ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: با صدور مجوز فعالیت یک دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در ارومیه تعداد این دفاتر در کل استان به ۱۰۶مورد رسید.

جلیل جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه با افتتاح هر دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری به طور متوسط برای سه نفر اشتغال ایجاد می‌شود، افزود: در حال حاضر بیشترین تعداد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان مربوط به ارومیه است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در سطح شهرستان ارومیه  ۶۵ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری فعال هستند.

وی بیان کرد: برای توسعه و رونق گردشگری در سطح استان نیاز است که تعداد این دفاتر در شهرستان‌ها نیز متناسب با جمعیت و ظرفیت‌های آنها افزایش یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به آسیب اقتصادی شیوه ویروس کرونا به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، بیان کرد: در همین راستا تسهیلات حمایتی به این دفاتر ارایه شده است.

جباری گفت: در سالهای اخیر توسعه واحدهای بوم‌گردی روستایی جزو برنامه ها بوده تا گردشگری روستایی در این استان توسعه یابد.

وی اظهار داشت: درصدد هستیم با تسهیل روند اخذ مجوز برای واحد های بوم گردی به رونق گردشگری در این مناطق کمک شود.

وی اضافه کرد: تبدیل فضاهای مناسب موجود در مناطق روستایی به عنوان واحدهای اقامتی و بوم‌گردی از موضوعاتی است که در این راستا جلسات مستمری با مسوولان برگزار شده‌ است.

جباری به پراکندگی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سطح استان آذربایجان غربی نیز اشاره کرد و گفت: بیشترین تعداد واحدهای بوم‌گردی به ترتیب در تکاب، پیرانشهر، سردشت، اشنویه، خوی، ماکو و ارومیه است.

وی اضافه کرد: ۲۹ واحد بوم‌گردی فعال در استان وجود دارد که توسعه آنها با صدور مجوزهایی در سال گذشته و امسال در دست اقدام است و ۲ مورد نیز در حال اضافه شدن به این واحد هاست.

آذربایجان غربی از استان های گردشگرپذیر کشور به شمار می رود.