ابراهیم عباسی بوشهری در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: فساد تنها به اختلاس، رشوه و ارتشا که شیوه های سنتی هستند محدود نمی شود، بلکه توزیع نامتوازن و غیربهینه بودجه، هزینهکرد بودجه برای دستگاههایی که هیچ نقشی در تولید ملی ندارند، اجرای پروژهها در جایی که مثمرثمر واقع نمیشود یا شرایط امکان سنجی برای آن در نظر گرفته نشده است را نیز می توان از رایجترین انواع فساد قلمداد کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز بیان کرد:تأخیر در اجرای پروژه ها یا وجود هرگونه عدم شفافیت یا تعارض منافع و حتی صدور مدرکهای جعلی و قلابی نیز از دیگر مظاهر فساد در کشور محسوب میشود.
وی اضافه کرد: نیاز است تمهیدات لازم برای حل این معضل اندیشیده شود. البته این موضوع مهم را هم باید در نظر بگیریم که رفع این مشکل بدون توجه همهجانبه، آب در هاون کوبیدن است.
ساماندهی مناسب جامعه در گرو دولتی قوی و مقتدر
عباسی بوشهری با بیان اینکه تشکیل دولت قوی نخستین اولویت دولت سیزدهم است که این امر مهم در شعارهای انتخاباتی نیز مورد تأکید بسیار قرار گرفت، اظهار کرد: افزایش اقتدار دولت به معنای خودکامگی و استبداد نیست، ساماندهی مناسب جامعه در گرو دولت قوی و ملتی قدرتمند است. در واقع دولت مقتدر و جامعه قدرتمند می توانند همدیگر را در وضعیتی متعادل و بالانس نگه دارند.
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، افزود: ایران سرزمین متکثری است که با توجه به اعمال فشار از سوی نظام بینالملل، بیثباتی در کشورهای همسایه و مهمتر از همه تأخیر در توسعه، نیازمند دولتی قوی است.برای رفع مشکلات کشور و گام برداشتن در مسیر توسعه،نیاز به دولتی قوی با مشارکت و پشتوانه فکری نخبگان داریم.
عباسی بوشهری اضافه کرد: نحوه مدیریت کرونا نشان از نبود تصمیمات اساسی نزد دولت دارد. در حقیقت دولت برای اتخاذ یک تصمیم مهم نباید اجازه مداخله به گروههای مختلفی بدهد و نیاز است که تلاش برای افزایش اقتدار دولت بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
بهرهگیری از کارشناسان نخبه و مسئولیتپذیر در درون دولت
عباسی بوشهری ایجاد نظم اداری قوی و شایسته سالار برای گزینش دولتمردان را از دیگر اولویتهای دولت سیزدهم قلمداد کرد و گفت: تنظیم مقررات خاص برای جذب بهترینها در درون دولت و گزینش کارشناسان زبده کمک شایانی به حل مشکلات کشور میکند. چراکه تصویب و اجرای بهترین قوانین و اسناد بالادستی کشور نیازمند بهرهگیری از کارشناسان نخبه و مسئولیت پذیر در درون دولت برای تدوین و عملیاتی کردن آیین نامهها و شیوه نامههای اجرایی است.
وی بیان کرد: متأسفانه بیش از هشتاد درصد مدیران و کارمندان دولت بر اساس معیارهای شایسته سالاری وارد بدنه دولت نشدهاند و افزون بر این مشکل، اعمال انواع سهمیه های استخدامی نیز مانع توانمندی دولت شده است.
این پژوهشگر علوم سیاسی افزود: به طور کلی توسعه کشور در زمینههای مختلف اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، اجتماعی و سیاسی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اعتقاد به اینکه امروزه توسعه مبتنی بر مزیت نسبی است، گفت: ایران به دلیل برخورداری از ویژگیهای ذاتی جغرافیایی از دیرباز به عنوان چهارراه تمدنها محسوب میشده و تجارت نقش مهمی در توسعه این سرزمین داشتهاست. لذا اولویتهای دولت بایستی با در نظر گرفتن این ویژگی مهم تعیین شود.
لزوم پیشبرد توسعه با نهادمندی
عباسی بوشهری با بیان اینکه تلاش برای کاهش شکاف مردم و دولت باید در دستور کار دولت سیزدهم قرار بگیرد، گفت: دولت باید با بهرهگیری از نظرات نخبگان و مردم این پُل ارتباطی را برقرار سازد تا نخبگان احساس ارزشمندی و شایستگی کنند و با حس مسئولیتپذیری بیشتری به همکاری و تعامل با دولت بپردازند.
وی بیان کرد: دولت باید توسعه را با نهادمندی پیش ببرد. نهادمندی شامل تدوین بهترین مقررات به عنوان نرم افزار توسعه، گسترش سازمانهای مردم نهاد در جامعه و اجرای پروژه های مشترک با جامعه در حوزه های مختلف میشود.
جایگاه استراتژیک استان فارس در کشور
عباسی بوشهری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان فارس از جایگاهی استراتژیک در کشور و منطقه برخوردار است گفت: در سند ملی آمایش سرزمین جایگاه و ویژگی خاصی برای استان فارس در نظر گرفته اند. میتوان گفت استان فارس در ادوار مختلف تاریخی نقش اساسی در دیپلماسی منطقه ای کشور ایفا کرده است. باید تدابیری جدی و اساسی برای توسعه این استان پهناور اندیشیده شود.
وی با اشاره به اینکه تعیین مدیران ارشد که کارگزار توسعه استان هستند و هم چنین تعیین اولویت های توسعه برای استان فارس از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: استان فارس پتانسیل خوبی در صنعت فناوری اطلاعات (IT) و صنعت گردشگری از سیاحتی تا زیارتی و همچنین قابلیت بالایی در حوزه سلامت، تجارت و خدمات دارد که مسئولین میتوانند با توجه به این پتانسیلها در مسیر توسعه استان گامهای اساسی و مؤثری بردارند. هرچند که در دو سال اخیر هماهنگی و همکاریهای قابلتوجهی بین استاندار فارس، برخی از نمایندگان و مسئولین دانشگاه شیراز به عنوان سه ضلع توسعه استان فارس شکل گرفتهاست.
عباسی بوشهری عنوان کرد: مطالعات من در بررسی سند توسعه استان و سند آمایش سرزمین و همچنین اقدامات کارگزاران توسعه استان از دوره پهلوی تاکنون نشان می دهد که اگر این استان اقتصاد روابط خارجی خود را گسترش دهد و توجه ویژهتری به توسعه صنعت گردشگری، تجارت، اقتصاد و آی تی داشته باشد می تواند سهم خود را در تولید ناخالص داخلی کشور افزایش دهد.
پتانسیل بالای فارس در صنعت آی تی
عباسی بوشهری با اعتقاد به اینکه معمولاً مردم فارس و شیراز را بورژوا منش و تجارت پسند می دانند و امروزه خدمات بیشترین نقش را در اشتغال استان دارد، گفت: در حال حاضر آی تی به عنوان چابک ترین و درآمدزا ترین صنعت جهان به شمار میرود و خوشبختانه شیراز پتانسیل بالایی در این حوزه دارد و می تواند به عنوان هاب آی تی در کشور شناخته شود.
وی با بیان اینکه صنعت آی تی نقش صنایع سرریز را دارد، یادآوری کرد: ده سال پیش که به شیراز آمدم شاهد این اتفاق خوب بودم که استفاده عمومی از صنعت آی تی در شیراز در مقایسه با تهران در وضعیت مناسبتری قرار دارد و زیرساختهای خوبی در شیراز فراهم شده که توانایی این شهر را در ارائه خدمات مختلف در این زمینه افزایش داده است.
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، اعلام کرد: حفظ هماهنگی بین سه ضلع توسعه استان فارس، شناخت اولویتهای توسعه و حضور مدیرانی قوی، با اراده و آگاه به مسائل استان در دولت سیزدهم میتواند چشم انداز و دریچه جدیدی را پیش روی فارس بگشاید.