بجنورد-ایرنا- مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: ۲ هزار بیمه شده این صندوق به علت خشکسالی و مشکلات اقتصادی نتوانستد حق بیمه سالانه خود را پرداخت کنند درحالیکه  پرداخت به موقع حق بیمه، شرط اصلی برخورداری از مزایای این صندوق است.

محمدرضا غلامزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تمامی بیمه شدگان صندوق که به دلایلی ارتباط بیمه ای آنان قطع شده درخواست کرد تا برای استفاده از مزایای صندوق هرچه سریع تر با پرداخت حق بیمه سالیانه، ارتباط بیمه ای خود را برقرار کنند.

وی با بیان اینکه هم اینک بیش از ۶۴ هزار نفر از روستاییان، عشایر و سایر مشمولان زیر پوشش این صندوق هستند گفت: از بیمه شدگان می خواهیم که در زمان مقرر نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند حتی برای حمایت این قشر پرداخت های اقساطی نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در صورت وقفه بیش از ۹ ماه این صندوق هیچ تعهدی در برابر آنان ندارد و در صورت کمتر از این مدت نیز بیمه شدگانی که به موقع نسبت به پرداخت عمل نکرده اند علاوه بر پرداخت قیمت روز باید سهم دولت را نیز پرداخت کنند.

غلامزاده اظهار داشت: دولت به عنوان کارفرما ، دو سوم مبلغ حق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر را پرداخت می کند و این بدان معناست که این مشمولان تنها حق بیمه چهار ماه خود را پرداخت می کنند، حق بیمه هشت ماه توسط دولت پرداخت می شود.

 وی با بیان اینکه در سال جاری ۸۰ درصد بیشمه شدگان این صندوق در کشور حق بیمه خود را پرداخت کرده اند افزود: این شاخص در استان حدود ۷۵ درصد است، خشسکالی، نبود بارش موثر و سرمازدگی در سال زراعی جاری به کشاورزان و دامداران استان خسارت زیادی وارد کرد که هم اینک برخی از آنان توانمندی پرداخت حق بیمه خود  را ندارند.

مدیر صندوق بیمه  کشاورزان و عشایر خراسان شمالی هدف از تشکیل صندوق روستایی و عشایری را افزایش ضریب پوشش بیمه‌ای در روستاها، جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر به‌ منظور قرار گرفتن زیر پوشش بیمه‌ای، ایجاد مهاجرت معکوس و نوعی تامین آتیه برای روستاییان نام برد. و اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای تعداد بیمه شدگان استان نداریم از روستاییان، عشایر و سایر افراد مشمول می خواهیم که از حمایت های دولت بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: براساس آمار رسمی در این استان حدود ۱۸۰ هزار نفر مشمول بیمه اجتماعی روستایی، عشایری هستند.

وی گفت: تمامی کشاورزان، روستاییان و عشایر بالای ۱۸ سال و کمتر از ۵۰ سال می توانند به عضویت صندوق درآیند و از خدمات مستمری پیری، مستمری بازماندگان و مستمری  از کار افتادگی کلی بهره مند شوند.

غلامزاده اظهار داشت: روستاییان، عشایر، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، کارکنان مراکز و شرکت های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی، کشاورزان غیرساکن در روستا، قالیبافان، زنبور داران، مشاغل حوزه صنایع دستی و دریافت کنندگان تسهیلات مشاغل خانگی و تسهیلات اشتغال روستایی نیز می توانند از خدمات این صندوق بهره مند شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفته بود که خشکسالی بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی شامل باغی، زراعی، دامی، مراتع و دامپزشکی این استان در سال زراعی جاری خسارت زده است.

حدود ۸۰ هزار نفر در خراسان شمالی بهره بردار کشاورزی هستند.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است، ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان نیز عشایر هستند، همچنین ۳۰ هزار نفر از جمعیت استان عشایر هستند.