حجتالاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده سه شنبه شب در نشست علمی «نقش نیایشهای امام سجاد(ع) در حکمرانی کنونی جامعه اسلامی» که به میزبانی دانشگاه آزاد بندرعباس در بستر فضای مجازی برگزار شد، اظهارداشت: اندیشمندان از دوران افلاطون تا دوره معاصر صحبت های زیادی راجع به اصول حکمرانی کرده اند که مطرح ترین آنها نظریه کافمن است که به بانک جهانی ارائه کرده است.
وی ادامه داد: پاسخ گویی و حق اظهار نظر، ثبات سیاسی و نبود خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت قوانین، حاکمیت قانون و کنترل فساد شش اصل مطرح نظریه کافمن است که بانک جهانی تحت عنوان اصول حکمرانی خوب به دنیا معرفی کرده است، اما حکمرانی در منطق اسلام با دنیای مادی امروز بسیار متفاوت است، زیرا ملکیت و سلطنت واقعی از آن خداست.
امام جمعه بندرعباس افزود: اما در منطق امام زین العابدین(ع) و در صحیفه سجادیه وقتی که به موضوع حکمرانی توجه می کنیم پی می بریم که امام به دو واژه «امام» و «ولی» پرداخته است، آن حضرت در فراز دوم دعای چهارم صحیفه می فرماید: «حکمرانی باید بر مبنای امام و حکمرانی باید نسبت به این حکمرانی باشد و دوم اینکه نظام حکمرانی باید بر پایه صدق بنا شده باشد.
دعاهای صحیفه سجادیه کشف اسرار قرآن است
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با بیان اینکه حکمرانی بر مبنای دفاع از مظلوم و احقاق حقوق مردم استوار است، تصریح کرد: صحیفه سجادیه تفسیر معصومانه ای از قرآن کریم است و سومین مساله ای که در فرمایشات امام سجاد(ع) تحت حکمرانی دینی آمده این است که در نظام حکمرانی دینی نباید از معاش مردم غافل شویم و در جامعه سازی نباید معاش مردم مورد غفلت قرار گیرد.
وی با اشاره به تعبیر امام راحل(ره) که صحیفه سجادیه را قرآن صاعد نامید، افزود: تبیین حقایق قرآن کریم در قالبهای مختلفی ازجمله روایاتی از مفسران معصوم از جمله سبک و سیاقی که صحیفه سجادیه دارد، بیان شده است، حقایق قرآن از عالم بالا بر رسول گرامی اسلام نازل شد و دعاهای صحیفه سجادیه نیز کشف حقایق و اسرار قرآن می باشد که به عالم بالا راه پیدا میکند و این سیر نزول و صعود و سبکی که امام سجاد(ع) در صحیفه انتخاب کرده خاص است.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه دعاهای صحیفه سجادیه سرشار از معارف اجتماعی، سیاسی و انسان سازی است، گفت: امام سجاد(ع) با زبان دعا روشنگری می کند و نکته سنجان وقتی که بخواهند صحیفه را مطالعه کنند با این نگاه ورود می کنند.
عدالت گرایی اساس حکمرانی دینی است
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده گفت: یکی دیگر از اصول مورد توجه امام در صحیفه مساله مشورت و شور در حکمرانی است، شور و مشورت پایه حکمرانی دینی است.
وی همچنین از عدالت گرایی به عنوان اساس حکمرانی دینی یاد کرد و بیان داشت: امام سجاد(ع) حدود ۲۰ مورد در صحیفه سجادیه به مساله عدالت، چه عدالت فردی و چه در حوزه عدالت اجتماعی اشاره کرده است، در عدالت اقتصادی نیز خداوند معیشت و رزق و اقتصاد مردم را بر مبنای عدل تقسیم کرد.
امام جمعه بندرعباس در خصوص نگرش امام سجاد(ع) در بحث حکمرانی در حوزه فساد نیز گفت: امام نگاه گسترده ای به دو واژه اصلاح و فساد در کنار یکدیگر دارند و در بحث اصلاح و افساد امام به واژه «ذنب»(گناه و جرم) پرداخته است.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده در پایان اظهار کرد: در مطالعه صحیفه سجادیه حقایقی در مورد حکمرانی دینی وجود دارد که محققان کمتر به آن پرداخته اند، لذا از پژوهشگران انتظار می رود که به این موضوع که نیاز جامعه ماست بپردازند تا بتوانیم ابعاد مختلف صحیفه سجادیه را برای انتقال به نسل جوان احصا کنیم.
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
بندرعباس- ایرنا- نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: نگاه امام سجاد(ع) به حکمرانی و دولت خوب نگاه دنیا مدارانه نیست و یک نگاه آخرت مدارانه است و این به معنای ترک دنیا نیست بلکه دنیا در خدمت آخرت باید قرار گیرد.