بوشهر- ایرنا- استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر گفت: دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم باتوجه به تجربه و کارنامه درخشان، جوان بودن، داشتن روحیه جهادی و انقلابی توان ایجاد تحول ،اداره و قرار دادن این وزارتخانه در مسیر رشد و تعالی را دارد.

رسول اسکندری  روز دوشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: درسال‌های گذشته توجه زیادی به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نشده و این وزارتخانه از مدیریت قوی و کارآمدی برخوردار نبوده از این رو  ورود فردی جوان، باانگیزه، با روحیه جهادی، با برنامه و با تجربه می‌تواند بسیار تاثیر گذار در این حوزه باشد.

وی اضافه کرد: درخواست ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که با دادن رای اعتماد بالا به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه تعالی و موفقیت این وزارتخانه را فراهم کنند.

اسکندری گفت: اگر چه امروز معیشت مهمترین دغدغه و مساله در کشور به شمار می‌رود اما  برای رسیدن به توسعه اقتصادی و افزایش رفاه باید در گام نخست به توسعه فرهنگی دست یافت.

وی تاکید کرد: به طور قطع برای رسیدن به توسعه اقتصادی راهی جز عبور از گذرگاه توسعه فرهنگی نداریم و این مساله در نامگذاری‌های ابتدای سال ها از سوی رهبر معظم انقلاب قابل فهم است.

این استاد دانشگاه افزود: رهبر معظم انقلاب با مطرح کردن مقولات فرهنگی و با پرداختن به این مسائل  در نامگذاری سالها بر این نکته تاکید دارند که برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید از گذرگاه توسعه فرهنگی عبور کرد.

وی ادامه داد: یکی از عوامل و راهکارهایی که می‌تواند ما را از مشکلات اقتصادی عبور دهد و دغدغه‌های روز جامعه را کم کند عوامل فرهنگی و مسائلی است که باعث شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد همان عوامل و ارزش‌ها ضامن بقا نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز خواهند بود. 

به گفته اسکندری تقویت ارزش‌های اسلامی از جمله مسائلی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن بپردازد.

وی ادامه داد: اگربه دنبال کاهش دغدغه‌های معیشتی هستیم باید به سمت اقتصاد مقاومتی پیش برویم و در این حوزه باید فرهنگ سازی انجام شود که این مساله بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را سنگین می‌کند.

اسکندری گفت: در همین راستا تحکیم هویت و وفاق ملی، تعالی سبک زندگی ایرانی اسلامی، تبیین وترویج گفتمان انقلاب اسلامی، توجه به توسعه فعالیت‌های بین فرهنگی و چند فرهنگی، توسعه و تقویت پاس‌داشت زبان فارسی که دچار مخاطره شده از جمله مسائلی است که باید به آنها پرداخت شود. 

وی با اشاره به اینکه اهالی فرهنگ و هنر به لحاظ معیشتی دچار مشکل هستند گفت: آنچه مسئولان باید به آن بپردازند توسعه بازارهای فرهنگی، امنیت شغلی، کاهش ریسک پذیری در حوزه  سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ و هنر است و کسی می‌تواند این کار بزرگ را انجام دهد که دارای ویژگی‌های خاصی باشد. 

اسکندری این ویژگی‌ها را شامل داشتن تفکر، برنامه و مدیریت استرتژیک عنوان کرد و افزود: تمام این فعالیت‌ها نیازمند داشتن روحیه انقلابی و جهادی است.

وی یادآورشد:عرصه فرهنگ بسیار وسیع و منابع محدود است  به همین دلیل داشتن تفکر استراتژیک در این حوزه ضروری است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روز چهارشنبه (۲۰ مرداد) فهرست وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که محمد مهدی اسماعیلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قوه مقننه معرفی شده است.

بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم از صبح شنبه ۳۰ مردادماه با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ و از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی است.

عضو هیات علمی و مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صدا وسیما، معاون فرهنگی‌ و اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان، عضویت در کارگروه تحول فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس رضوی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه قضاییه و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بخشی از سوابق اجرایی اسماعیلی است.