پیاده و سواره بر ۱۰۰ اسب و شتر همراه با تجهیزات از خیابانهای اصلی شهر حرکت میکنند تا پس از رسیدن به مجموعه فرهنگی مذهبی ۳۰ هزار متر مربعی خیمهگاه حسینی مستقر و آیین خیمهکوبی اجرا شود.
شبیه کاروان اولیاء با حضور شبیه امام حسین (ع)، یاران و اهل بیتش، خاندان بنی هاشم، گروه ملائکه دوزخ، حوریان بهشتی، سپاه اجنه، ملائک مقرب و سپاه اشقیاء در قالب لشگر یزید، ابن سعد، حرمله ، ارزق شامی، حکیم بن طفیل و شمر به همراه ۱۰ گروه از نوازندگان سازهای ضربی و بادی در دستههای چند نفره در این آیین برای سوگواران حسینی بسیار باشکوه و سنگین و متاثر کننده بازآفرینی میشود.
بازسازی بسیار زیبا و جذاب گهواره حضرت علی اصغر(ع)، حجله حضرت قاسم(ع)، محمل مخدره زینب (س)، زنان و دختران که بر کجاوه جلالت و شکوه و عظمت سوار هستند و در کنارشان هنروران شبیه ابالفضلالعباس(ع) علمدار و سقای کربلا، شبیه حضرت علی اکبر(ع)، وهب نصرانی و تازه عروسش، مسلم بن عوسجه، حبیب و زهیر در این کاروان آنچنان تاثیرگذاری و حال و هوایی منقلبکننده به سوگواران حسینی میبخشد که عزادار خود را در سال ۶۱ هجری همپای کاروان نظارهگر میبیند.
حرکت منظم، مرتب و باشکوه تمامی افراد کاروان نکته قابل اهمیت و توجه در برگزاری این آیین سنتی مذهبی است که از سوی گروه زیادی از جوانان و انتظامات هیات در طول مسیر هدایت شده و شور و حال وصفناپذیری را در برپایی ماتم شهادت امام حسین(ع) به عزاداران میبخشد به طوری که در طول مسیر سیاهپوشان عزادار مشاهده میشوند که متاثر و محزون و غمگین با قطرات اشکشان این قافله را مشایعت میکنند، چنان که گویی هر فردی با دیدن این صحنهها خود را در صحرای کربلا مجسم میکند.
خیمهها نیز در طول مسیر کاروان در طبقهایی پوشیده شده از پارچه سبز حمل میشود؛ پارچه خیمهها با نذر اهالی که به حاجت خود رسیدند و بانیان تهیه و به هیات حسینی اعطا میشود تا از سوی خیاطان هیات که اغلب آنان بانوان هستند دوخته شود.
آیین سنتی و مذهبی خیمهکوبی نوشآباد با قدمت افزون بر ۱۰۰ سال مقدمهای برای آیین خیل عرب و خیمهبرداری در عصر یازدهم محرم است.
آیین خیمهبرداری نوش آباد سال ۱۳۹۲ به شماره ۵۹۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.
آیینهای سقاخوانی در صبح تاسوعا، کُتَل، پنجه برداری، جریده برداری، کشته برداری، توغ برداری و تعزیه در روز عاشورا، خیمه کوبی عصر هشتم محرم و خیمهبرداری عصر یازدهم محرم از سوی مردمان شهر نوشآباد همراه با پخت غذاهای نذری سنتی از جمله حلیم و نان عباسعلی برگزار میشود.
نوشآباد به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی در ماه محرم معرفی شده است که از ۲ سال گذشته تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوهنامههای بهداشتی نمیتواند پذیرای گردشگران باشد.
شهر نوشآباد از توابع آرانوبیدگل با جمعیت نزدیک به ۱۲ هزار نفر در فاصله حدود سه کیلومتری مرکز این شهرستان واقع شده است.