تهران - ایرنا - پایگاه خبری « سوث آسیا مونیتور » در گزارشی تحلیلی با اشاره به پیامد تحولات اخیری افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی نوشت :خروج شتاب زده و عجولانه نیروهای نظامی این کشور از افغانستان به حیثیت بین المللی واشنگتن ضربه زد.

به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری- تحلیلی  در ادامه این مقاله اضافه کرد در آینده بسیاری از متحدان آمریکا از خود این سوال را می پرسند که تا کجا می توانند برای تامین امنیت به وعده های آمریکا اطمینان کنند.

 در این این تحلیل با اشاره به حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان تصریح شده است تمام تلاش های آمریکا در زمینه حمایت نظامی ،آموزش به ارتش و ساختن ظرفیت های جنگی در افغانستان در مدت کوتاهی با فرار دولت غنی برباد رفت .

در بخش دیگری از این مطلب آمده است آمریکا با وجود هزینه  چند میلیارد دلاری و نتوانست از به قدرت رسیدن طالبان جلوگیری  کند.

""سوث آسیا مونتیتور" در ادامه با اشاره به  وضعیت نابسامان پایتخت پس از کنترل طالبان تصریح کرد بسیاری از  افغان ها از هفته گذشته تلاش کردند از طریق فرودگاه "حامد کرزی" از آینده مبهمی که آمریکا در ایجاد آن نقش داشته فرار کنند.

چشم انداز دور دستیابی به  صلح  

این پایگاه خبری در ادامه این مطلب، چشم انداز دستیابی به هرگونه صلحی در افغانستان را بعید دانست و نوشت به  راه افتادن سیل پناهجویان به کشورها ،منطقه را به سوی افراط گرایی سوق می دهد.

به نوشته این  نشریه ،ممکن است آمریکا « اسامه بن لادن » را که مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر گروه القاعده بود را کشته باشد اما این گروه همچنان با متحدانش در افغانستان فعال است.

 اقتصاد در حال فروپاشی، افزایش خشونت، اختلاف و نزاع های اجتماعی و در خطر بودن اقلیت  ها خلاصه ای از وضعیت امروز جامعه افغانستان است.

از سوی دیگر قدرت های منطقه مانند روسیه ممکن است در کوتاه مدت  از خروج نیروهای آمریکایی خشنود باشند اما باید تعهداتش را به کشورهای آسیای میانه برای تامین امنیت در برابر گروه های افراطی  دو برابر کند.

درباره چین نیز سناریوی تقریبا مشابهی وجود دارد که باید به اندازه کافی در تصمیم هایش  درباره افغانستان که ممکن است موجب بروز مشکلاتی در کشور خودش شود احتیاط کند. 

آینده طالبان و هند 

یکی از مهمترین نکات ،توجه به این مسئله است که طالبان چگونه می تواند به عنوان واحد یگانه سیاسی در افغانستان باقی بماند. بدون نیروهای شوروی سابق و آمریکا که سابقا با آنها در حال جنگ بود فضای کافی برای قدرت های خارجی مهیا می شود تا در امور طالبان مداخله کنند. 

در این میان هند نیز که سرمایه گذاری های قابل توجهی در زیرساخت های افغانستان و دیگر مناطق رو به توسعه در این دو دهه گذشته انجام داده است با اشتیاق نظاره گر تحولات است. هند تا کنون فاصله استراتژیکی را در خصوص پیشرفت ها و توسعه افغانستان حفظ کرده است و مستقیما درگیر نشده است. با این حال نگرانی های بسیاری به ویژه در بخش امنیت مرزی دارد.