قم-ایرنا- آیین شام غریبان شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش پنجشنبه شب با حضور جمعی از مردم عزادار قم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهرکریمه اهل بیت(س) برگزار شد.

مراسم شام غریبان در حرم مطهر بانوی کرامت بلافاصله بعد از نماز عشا در صحن صاحب الزمان(عج) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری و مداحی عباس حیدرزاده و سیدعلی حسینی‌نژاد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترتیب یافت.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی دراین مراسم گفت: یکی از ارزیابی‌هایی که انسان در شامگاه  و غروب عاشورا باید داشته باشد این است که محاسبه کند اگر سال ۶۱ هجری زندگی می‌کرد در کدام جبهه و دسته قرار می‌گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری اضافه کرد: قیام عاشورا سرنوشت ساز و معیار رستگاری است و اگر انسان نتواند خود را در لشکر امام حسین(ع)جا دهد، سقوط می‌کندو راه نجات را سپری نخواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: در حادثه عاشورای حسینی علاوه بر عده‌ای که بصورت مستقیم با سید و سالار شهیدان وارد جنگ شدند جمعی سکوت پیشه کردند و عده ای نیز تماشاچی بودند اما این دو دسته با این کار خود عملا در لشکر مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند.

در ادامه این آیین، مداحان اهل بیت(ع) در غم و اندوه شهدای کربلا مرثیه سرایی کردند و سوگواران حسینی(ع) عشق و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت را با تعظیم شعائر دینی نشان دادند.

سوگواران شهادت امام حسین (ع) در ادامه این آیین معنوی با در دست داشتن شمع به عنوان نماد عزا و ماتم، مراسم شام غریبان را در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار کردند.

امام حسین(ع) سومین اختر تابناک امامت و ولایت در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین(ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا(س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود.

آن حضرت در مکتب نورانی حضرت محمد(ص) و پدرش مولای اول شیعیان(ع) و مادری چون حضرت زهرا(س) درس آزادی، ایستادگی و جوانمردی را آموخت و پس از شهادت پدرش، همدوش با برادرش امام حسن مجتبی(ع) در راه تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن گام برداشت. هنگامی‌که امام دوم شیعیان  در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند، رسالت سنگین امامت و هدایت مردم بر دوش امام حسین(ع) واگذار و آن حضرت به مدت ۱۱ سال عهده‌دار این امر مهم شدند.

 سرانجام در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین(ع) و یارانش باوفایش در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند.