بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک قلاده یوز آسیایی به همراه ۲ توله‌اش دوشنبه شب در حاشیه غربی پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم مشاهده شد.

مهدی اله پور روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از گزارش یکی از دامداران شهر جاجرم از حضور یک قلاده یوزپلنگ آسیایی به همراه ۲ توله اش در حاشیه غربی پناهگاه حیات وحش میاندشت این شهرستان بلافاصله گروهی از محیط بانان و همیاران کوه اوزوم به محل اعزام شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: محیط بانان با حضور در منطقه موفق به تصویر برداری از یوز مادر شدند.

وی خاطرنشان کرد: محیط بانان به منظور بر هم نخوردن آرامش این حیوان از تعقیب و گریز یوزپلنگ ها خودداری کردند.

اله پور اظهار داشت: این دومین مشاهده یوزپلنگ آسیایی توسط محیط بانان در سال جاری است که البته، مشاهده این گونه وحشی چهار نوبت هم توسط افراد بومی و محلی گزارش شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: این نخستین تصویر مستندی است که محیط بانان بعد از مرگ یوز نر در سال ۹۷ به علت تصادف در محور سنخواست- جاجرم ثبت کرده اند.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.