کرمان – ایرنا – بیمارستان افضلی‌پور شهر کرمان از جمله بزرگترین مراکز درمان بیماران کرونایی در استان کرمان به شمار می‌رود که طی ماه‌های گذشته با افزایش چندبرابری مراجعان مواجه بوده است.

به گزارش ایرنا از آنجا که نیروی انسانی در بخش های پزشکی، پرستای و خدمات از جمله مهمترین مولفه های هر مرکز بویژه مراکز درمان در این روزهای اوج همه گیری کرونا به شمار می رود، لذا تامین نیروی کادر درمان در بیمارستان افضلی پور از جمله ضرورت های مهم است.

افزایش مراجعه بیماران، نیازمند افزایش کادر درمان نیز هست اما این درحالی است که به گفته متولیان، با ابتلای درصدی از کادر درمان یا مرخصی ضروری آنان، در هر ماه درصدی از اعضای کادر درمان از انجام خدمات معذور می شوند اما باب ورود بیمار به بیمارستان را نمی توان بست و خدمات رسانی در هر شرایطی باید در دستور کار باشد.

مدیران علوم پزشکی کرمان و بیمارستان افضلی پور گفته اند که به هر میزان که مقدور بوده سعی کرده اند که هر فضایی در بیمارستان را برای بیماران کرونایی اختصاص دهند تا بخشی از کمبودها و مشکلات را پاسخ دهند.

از آنجا که طی ماه های اخیر فشار به کادر درمان در کل کشور و نقاط استان بویژه در بیمارستان افضلی پور بسیار مضاعف بوده، به سراغ یکی از متولیان بهداشت و درمان کرمان رفته ایم تا درباره چگونگی تامین نیروی انسانی کادر درمان مشغول در بیمارستان افضلی پور شهر کرمان و مشکلات آنان در این زمینه به گفت و گو بنشینیم.

افزودن ۱۹۵ نیروی کمکی

مصاحبه با محمد رحمتیان مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تمرکز بر چگونگی تامین نیروی انسانی کادر درمان بیمارستان افضلی پور انجام شد و وی گفت: ۱۹۵ نفر نیروی کمکی مورد نیاز برای ارائه خدمات در خصوص عبور از پیک چهارم و پنجم کرونا از ابتدای سال جاری تاکنون به بیمارستان افضلی پور کرمان اعزام شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد:  از این میزان ۱۴۰ نفر کادر درمان، ۳۳ نفر کادر اداری و ۱۲ نفر به کادر خدمات باهدف تأمین نیروی انسانی به بیمارستان یاد شده، اضافه شده اند. 

۱۰ نیروی جهادی

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه نیروهای جهادی اضافه شده به پرسنل بیمارستان افضلی پور نیز  ۱۰ نفر بوده اند گفت: این نیروها در قالب نیروهای خدمات به بیماران افضلی پور خدمت رسانی را انجام داده اند که به همراه این نیروها ۲ نفر نیز نیروی خدمات جذب کرده ایم. 

رحمتیان خاطرنشان کرد: تعدادی از بخش های الکتیو (غیراورژانسی) بیمارستان های شفا و باهنر را برای راه اندازی و افزایش خدمات رسانی در بخش های کرونا تعطیل کردیم و از نیروهای موجود به این بخش ها هم جابه جایی هایی صورت گرفت. 

وی با اشاره به اینکه در زمان کنونی درگیری با کرونا در بیمارستان ها با اندکی سیر نزولی همراه شده به طوری که به عنوان مثال بیماران بستری شده در افضلی پور از ۴۵۰ به حدود ۴۰۰ رسیده اند گفت:  اگر  این سیر نزولی ادامه پیدا کند کمبود نیرو نیز جبران خواهد شد که این مهم به رعایت شیوه نامه ها توسط مردم بستگی دارد. 

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه  با توجه به اینکه وزارت بهداشت مجوز جذب نیرو را به صورت طرح یا قرارداد ۸۹ روزه  محدود کرده است اظهارداشت: حقوق این افراد  برای زمان مشخص شده تقریبا مشابه افراد استخدامی در بیمارستان است اما اگر وزارت بهداشت بتواند مجوز استخدام را به صورت ثابت و همیشگی بدهد مطمئنا نیروها هم دلگرم تر خواهند شد و می شود برنامه ریزی دراز مدت برای انجام کار ایشان در بیمارستان انجام داد.

نیاز بیشتر به پرستار 

وی همچنین گفت: از بین نیروهای گرفته شده کارشناس پرستاری بیشتر مورد نیاز بوده است ولی با توجه به کمبود این نیروها مجبور به استفاده از کارشناسان  هوشبری و مامایی و اتاق عمل در بخش کووید ۱۹ شدیم.

رحمتیان افزود: آموزش ۲ هفته ای پیش از ورود به بخش کووید به نیروهای به کار گرفته شده داده شده است و در بخش نیز نظارت های لازم صورت می گیرد.

نیروهای خدمات فی سبیل الله 

وی خاطرنشان کرد: اغلب نیروهای جهادی ما برای بخش خدمات گرفته شده اند و برخی از آنان حتی فی سبیل الله به انجام کار خدمات مشغول شده اند. 

مدیر بخش پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین یادآور شد: تمام هدف این است که همکاران را نگه داریم چرا که قطعا یک پیک دیگر را هم با توجه به پیش بینی اپیدمیولوژیست ها داریم. 

وی بیشترین نیروی به کار گرفته شده در بخش کووید بیمارستان افضلی پور را خانم اعلام کرد و گفت: تمامی نیروهای به کار گرفته شده جوان هستند که یا جویای کار بوده اند  یا با اتمام طرح و تمدید طرح یا شرکتی مشغول به کار شده اند.

درخواست از بازنشستگان بهداشت و درمان 

مدیر بخش پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با تاکید بر ضرورت جذب نیروهای بیشتر بویژه کمک گرفتن از خدمات بازنشستگان افزود: درخواستی که از بازنشستگان کادر درمان داریم این است که اگر برایشان مقدور است و این توانایی را در خود می بینند در بخش پرستاری کمک کنند و بتوانند حتی  چند شیفت در ماه را بیایند اعلام همکاری کنند تا بتوانیم خدمات دهی بهتری داشته باشیم.

ابتلای کادر درمان یا مرخصی آنان

وی گفت: هر زمان که به بیمارستان مراجعه کنید با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی حدود ۳۵ نفر از پرستاران به طور معمول درگیر کرونا یا در مرخصی استعلاجی هستند که ضرورت تامین نیروی بیشتر را نمایان می کند.

رحمتیان ضمن تشکر از همه مدافعان سلامت در تمامی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی که از هیچ تلاشی دریغ نکردند و جانانه مقاومت کرده اند گفت: این همکاران صرفا در بیمارستان های دانشگاهی نبودند بلکه بیمارستان های تأمین اجتماعی، نظامی و انتظامی،  خصوصی و... همه با هم به یاری بیماران کرونا با تمام امکانات ایستاده اند و باید قدردان از خودگذشتگی آنان بود.

خدمات رسانی بهداشتی و درمانی در استان کرمان از طریق چهار دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بم(شرق)، رفسنجان(شمال)، جیرفت(جنوب) و دانشکده علوم پزشکی سیرجان به شهروندان انجام می شود.