تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

تهران- ایرنا- این روزها در بهارستان بحث و بررسی درباره کابینه پیشنهادی آیت الله سیدابراهیم رییسی بسیار داغ است، تا بعد از دفاعیات وزرای مطرح شده در مقابل نمایندگان ملت در نهایت تکلیف ۱۹ وزارتخانه دولت سیزدهم با رأی نمایندگان مشخص شود.

برخی پیش بینی می کنند که کابینه پیشنهادی رئیس جمهور منتخب به سلامت از بهارستان عبور خواهد کرد و برخی دیگر معتقدند تعدادی از این وزرای پیشنهادی رأی اعتماد نخواهند گرفت. اما باید تا روز چهارشنبه منتظر ماند و دید که کدامیک از ۱۹ وزیر پیشنهادی آیت الله سیدابراهیم رییسی از پارلمان رأی اعتماد می گیرند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

اگر نمایندگان مجلس متعهدانه عمل کنند...

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب آورده است:‌ در حـال حاضـر شاهـد جنجال‌هایــی در مجلس در خصوص رای اعتماد وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم هستیم. اما این سروصداها  بر سر کارآمدی وزیران نیست، این وزرا بعضا نیازمند گذراندن دوره‌ای هستند تا بتــوانند به عنوان مدیر کل یا دستیار، آماده کار شوند. در ایــن کابینه فردی قرار بوده به وزارت نفت برود اما به وزارت مسکن رسیده است و یا افرادی که سابقه حضور در هیچ رده‌ای در آموزش و پرورش یا وزارت نیرو نداشته‌اند، وزیر این وزارتخانه‌ها شده‌اند اما وزرای پیشنهادی به هیچ عنوان در این ابعاد تخصصی  مورد انتقاد نمایندگان قرار نمی‌گیرند. این کابینه حتی برای تشکیل شدن در حوزه اقتصادی از سوی رئیس جمهور به معاون اول او محول شده است و رئیس جمهور خود دارای شناخت لازم وکافی از مجموعه معرفی شده در این حوزه نیست. برخی از این وزرای تصویری از ادامه دولت احمدی‌نژاد شکل داده‌اند. آنها با بدنه وزارتخانه بیگانه‌اند اما باز هم این مشکلات چندان ملاک نمایندکان نبوده و به نظر می‌رسد اگر در تقسیم سهم، نظرات افراد جلب  شود مشکلی ایجاد نخواهد شد. باید توجه داشــت که در جریان اصولگرا تنها جبهه پایداری نیست که معترض است و به سهم خود نرسیده است، حتی فعالان ستادهای آقای رئیسی می‌توانند یکی از مدعیان جدی باشند. از سوی دیگر این یک کابینه یکدست سیاسی و اصولگرا است اما بنابر شعارهایی که در ایام انتخابات دادند قرار بود کابینه‌ای فراجناحی و دولتی ملی تشکیل شود.

انتخاب برخی وزرا با مشورت رهبری طبیعی است

داریوش قنبری فعال سیاسی، در مطلبی در روزنامه آرمان ملی آورده است:‌ آقای رئیسی آنطور که خودشان گفته بودند سامانه‌ای را طراحی کرده بودند تا مردم از طریق این سامانه اعضای کابینه را به او معرفی کنند اما تاکنون اطلاعاتی در این رابطه منتشر نشده است ضمن اینکه برخی از وزرای اهمین کابینه معرفی شده را هم بنده شخصا نمی‌شناسم.  اینکه این کابینه از آن سامانه وام گرفته باشد یا نه سوالی است که دولت باید پاسخ بدهد اما به هر ترتیب صرف اینکه بگوییم آقای رئیسی در یک مورد (وزیر ارشاد) از کسی توصیه پذیرفته باشد، دلیل محکمی برای این ادعا نیست که رئیس دولت از سامانه مذکر استفاده نکرده است هرچند که تناقض وجود دارد. وی اضافه کرد: این حق رئیس جمهور است که افرادی را به عنوان کابینه معرفی کند که همفکران او باشند تا بتواند به شعارهای انتخاباتی‌اش جامه عمل بپوشاند. وی افزود: هر چند به عنوان مثال آقای رئیسی عنوان کردند که تیم اقتصادی‌اش زیر نظر آقای مخبر قرار است فعالیت داشته باشد اما این دلیلی نمی‌شود که مسئولیتی متوجه شخص رئیس جمهور نیست. قطعا گرفتن رای اعتماد از مجلس کار دشواری است هر چند مجلس همسو با آقای رئیسی است. عقیده من این است که برخی از این وزرا نتوانند موفق به گرفتن رای اعتماد از نمایندگان شوند. به طور سنتی رئیس جمهور باید وزرایی که مرتبط با حوزه های دفاع و امنیت هستند  را با رهبری هماهنگ کند که به نظر بنده اتفاق خوبی در جهت بهبود شرایط کشور است و اگر آنگونه که نمایندگان در جلسه بررسی کابینه پیشنهادی می‌گویند این لیست مورد تایید رهبری باشد مشکلی در جهت رای آوری نخواهد داشت.

توصیه‌هایی به خاندوزی

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی نوشت:‌ بسیار ضروری است که وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بهبود محیط کسب و کار را در اولویت برنامه‌های کاری خود قرار دهد تا بتوانیم شاهد جهش تولید و افزایش جذابیت فعالیت‌های اقتصادی مولد باشیم. نگاهی به برنامه‌ها و عملکرد گذشته دکتر خاندوزی وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد نشان از آن دارد ... که ایشان علاوه‌بر داشتن برنامه قوی، عملکرد بسیار درخشان و مشخصی پیرامون محیط کسب و کار دارند و اهمیت موضوع مذکور را به درستی تشخیص داده­ اند. دکتر خاندوزی در زمان مدیر کلی امور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گروه فضای کسب و کار را در مرکز پژوهش‌ها فعال کرده و برای اولین بار در ایران در زمان مدیریت ایشان، به صورت مستمر گزارش‌های فصلی پایش محیط کسب و کار در سطح ملی و استانی منتشر شده است. همچنین دکتر خاندوزی در یکی دو سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به همراه چند تن از نمایندگان دغدغه‌مند دیگر، فراکسیون فضای تولید و کسب و کار را ایجاد و ریاست آن را بر عهده گرفتند و ضمناً به عنوان نماینده مجلس عضو هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی شدند. لازم به ذکر است به ابتکار دکتر خاندوزی در طول یکسال گذشته جلسات نظارتی متعددی در مجلس برای بخش‌ها و صنایع مختلف تشکیل گردید و فضای کسب و کار در هریک از این بخش‌ها مورد بررسی و پایش قرار گرفت که نتیجه آن لغو برخی از مصوبات دست‌وپاگیر، تسهیل فرآیند مجوزدهی، پیگیری موثر در خصوص لغو انحصار مجوزدهی در برخی از مشاغل و حِرف خاص، کاهش و حذف بخشنامه‌های متعدد سازمان تامین اجتماعی، بازدیدهای میدانی و... بوده است. بی‌اغراق مشاهده گردید که بیشترین جلسات کارشناسی، نظارتی و قانون‌گذاری دکتر خاندوزی در مجلس شورای اسلامی به موضوعات مرتبط با فضای کسب ‌و کار اختصاص داشته است. بنابراین می‌توان با صراحت اظهار داشت که دکتر خاندوزی بهبود فضای کسب و کار را از اولویت‌های اساسی خود دانسته و به اهمیت و ضرورت آن به طور کامل واقف می‌باشند. لذا می‌توان امیدوار بود که در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، مساله بهبود فضای کسب و کار در صدر اولویت‌های اصلی وزارت مذکور قرار می‌گیرد و این موضوع جایگاه واقعی خود را در نظام اقتصادی کشور می­یابد و ان‌شاءالله روزهای خوشی در انتظار فعالیت‌های مولد اقتصادی خواهد بود.

اولویت‌های دیپلماسی دولت سیزدهم

روزنامه اعتماد با درج مطلبی آورده است: ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور جدید ایران دولت را از حسن روحانی تحویل گرفته و از برخی نامزدهای موردنظر خود برای شرکت در کابینه به شمول وزیر خارجه رونمایی کرده است. قرعه وزارت خارجه به نام حسین امیرعبداللهیان افتاده است. دیپلماتی که بخش عمده عمر کاری خود را در منطقه گذرانده و به نسبت برای کشورهای خارج از محدوده غرب آسیا ناشناخته است. دولت سیزدهم در حالی آغاز به کار کرده که درست مانند تابستان ۱۳۹۲، پرونده هسته‌ای ایران مهم‌ترین پرونده روی میز وزیر خارجه منتخب رییس‌جمهور است. وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای هم روزهای شلوغ و پرخبری را تجربه می‌کند. زمزمه‌های تنش‌زدایی از رابطه ایران و عربستان سعودی موجی از خبرها و تحلیل‌ها درباره خروج پرونده این رابطه دوجانبه از بن‌بست را به راه انداخته است. مهم‌ترین پرسش در حوزه سیاست خارجی این است که اولویت‌های دولت سیزدهم در این حوزه چیست؟

کابینه رئیسی را به عنوان یک طلبه ضعیف قبول دارم

خبرگزاری  برنا به نقل از حجت الاسلام سید کاظم موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت نوشت: من کابینه رییسی را به عنوان یک طلبه ضعیف قبول دارم، وزارت صمت بزرگ و قوی است، فاطمی امین جوانی انقلابی و تحول گراست. فاطمی امین برنامه های خوبی دارد و سیاست های رهبری در برنامه های او رعایت شده است، او در جهت ایجاد توازن در منطقه بر اساس آمایش سرزمینی برنامه های خوبی دارد. امیدوارم به حوزه خودرو معادن و فلزات توجه ویژه داشته باشد.

پیش‌بینی یک نماینده سابق از میزان رای‌آوری وزرای پیشنهادی

عزت الله یوسفیان ملا درگفت و گو با خبرگزاری ایسنا، درباره  بررسی وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس، اظهار کرد: تا اینجا به نظر من وزیر آموزش و پرورش رای نخواهد آورد؛ چون فضای مجلس همراه با او نیست البته یکی دو وزیر دیگر هم ممکن است رای نیاورند با این حال سخنرانی رئیس جمهور در روز پایانی و قبل رای گیری و رایزنی ها در روز پایانی بر رای نمایندگان تاثیر زیادی خواهد داشت. در ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس تصریح شده است که کمیسیون های مجلس، برنامه های دولت و وزرا بررسی کرده و به صحن علنی گزارش دهند. این برنامه ها باید با قوانین بالادستی نظام مثل سیاست های کلی یا برنامه ۵ ساله و همچنین قوانین مدون کشور مغایرت نداشته باشد. آیا مطالبی که این روزها پخش می شود، برای مردم عایدی دارد؟ من در دو دولت روحانی و احمدی نژاد در مجلس بودم و معتقدم مذاکراتی که مطرح می شود چیزی نصیب مردم نمی کند. مهم این است که وزرا چه برنامه هایی برای حل مشکلات کشور داشته باشند مثلا در مورد آموزش و پرورش مطالبه این است چرا همسان سازی اجرا نمی شود؟ وزیر پیشنهادی باید برنامه خود را در این زمینه ارائه کند یا بگوید برای مدارس غیردولتی و انتفاعی چه برنامه ای دارد یا وزیر اقتصاد بگوید چه برنامه ای برای کاهش قیمت طلا و ارز  تقویت پول ملی دارد. وزیر تعاون برنامه خود را برای ایجاد اشتغال بگوید و وزیر بهداشت بگوید چه برنامه ای در زمینه واکسیناسیون، پیشگیری از کرونا و تقویت کادر درمان دارد.

اصلاح طلبان در دولت رئیسی به دنبال مچ گیری نباشند

«احمد مازنی»، نماینده ادوار مجلس، در گفت و گو با خبرگزاری برنا در رابطه الزام همراهی اصلاح طلبان با دولت جدید اظهار کرد: نسبت ما با دولت آقای رئیسی باید همراهی باشد، به نظر من منطقی این است که اولا به دولت کمک کنیم چون آثار مثبت یا منفی عملکرد دولت در درجه اول به مردم برمی گردد و نتیجه آن هم به مردم برمی گردد، اگر خوب باشد زندگی مردم آرام و بهتر خواهد بود، اگر خدای ناکرده عملکرد خوبی نباشد در زندگی مردم و عملکرد مردم و امنیت آنها تاثیر می گذارد. در درجه اول همه احزاب و شخصیت ها و همه جناح ها از جمله جریان اصلاحات باید به دولت آقای رئیسی کمک کنند. اما وقتی می گوییم کمک و همکاری، بخشی از آن به نقد مربوط می شود و نقد اگر منصفانه و عالمانه و کارشناسانه باشد طبعا بهترین کمک است. من فکر می کنم برخلاف آن سالی که در دولت گذشته و دولت اصلاحات دنبال مچ گیری و تخریب بودند اصلاح طلبان باید انصاف را در نقد دولت رعایت کنند و اقتضای کمک به دولت این است که منصفانه نقد کنند. به نظر من کمک و همکاری در این جهت باید همه جوانب را شامل شود یعنی چه اظهار نظر کارشناسی و چه در صورت درخواست کمک از سوی دولت برای همفکری و مشورت، باید اصلاح طلبان همکاری کنند و اگر جایی نیاز رئیس جمهور و دولت باشد در میدان عمل هم کمک کنند.

مجلس برای تامین مصالح ملی و منافع مردم از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند

«عباس مقتدایی» نماینده مردم اصفهان در گفت وگو با خبرگزاری  برنا در رابطه با "جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی" گفت: مجلس یازدهم بر اساس معیار هایی که در  آیین نامه داخلی مجلس آمده است، در همه کمیسیون‌های تخصصی با وزرای پیشنهادی تشکیل جلسه داد و همه برنامه‌ها توانمندی وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار داده است. مجلس یازدهم میزان تعهد و کارآمدی وزرای پیشنهادی را در جلسات متعدد بررسی کرده است و نتیجه کمیسیون‌های تخصصی و بررسی‌های آنان به صحن علنی ارائه شد. بر اساس مصلحت‌های کلی کشور و همچنین توانمندی‌ها، کارآمدی‌ها، ضرورت لحاظ نمودن بهره‌وری حداکثر تشکیل کابینه خواهد شد. ابعاد نظارتی مجلس بر قول های وزرای پیشنهادی و کارهایی که به عنوان وظیفه ذاتی و تبعی برعهده دارند انجام خواهد گرفت لذا مجلس یازدهم برای تامین مصالح ملی و منافع مردم از هیچ کوششی فروگذار نمی کند. تشکیل کابینه بخش مهمی از روندهای آینده کشور است و به نظر می‌رسد با توجه به بررسی‌های بعمل آمده کابینه‌ای شکل خواهد گرفت که بتواند در بالاترین سطح خدمت رسانی کند. هنوز برای این که بگوییم چه حدی از کابینه رای می آورد زود است اما پیش‌بینی‌های قابل قبول این است که کلیت کابینه رای خواهد آورد اما میزان رای آوری هر یک از وزرا پیشنهادی مشخص نیست.

رئیسی جبران نکند مخالفت‌های پایداری ادامه‌دار می‌شود

یوسفیان ملا فعال سیاسی، در گفت وگو با سایت خبری نامه نیوز اظهار داشت: «قبل از هر چیز باید در نظر داشت که ممکن است این مخالفت‌ها ساماندهی شده نباشد و تصادفا مخالفان بیشتر از یک جریان باشند. یک وقتی یک جریان تصمیم می‌گیرد که به صورت جریانی با امری مخالفت کند و یک وقت هم بیشترین مخالفان ثبت نام کننده از یک جریان هستند. بین این دو باید فرق قائل شد. یعنی باید دید که مخالفت‌ها سازماندهی و تشکیلاتی است یا خیر». «در نهایت اما بر اساس تجربه می‌توان گفت که وقتی دولت تشکیل می‌دهد به خاطر محدود بودن تعداد وزارتخانه‌ها و انتظارات جریانات مختلف اختلافاتی ایجاد می‌شود. به هرحال ۱۹ وزیر که بیشتر نداریم. حتی اگر راه و شهرسازی هم از هم جدا شود ۲۰ وزیر خواهیم داشت و این درحالی است که همه طیف‌های سیاسی متوقع هستند. حتی جریانات قومی و جنسیتی هم انتظاراتی دارند. مثلا خانم‌ها الان می‌گویند که آقای رئیسی قدرت لازم را داشت تا یکی دو زوزیر زن معرفی کند و قبلا هم سابقه داشته که وزیر زن داشته باشیم. یا براداران اهل سنت انتظار دارند. به خصوص که چون رهبری فرمانده نیروی دریایی را از اهل سنت انتخاب کردند، این انتظار بالاتر رفته است.» «تجربه اما به ما می‌گوید که وقتی یک جریانی در ابتدای تشکیل دولت شروع به مخالفت می‌کند، این مخالفت‌ها در ادامه کار نیز وجود خواهد داشت. مگر اینکه ما واقعا افراد منصفی باشیم و حتی اگر با یک وزیر مخالف بودیم به فرض مشاهده عملکرد مثبت او بپذیریم که اشتباه کرده‌ایم و همراهی کنیم. تجربه اما به ما می‌گوید که اینچنین نیست و معمولا مخالفت‌ها ادامه خواهد داشت.» «البته من آقای رئیسی را فردی زیرک و با کیاست می‌دانم و احتمال می‌دهم که بعد از شروع کار دولت این کدروت‌ها را رفع کند اما اگر نشود، طبق تجربه ادامه خواهد یافت».

رسانه‌های اعتدال‌گرا

رونمایی از قوی ترین وزرای پیشنهادی رئیسی

علیرضا شهبازی نماینده مردم نهاوند و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از رأی مجلس به کابینه رئیسی چیست؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: برداشت من با توجه به جوی که در مجلس حاکم است این است که اکثر وزرایی که معرفی شدند رأی می آورند تعداد کمی از وزرا احتمال دارد که لب مرز باشند و تا آن زمان که معرفی رئیس جمهور صورت می گیرد باید دید نتیجه کار چه خواهد شد. این احتمال وجود دارد که تعدادی از وزرا رأی نیاورند. کابینه رأی می آورد اما آراء متفاوت خواهد بود. اینکه میزان رأی به حدنصاب برسد یا خیر، بحث بعدی است اما در مجموع کابینه نسبتا خوبی است حال اینکه چه نتیجه ای رقم می خورد باید منتظر روزهای آینده باشیم. در هر صورت رأی نمایندگان است نمایندگان پرونده  و برنامه های نمایندگان را می بینند و رأی خواهند داد بنابراین از حالا نمی توان پیش بینی کرد. درباره ضعیف ترین وزیر اظهارنظر نمی کنم اما درباره قوی ترین وزرا می توان به وزاری دفاع، کشور، وزیر امور خارجه، راه و شهرسازی و وزیر نفت هم با توجه به شناختی که دارد، وزرایی خوب و قوی هستند.

انتظار داشتیم رئیس یک تیم بسیار قوی از اصولگرایان را تشکیل دهد

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن تحلیل جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی از سوی سید ابراهیم رئیسی به مجلس، گفت: بنده به عنوان فردی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر حامی رقیب رئیسی بودم، از ایشان انتظار داشتم با سابقه بسیار خوبی که در دوران حضور در مسند ریاست قوه قضاییه از خود به جا گذاشته بود، یک تیم بسیار قوی اصولگرا را برای تشکیل کابینه خود به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد.  انتظار این بود که قوی ترین وزرای دوران احمدی‌نژاد، در جایگاه کف خواسته‌های جامعه در کابینه پیشنهادی قرار بگیرند، اما در عمل شاهد هستیم که کابینه معرفی شده از نظر توانمندی، در سطح پایینی قرار دارد.  بخشی از کابینه معرفی شده فاقد سابقه اجرایی هستند، از سوی دیگر افرادی که عمدتاً در دوران احمدی‌نژاد در مسند وزارت قرار داشتند، کارنامه قابل قبولی در دوران مسئولیت از خود به جا نگذاشته‌اند. عطریانفر همچنین دفاع سید ابراهیم رئیسی از کابینه خود را ضعیف دانست و علت آن را نیز عیار پایین وزرای پیشنهادی او به مجلس قلمداد کرد. تنها نقطه امید برای موفقیت کابینه فعلی این است که علاوه بر حمایت مجلس از رئیسی، نهادهای قدرتمند در بدنه حاکمیت نیز با آنها همراهی کنند. به نظر نمی‌رسد همه افرادی که از سوی رئیس‌جمهور به پارلمان معرفی شده‌اند، راهی پاستور شوند.‌ هرچند این احتمال وجود دارد که نمایندگان مجلس بر اساس دغدغه رهبر انقلاب مبنی بر آغاز به کار سریع دولت جدید، از برخی نقاط ضعف افراد معرفی شده چشم پوشی کرده و به ایشان اعتماد کنند. این احتمال نیز وجود دارد که نمایندگان مجلس بر اساس بررسی های خود و همچنین عیار وزرای پیشنهادی، به ۲۰ درصد از کابینه، رأی پایینی بدهند.

رسانه‌های اصولگرا

برخی از برنامه‌های رئیسی قابل اجرا نیست

به گزارش رکنا، محمدعلی نمازی درباره برنامه ارایه شده از سوی رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی گفت: آن چیزی که آقای رئیسی اعلام می‌کند به مجلس ارائه داده یک برنامه دقیق نیست، چراکه یک برنامه زمانی دقیق می‌شود که در هنگام شروع ابزار، امکانات و سرمایه مورد نیاز در آن پیش‌بینی و اهداف زمان‌بندی شده باشد. در یک برنامه باید در مورد میزان سرمایه، تعامل با کشورهای دیگر در خارج و تعامل با ملت در داخل و همچنین به کار بردن نیروی انسانی در زمان‌بندی مشخص به اهداف برسیم.  آقای رئیسی در صحبت‌هایشان همیشه مطرح کرده‌اند که می‌خواهیم در یک سال یک میلیون شغل ایجاد کنیم؛ برای اجرایی شدن چنین امری راهکار کاملا مشخص است، معتقدم هر فرصت شغلی نیاز به سرمایه دارد. امروز درآمدهای فعلی کشور کفاف هزینه‌های جاری را نمی‌دهد و همین امروز کشور با ۴۰۰ میلیارد تومن کسری بودجه رو به رو است که این کسری‌ها و بدهی‌ها باید داده شود با این وجود آیا چیزی می‌ماند که صرف ایجاد فرصت شغلی شود؟

نوید محو مرز دیپلماسی و میدان

روزنامه رسالت در گزارشی آورده است:‌ کابینه دولت مردمی گام‌به‌گام در حال تکمیل است و تاکنون معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس منصوب و کار خودشان را آغاز کرده‌اند. این روزها نیز، وکلای ملت در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی هستند و بناست تا پایان هفته جاری، درباره وزرای پیشنهادی دولت مردمی اعلام نظر کنند. اما آنچه بیش‌ازپیش درباره سیاست خارجی کشورمان موردتوجه قرار گرفته، انتخاب «وزیر امور خارجه» است. حسین امیرعبداللهیان ۵۷ ساله از سوی سیدابراهیم رئیسی برای سکانداری دستگاه دیپلماسی کشور به بهارستان معرفی شده است و اگر از سوی وکلای ملت رأی اعتماد بگیرد، ردای وزیر امور خارجه را به تن خواهد کرد و آن‌طور که در تشریح برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس گفته، بناست   «به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن، پویا و هدفمند » توجه کند و این امر از خطوط اصلی برنامه‌ها در سیاست خارجی اوست. معاون مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه، عضو کمیته سیاسی – امنیتی مذاکرات هسته‌ای ایران با تروئیکای اروپایی، عضو کمیته مذاکرات ایران و عراق و آمریکا در موضوع عراق بود ازاین‌جهت به مناسبات بین‌المللی واقف است و نیک می‌داند هرگز «میدان» و «دیپلماسی» دو مقوله مجزا از هم نبوده و همیشه «میدان»، پشتوانه «دیپلماسی» است و در تمام سال‌های گذشته نیز، این «میدان» بوده که با جهاد سردار صلح حاج قاسم عزیز پشتوانه‌ای برای «دیپلماسی» بوده است. البته در همان نطق مجلسی خود تأکید کرد که «منطق عاشورا و پیام کربلا نشان می‌دهد دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع و امنیت ملی هستند».

هزارتوی مشکلات دولتی تازه‌نفس

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حالا مدت ها از انتخابات ریاست جمهوری گذشته است، دولت تازه تاسیس شده و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. از همین رو نیز درصدد برآمدیم تا ببینیم در میانه راه این همه مشکل، وظیفه احزاب مختلف در کمک به دولت چیست؟ حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اولین فردی بود که در پاسخ به ما گفت که در صورتی که دولت پذیرای دیدگاه‌ها و نقطه نظرات احزاب باشد، احزاب می‌توانند در ارائه برنامه جهت اجرای سیاست‌های دولت جدید وارد عمل شوند و دیدگاه‌های خود را ارائه دهند تا دولت از آن پیشنهادات استفاده کند. موضوعی که احمد شریف فعال سیاسی اصلاح طلب هم آن را به گونه‌ای دیگر بیان کرده و گفت که اگر از سوی دولت تقاضایی شود وظیفه هر شخص است که به دولت کمک کند تا مشکلات حل شود؛ اما مساله این است که هنوز تقاضایی از سوی دولت در این زمینه صورت نگرفته است؛ این در حالی است که معمولا تعامل به صورت دو طرفه انجام می‌شود و دولت باید از احزاب کمک بخواهد تا در راستای حل مشکلات کشور به دولت کمک شود و بحران‌های کشور حل و فصل شود. هنوز دولت تشکیل نشده اما بعدها اگر تقاضایی در این زمینه باشد جمع در این باره تصمیم خواهد گرفت.

محمدعلی وکیلی فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال ما این گونه توضیح داد که آقای رئیسی خودش دارای روحیه خوبی در زمینه تعامل خواهد بود، به خصوص که همین خط ارتباطی که با نخبگان برقرار کرده که نشان این است که تمایل دارد تا از دیدگاه نخبگان جامعه بهره‌مند باشد؛ اما این که در کل دولت چقدر این روحیه تعامل وجود داشته باشد من نمی دانم، زیرا چندان با روحیه افرادی که انتخاب شده اند آشنا نیستم اما خود آقای رئیسی از روحیه انتقاد پذیری خوبی بهره مند است و تلاشش هم دست کم در این گام های ابتدایی این بوده که در پی شنیدن صدای نخبگان جامعه باشد. او مصداق این موضوع را هم تشکیل سامانه «یاران رئیسی» برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم به رئیس جمهور منتخب دانست که در این سامانه از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم دعوت شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند، نسبت به معرفی وی اقدام کنند تا در هر مقامی به دولت کمک کنند.

فضای ضدمافیا در روز سوم

روزنامه جوان در گزارشی آورده است: سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس را شاید بتوان یکی از پرچالش‌ترین روزهای نمایندگان با برخی وزرای پیشنهادی عنوان کرد. این نکته را می‌توان در نطق‌های آتشین برخی نمایندگان مخالف و افشاگری آن‌ها از برخی موارد گفته شده در کمیسیون‌های تخصصی مجلس دنبال کرد که البته در صحن علنی مجلس با تکذیب وزرای پیشنهادی هم همراه بود. بیشتر انتظار نمایندگان و وعده‌های وزرای پیشنهادی در روز سوم بررسی صلاحیت‌ها چه از وزرای اقتصادی و چه حتی از وزیر بهداشت حول محور حذف و ریشه‌کنی مافیای دولتی پنهان در وزارتخانه‌ها بود. از هم اکنون باید گفت با این روند نمی‌توان چشم‌اندازی روشن برای این قبیل وزرای پیشنهادی در جلب موافقت نمایندگان مجلس ترسیم کرد، وزیری که بیش از ۴۰ نماینده برای مخالفت با او در لیست ثبت نام قرار گرفته اند، باید نام خود را در میان وزرای ناکام جست‌وجو کند ولو تعداد این وزرا به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. برخی دیگر هم بر اساس برآوردهای میدانی، لب مرزی هستند که چند رأی می‌تواند آن‌ها را راهی پاستور یا روانه منزل کند. با همه این‌ها نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که برخی از وزرای پیشنهادی از جمله دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی حتی یک نماینده برای مخالفت با آن‌ها ثبت نام نکرد یا وزرایی که تعداد موافقت‌ها با آن‌ها بیش از ۲۰۰ نفر است از هم اکنون باید ردای وزارت را بر تن کنند. اگرچه باید منتظر بود تا تشریفات قانونی مجلس هم طی شود. این طیف از وزرای پیشنهادی البته در اکثریت قرار دارند و می‌توان امیدوار بود که کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم با کم‌ترین ریزش از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور خواهد کرد. با اینحال هم جناب رئیس‌جمهور و هم نمایندگان باید به این اصل کلیدی در انتخاب و تأیید وزیران دقت کنند که برای داشتن یک وزیر خوب، یک ساختار خوب در وزارتخانه و دولت لازم است. پسر پیامبر را هم که بیاورید و وزیر کنید و پی درپی از سوابق انقلابی او بگویید، اگر در همین ساختارهای فسادزا که در برخی مراکز دولتی شکل گرفته فرو رود، آرام آرام به یک وزیر بد تبدیل می‌شود.

عده‌ای برای وزرای پیشنهای دلالی رأی می کنند

به گزارش خبرنگارخبرگزاری تسنیم، ابراهیم رضایی نماینده دشستان در مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲ شهریور) قوه مقننه و در تذکری به استناد ماده (۲۰۲) و (۲۰۴) آیین‌نامه داخلی، گفت: موافقان و مخالفان هر وزیر طبق قانون باید درباره برنامه پیشنهادی وزرای معرفی شده اظهارنظر کنند، متأسفانه در روزهای گذشته افرادی در موافقت و مخالفت صحبت کردند که اظهارات آنها بیان سوال یا تعریف و تمجید از وزرا بوده است، این موضوع شائبه ایجاد می‌کند و فرصتی که برای موافقان و مخالفان صوری ایجاد شده در شأن مجلس انقلابی نیست. وقت مجلس، وقت بیت‌المال است و نمایندگان باید درباره مسائل اصلی اظهارنظر کنند، ما در شرایطی هستیم که مدیران استراتژیکی کشور را برای ۴ سال آینده انتخاب خواهیم کرد لذا اینکه عده‌ای به عنوان موافق یا مخالف وزیر پیشنهادی شعر بخوانند در شأن مجلس نیست. برخی از سخنگوی کمیسیون‌ها در ایراد نظرات کمیسیون پیرامون برنامه وزرای پیشنهادی به تحلیل نظرات شخصی خود پرداختند و از سوی دیگر برخی جریانات خارجی در تلاشند تا وزرا رأی اعتماد از مجلس کسب کنند، شاید این نوع اقدامات در دولت روحانی رایج بود اما قطعاً حجت الاسلام رئیسی راضی به این نیست که عده‌ای اینجا به دلالی رأی بپردازند. ایشان فرمودند آفت عمده سرگرم شدن نمایندگان به حواشی زیانبار یا وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی و سهل‌انگاری در واقعیات و دسته‌بندی‌های احیانا ناسالم قومی، منطقه ای و قبیله‌ای است.

مجلس علاقه‌مند است وزرای پیشنهادی با آرای بالا انتخابات شوند

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو، درباره لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: اکثریت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم افراد قوی و توانمندی هستند و کابینه پیشنهادی آقای رئیسی این نوید را می‌دهد که یک تحول خوبی در قوه مجریه صورت خواهد گرفت و درصدد است تا شعار ایران قوی را به منصه ظهور برساند. برخی از وزرای پیشنهادی احتمالا رأی اعتماد از نمایندگان ملت نگیرند و این موضوع در راستای کمک مجلس به دولت است معتقدم ۳ الی ۴ وزیر پیشنهادی می‌توانند جابه‌جا شوند تا افرادی قوی‌تر جایگزین شوند. برنامه وزرای پیشنهادی و نتایج کمیسیون‌های تخصصی نقش تعیین کننده‌ای در رأی اعتماد وزرا دولت سیزدهم دارد. نمایندگان مجلس علاقه‌مند هستند که وزرای پیشنهادی با آرای بالا انتخابات شوند. وزرایی که صلاحیت‌های لازم را نداشته باشند، از نمایندگان ملت رأی اعتماد نخواهند گرفت. قصد مجلس شورای اسلامی تشکیل دولت قوی است از این رو باید افرادی کارآمد و کاربلد در راس کار قرار بگیرند تا بتوانند کشور را از این بحران‌های جاری نجات بدهند.