تهران - ایرنا - روانشناس و مدرس دانشگاه با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط کودکان با توجه به سویه‌های جدید ویروس کرونا گفت: کودکان و نوجوانان برای مقابله با کرونا از رفتار اعضای خانواده به ویژه والدین الگوبرداری می‌کنند.

مهدی عسکری‌پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در حال حاضر باتوجه به شیوع گسترده این بیماری و همچنین ابتلای هر یک از گروه‌های جمعیتی از جمله کودکان و نوجوانان، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط این قشر نیز ضروری است.

وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان برای مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی رفتار اعضای خانواده به ویژه پدر ومادر را مشاهده و الگوبرداری می‌کنند. بنابراین رعایت این ضوابط توسط والدین، سبب رعایت فرزندان خواهد شد.

عسکری‌پور با اشاره به تاثیر آموزش ادامه داد: علاوه بر مشاهدات محیط، آموزش و تعلیم از طریق کتاب‌خوانی و تعاریف قصه نیز می‌تواند کودک را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا آشنا کند.

وی افزود: قصه‌های خودساخته و نمایش شخص سوم در داستان به عنوان مخاطب جهت رعایت این ضوابط نیز می‌تواند یکی از عوامل شناخت کودکان با ویروس کرونا و چگونگی مقابله با بیماری باشد.

این مشاور تاکید کرد: کودکان و خردسالان در این رابطه نباید به عنوان مخاطب اصلی قرار بگیرند. آموزش مستقیم در زمینه کووید۱۹ انجام نپذیرد و از طریق «قصه‌گویی» و شخصیت‌های داستانی کودک را با جنبه‌های متعدد کرونا آشنا کنند.

وی خاطرنشان کرد: صدا وسیما نیز می‌تواند از طریق کارتن، فیلم‌های سینمایی، سریال، انیمیشن، نمایش‌های عروسکی، چیستی این بیماری، راهکارهای مقابله‌ای، راه‌های درمان و چگونگی رفتار در صورت ابتلا به بیماری را نشان دهد.

بازی درمانی و آموزش کودکان برای مقابله با کرونا

عسکری‌پور اضافه کرد: در این زمینه می‌توان از بازی‌های رایانه‌ای هم برای آموزش کودکان و نوجوانان استفاده کرد. طراحی یک بازی کامپیوتری که نشان دهد، یک شخصیت مجازی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند ویروس کرونا را به عنوان دشمن شکست دهد.

به گفته این روانشناس، در علم روانشناختی، یک روش تحت عنوان بازی درمانی وجود داشته که به تفحص و تحقیق درباره جنبه‌های وجودی کودک، مشکلات او، نقاط ضعف و قوت و... می‌پردازد.

عسکری‌پور یادآور شد: در هر یک از این روش‌ها سه اصل باید مورد توجه قرار بگیرد. نخست آموزش و شناسایی این بیماری نباید باعث بروز اضطراب و استرس در کودکان و نوجوانان شود.

وی خاطرنشان کرد: دوم، آموزش در این زمینه باید ضمن ترغیب رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از افراط در شست وشو و اختلال وسواس جلوگیری کند. همچنین چگونگی عمل و رفتار در دوران این بیماری نظیر رعایت قرطینه خانگی، عدم ارتباط با دوستان و همسالان به منظور پیشگیری از انتقال بیماری و... را به خردسالان تعلیم دهد.

به گفته این مشاور، مراکز نگهداری از کودکان و نوجوانان همچون مهد کودک‌ها و مراکز پیش دبستانی نیز می‌تواند برنامه‌های آموزشی در این رابطه را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش ایرنا، سویه‌های جدید ویروس کرونا همچون دلتا با افزایش قدرت بیماری‌زایی تمامی گروه‌های جمعیتی از جمله کودکان و نوجوانان را نیز درگیر می‌کند.

پیش از این جهش و شیوع کرونا دلتا، کودکان و نوجوانان عمدتا ناقل بی‌علامت بوده و صرفا بیماری را منتقل می‌کردند، اما سویه جدید دلتا علاوه بر بزرگسالان، کودکان و نوجوانان را نیز همراه با بروز علائم بالینی درگیر می‌کند.

ویروس کرونا دلتا نخستین بار در هند شناسایی و تاکنون در بیش از ۸۰ کشور جهان یافت شده است. علائم این بیماری مشابه سرماخوردگی است و عمدتا با آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد و سردرد بروز می‌یابد.