به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان بورس و اوراق بهادار، «علی صحرایی» اصلاح عملکردها و صورتهای مالی برای شرکتهای خودروسازی را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: شرکتها باید به این امر آگاه بوده و داراییهایی که در راستای زنجیره فعالیت آنها نیست را در شرایط مساعد بازار به فروش برسانند.
وی با اشاره به اینکه سهامداران برای سرمایه گذاری نگاه خاص به بازار سرمایه دارند، افزود: مدیران با سیاست گذاری و برنامه های مدون مانع دخالت دولت در بخش قیمت گذاری شوند.
صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با توجه به وجود ابزارهای لازم در حوزه تامین مالی، گروه بهمن خودرو طی چند ماه گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مجوز تأمین مالی گرفته که۵۰۰ میلیارد تومان آن را محقق کرده است.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرد: برای آنکه سهامدار خرد یا صندوق ها در تامین مالی مشارکت کنند شرکت ها موظف به اصلاح ساختارهای خود هستند.
وی ادامه داد: صنعت خودرو مورد استقبال سهامداران خرد است اما از آنجا که این امر دائمی نخواهد بود، اصلاح عملکردها و صورت های مالی یک ضرورت است و شرکت ها باید به این امر آگاه بوده و داراییهایی که در راستای زنجیره فعالیت آنها نیست، را در شرایط مساعد بازار به فروش برسانند تا هزینههای تامین مالی کاهش یافته و تلاش برای ایجاد بازار رقابتی صورت گیرد.
صحرایی خاطر نشان کرد: دو خودروساز بزرگ؛ ایران خودرو و سایپا طی دو سال متوالی زیان های انباشته بالایی داشتند که این زنگ خطر بزرگی برای آنها محسوب می شود، شرکت خودروسازی پارس نیز طی سه سال متوالی زیانهای قابل توجهی داشته که با اصلاح ساختارها می توان به بهبود شرایط آن امیدوار شد.
به گزارش ایرنا، در چند روز گذشته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از کارکردهای بازار سرمایه را کمک به تأمین مالی زنجیره تولید در صنعت خودروسازی دانست و گفت: بازار سرمایه علاوه بر اوراق و ابزارهای موجود این امکان را دارد تا از طریق طراحی ابزارهای جدید و متناسب با صنعت خودرو و قطعهسازی به این صنعت کمک کند.