زهره الهیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون ها و صحن علنی و بیان دیدگاهها در حوزه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: باغگلی در جلسهای که با وی داشتم به تفصیل به سوالات مطروحه پاسخ داد و نتیجه آنکه، وی فردی جوان با ایده تحولی در حوزه تعلیم و تربیت است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وزیر پیشنهادی دولت برای پیادهسازی نظام تعلیم و تربیت اسلامی ایده دارد و سالیان طولانی برای این برنامه تلاش کرده و توفیقاتی هم داشته است.
الهیانی با تأکید براینکه نظام تعلیم و تربیت ما وارث سالها حاکمیت تفکر لیبرالیسم است، خاطرنشان کرد: در این سالها به جای پیادهسازی سند تحول آموزش و پرورش، سند استعماری ۲۰۳۰ در مدارس و حوزه تعلیم و تربیت پیاده شده که قابل قبول نیست و وضعیت باید متحول شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه فردی میتواند این تحول را ایجاد کند که مدلی برای تربیت صحیح اسلامی داشته باشد، اضافه کرد: مزیت جدی باغگلی دارا بودن مدل و الگو برای پیادهسازی سند تحول آموزش و پرورش است.
الهیان بیان کرد: خروجی آموزش و پرورش کشور جوانانی هستند که مهارت های زندگی را آموزش ندیده و متأسفانه در جامعه با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد. چرا که در مدارس روی معرفت شناسی آنها کار نشده و نوجوانان و جوانان از نوعی بیهویتی و عدم مسئولیتپذیری رنج میبرند.
وی شکست جوانان در ازدواج را نتیجه نیاموختن مهارتهای زندگی در نظام آموزش و پرورش عنوان و تأکید کرد: مشارکت نداشتن خانواده در امر تعلیم و تربیت از دیگر نقاط آسیبزا در حوزه جوانان است و همه اینها موید آن است که باید با نگاه دیگری به حوزه تعلیم و تربیت وارد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ادامه وضع موجود منجر به فروپاشی نظام تعلیم و تربیت خواهد شد و استمرار آن توجیهی ندارد.
الهیان با اشاره به دغدغه نمایندگان مجلس و برخی فرهنگیان برای جوان بودن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: افرادی که مدل سنتی را در نظام تعلیم و تربیت دنبال میکنند، نخواهند توانست تحولی در نظام آموزش و پرورش ایجاد کنند و سناریوی مطلوب به هیچ وجه اتفاق نمیافتد که این قابل قبول نیست.
وی به برخی نگرانیها درباره وضعیت معیشت فرهنگیان و رتبهبندی معلمان اشاره و تأکید کرد: این مسئله به شخص رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه باز میگردد تا بودجه مورد نیاز را در پروسه زمانبندی شده اختصاص دهند و وزیر آموزش و پرورش فقط مسئول پیگیری مسئله است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه آقای رییسی در جلسه در دفاع از اعضای کابینه این وعده را دادند و انشاالله مجلس هم کمک می کند تا رتبه بندی معلمان در یک اولویتبندی صحیح اتفاق بیفتد.