تهران- ایرنا- نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی گفت: تک‌بعدی بودن وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی و میان‌رشته‌ای شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مهرداد ویس کرمی روز سه شنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم باید نیروهای مورد نیاز در علوم پایه، کشاورزی، فنی حرفه‌ای و هنر را فراهم آورد طوری که حاصل آن، تربیت نیروی انسانی مومن، متخصص و انقلابی باشد.

وی ادامه داد: سوابق علمی زلفی‌گل قابل قدردانی و از مفاخر علمی رشته شیمی است اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی و میان‌رشته‌ای شده است. قرار نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده، ادامه یابد. قرار نیست در گام دوم انقلاب تربیت بی‌هدف دانشجو، رساله‌های سزاوار بایگانی و ارتقای سوری اساتید دانشگاه تداوم داشته باشد. بلکه باید گام‌های موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی اظهارکرد: کسی می‌تواند راهبری آموزش عالی را داشته باشد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها، صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه با اساتید و همایش‌های سوری این مهم محقق نمی‌شود.

وی افزود: ریز و دقیق شدن زلفی‌گل در رشته شیمی باعث شد که حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی مسائل توجه کافی نداشته باشد که از جمله آنها می‌توان به تبیین و ترویج نواندیشی دینی در زمینه‌های مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان، فقدان برنامه اساسی برای تولید علم به ویژه درباره علوم انسانی و اسلامی مورد نیاز جامعه، مانند اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه‌شناسی اسلامی و هنر اسلامی نام برد.

ویس کرمی با بیان اینکه تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گفت: حتی گفته می‌شود ایده ساخت کامپیوتر نخست در ذهن یک فیلسوف شکل گرفت البته این به معنای تایید ارزشی مدرنیته و رنسانس نیست بلکه سخن ما اهمیت علوم انسانی و تحول علوم انسانی است.

این نماینده مجلس از دیگر موارد غفلت شده در برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را ارائه راهکارهای کارآمد سازی رساله‌های دکترا، فقدان برنامه در حیطه خانواده محوری و تسهیل ازدواج دانشجویی، نبود برنامه در مورد ایجاد تعامل جدی انتقادی و محصول محور در بیان علوم مرتبط حوزوی و دانشگاهی، مشکلات بیمه و بانک اسلامی، ارتباط موثر بین دانشگاهیان و نخبگان خارج از دانشگاه همچنین دانشگاهیان با رسانه و توده مردم برای حل عملی مشکلات جامعه اسلامی، نبود برنامه در مبارزه با فساد، رانت و تعارض منافع، نبود برنامه موثر در جذب دانشجو از سایر کشورهای جهان برای ترویج فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، عنوان کرد.

 وی با انتقاد از ترجمه محوری به جای حرکت به سوی علم، گفت:  متفکران غربی گفتند زمانی‌که اندلس به برکت اسلام در اوج که فرهنگی میدرخشید بقیه اروپا به وحشی‌گری خود افتخار می کردند و این ناشی از ظرفیت فرهنگ اسلامی است.

ویس کرمی همچنین از لحاظ نشدن ساماندهی مربیان حق التدریس در آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم و توجه خاص به کارمند در وزارت علوم انتقاد کرد و ادامه داد: در حکم کارمندان وزارت علوم نوشته شده غیر هیات علمی و این توهین است که کارمند که کار دیگری دارد را با هیات علمی بسنجیم.

 نماینده مجلس گفت: زلفی‌گل در همان رشته‌ای که عمری آموخته، به تربیت دانشجو بپردازد چون وزارت علوم مدل دیگری از وزیر را می‌طلبد.