سنندج - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: تاکنون برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در مرکز استان بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

عرفان مرادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد پروژه شامل ۲۵ طرح اجرایی و چهار پروژه مطالعاتی است و برای اجرای این پروژه ها تاکنون ۵۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۲۹ پروژه باز آفرینی در سنندج ۱۲ پروژه به بهره برداری رسیده و تحویل دستگاه بهره بردار شده است، افزود: احداث منبع ۲۰۰۰ متر مکعبی آب، تکمیل مدرسه ۶ کلاسه، احداث مدرسه ۹ کلاسه با ۶۵ درصد پیشرفت و احداث و بهسازی سه معبر گاز در ناحیه منفصل شهری نایسر از جمله اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: پله‌گذاری معابر شیب دار در ۲ فاز ، احداث پارک کودک، اجرای شبکه فاضلاب، تکمیل مدرسه ۹ کلاسه و کانون، تقویت پل‌های آب‌رو از حمله اقداماتی است که توسط اداره کل راه و شهرسازی کردستان برای بهبود شرایط زندگی شهری در محله اسلام آباد (تقتقان) و فرجه سنندج انجام شده است.

مرادی یادآور شد: تاکنون برای اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های بازآفرینی در سنندج ۵۳۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و اتمام پروژه های در حال اجرا نیز در سنندج ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و روی‌آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن‌آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه‌آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند، نام برد اگرچه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.