به گزارش ایرنا ، امروزه، کم تحرکی ناشی از زندگی ماشینی و شیوع کرونا زمینه ساز بروز برخی از ناهنجاری های عضلانی اسکلتی، اضافه وزن و کاهش حجم تنفسی در دانش آموزان شده است و براساس سند تحول بنیادین درس تربیت بدنی پایه و اساس و زیر بنای تربیتی در آموزش و پرورش محسوب می شود .
چاقی به ویژه در کودکان یکی از دلایل مهم و شایع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی است که علاوه بر تهدید سلامت عمومی دانش آموزان، هزینه های درمانی گزافی را بر جامعه تحمیل می کند؛ لذا توجه به تربیت بدنی و آموزش شیوه زندگی سالم به عنوان عامل پیشگیری، نه تنها هزینه های درمان را کاهش می دهد، بلکه از پیدایش ناهنجاری های عضلانی اسکلتی نیز جلوگیری به عمل می آورد.
از طرفی دیگر، با استناد به یافته های پژوهشی و ارتباط مثبت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با فعالیت های جسمانی، ضرورت توجه به درس تربیت بدنی در مدارس را دوچندانی کرده است .
به گفته مسوولان آموزش و پرورش ،تربیت بدنی از اولین و قدیمی ترین مواد درسی همهٔ دوره های تحصیلی است که از طریق آموزش فعالیت های حرکتی و ورزشی، نقش عمده ای در تربیت کودکان و جوانان دارد .
استان قزوین دارای ۲۳۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است که سلامتی روانی و جسمی بخش عظیمی از آینده سازان جامعه از سنین هفت تا ۱۸ سال در حوزه تربیتی برعهده آموزش و پرورش است.
خبرگزاری ایرنا قزوین در این خصوص با عین الله صادقی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین در مورد برنامه ها و فعالیت های درسی تربیت بدنی در مدارس استان به گفت و گو نشست .
وی حوزه تربیت بدنی و سلامت را یکی از حوزه های موفق آموزش و پرورش ارزیابی کرد و افزود: یکی از اهداف سند تحول بنیادین تقویت شایستگی های پایه در میان دانش آموزان است و ورزش این توانایی را دارد که همه اقشار جامعه را در برگیرد
ایرنا: جایگاه درس تربیت بدنی در شرایط کرونا در مدارس بفرمایبد؟ آیا برنامه ای برای اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان در نظر گرفته شده است؟
تربیت بدنی تنها درسی است که به پرورش بعد فیزیکی و حرکتی دانش آموزان می پردازد و با توجه به شیوع کرونا و غیرحضوری بودن کلاسهای درس با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه شاد برای حفظ سلامت و روحیه شادابی دانشآموزان در منازل در دستور کار قرار گرفت و زنگ تربیت بدنی به هیچ وجه در برنامه درسی دانش آموزان حذف نشد بلکه با جدیت و برنامه های کاربردی ادامه یافت .
درحال حاضر بسیاری از معلمان تربیت بدنی به صورت خودجوش و از بستر فضای مجازی تعاملات و ارتباطات خود را با اولیا، دانش آموزان و خانوادهها حفظ کردهاند و تلاش دارند تا با ارائه "آموزش از راه دور" دانش آموزان را تشویق به انجام فعالیت بدنی و ورزش در خانه کنند.
در طول سال تحصیلی زنگ ورزش مانند سایر دروس در خانه پیگیری می شد و معلمان با ایجاد گروه در شبکههای مجازی و از طریق شبکه شاد، درس تربیت بدنی را به صورت روزانه در قالب فعالیتها و بازیهایی متناسب با سن، جنس و دوره تحصیلی دانش آموزان و اهداف درس تربیت بدنی تهیه و در قالب کلیپهای چند دقیقهای در بخش آمادگی جسمانی و مهارتهای جسمی و حرکتی در اختیار دانش آموزان قرار می دادند.
همچنین در خصوص برنامه های تربیت بدنی در تابستان، در شرایط کرونا، برگزاری کلاسهای ورزشی در قالب مدیریت اوقات فراغت، با تولید محتوای الکترونیکی و برگزاری جشنواره حرکات کششی در سطح استان و پویش های مختلف ورزشی فعالیت های خوبی صورت گرفته است.
ایرنا: کانون های ورزشی دانش آموزان چه فعالیت های را دنبال می کند؟
کانون های ورزشی دانش آموزان مجموعه ای است سازمان یافته متشکل از تعدادی دانش آموز که به فراگیری و پیشرفت مهارت های ورزشی و سایر جنبه های سلامت محور تربیت بدنی علاقه مند بوده و تحت نظر کادر فنی و اجرایی واجدالشرایط فعالیت می کنند .
کانون های ورزشی درون مدرسه ای مکمل درس تربیت بدنی هستند و در سه بخش درون مدرسهای، برون مدرسهای و ویژه در استان قزوین برگزار میشود که نخستین مرحله در مدرسه سپس در فضاهای ورزشی و بعد از انجام غربالگری، در بخش ویژه برگزار میشود.
این طرح ورزشی با هدف کیفیتبخشی تربیت بدنی و شناسایی استعدادهای دانشآموزان در رشتههای مختلف ورزشی اجرایی میشود که باید مورد توجه و تاکید مدیران و مسوولان قرار گیرد.
طرح درون مدرسه ای در سال ۹۲ با یکهزار و ۵۰۰ نفر دانش آموز که فعال بود، در سال ۹۹ به ۶ هزار و ۷۸۰ نفر رسید و همچنین تعداد کلاس های ورزشی برون مدرسه ای در سال ۹۲ تنها ۷۳ مورد بود که اکنون به ۳۰۸ مورد رسیده است و تعداد دانش آموزان برون مدرسه ای استان نیز از ۲هزار و ۲۵۰ نفر در سال ۹۲ به ۹ هزار و ۲۴۰ نفر رسیده است.
کانون های درون مدرسه ای در داخل مدارس شکل می گیرد و کانون های برون مدرسه ای نیز با حضور دانش آموزان چندین مدرسه در سالن های ورزشی تشکیل می شود.
کانون های ویژه هم با تعامل و همکاری اداره کل ورزش و جوانان و با مشارکت خوب و استفاده از ظرفیت های دوطرف در سطحی بالاتر و تخصصی تر در سالنهای ورزشی مشخصی تشکیل می شود.
ایرنا: انجمنهای ورزشی درون مدرسهای چیست و شامل چه رشته های ورزشی است ؟
انجمن های ورزشی درون مدرسه ای به جمعی از دانش آموزان علاقمند به یک رشته یا فعالیت ورزشی اطلاق می شود که توسط شورای دانش آموزی و با نظارت مدیر، معاون پرورشی و تربیت بدنی و دبیر تربیت بدنی سازماندهی می شوند.
این انجمن میتواند زیر مجموعه شوراهای دانشآموزی باشد و از دانشآموزانی تشکیل شود که به صورت داوطلبانه تمایل دارند در اجرای فوق برنامههای ورزشی به مربی تربیت بدنی خود کمک کنند.
رشته های ورزشی آموزشگاهی از جمله والیبال، بسکتبال، فوتبال، هندبال، تنیس روی میز ،بدمینتون،طناب زنی، دومیدانی ،آمادگی جسمانی،بازی های بومی و محلی،بازی های دبستانی، ورزش صبحگاهی ، ورزش باخانواده و حیاط پویا است
تعداد دانش آموزان عضو این انجمن ۱۷۲ نفر در سال ۹۲ در استان بود که هماکنون به یکهزارو ۸۰۹ نفر رسیده است و همچنین ۱۰ درصد دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات ورزشی در سال ۹۲ به ۲۸ درصد رسیده است.
ایرنا: طرح حیات پویا چیست ؟چند مدرسه در استان قزوین داریم؟
طرح حیاط پویا به منظور استفاده بهینه و حداکثری دانش آموزان از فضای موجود در مدارس و به منظور پیشگیری از کم تحرکی وافزایش میزان تحرک دانش آموزان و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن و همچنین ایجاد نشاط و شادابی راه اندازی شده است.
این طرح از سال ۹۲ دراستان آغاز شده و با طراحی و ترسیم بازیهای جذاب بر روی زمین و دیوارهای مدارس دانش آموزان ترغیب به فعالیت می شوند.
استان قزوین در اجرای این طرح همه ساله عملکرد خوبی داشته و جزو استان های برتر است .
طرح حیاط پویا تلاش می کند از طریق رنگ آمیزی، نصب وسایل کم هزینه و بی خطر، حیاط و فضای مدرسه را شاداب کرده و انگیزه و علاقه را برای انجام فعالیت بدنی در دانش آموزان ایجاد کند .
تعداد مدارس در اجرای این طرح در سال ۹۲ تنها ۱۴۰ واحد آموزشی بود که در سال ۹۹ به ۸۵۰ واحد آموزشی رسید .
ایرنا: در خصوص مدرسه تخصصی تربیت بدنی بفرمایید و چند سالن ورزشی ویژه دانش آموزان فعال است؟
مدارس تخصصی تربیت بدنی ویژه دانش آموزان ابتدایی و در راستای اصلاح ساختار قامتی آنها در سالجاری در دستور کار قرار گرفته است.
در سطح استان شش مدرسه تخصصی دایر بود، سه مدرسه در ناحیه یک قزوین و سه مدرسه در شهرستان البرز که این برنامه در حال حاضر از برنامه های معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش حذف شده و هم اکنون فعالیت ندارند.
در حال حاضر تعداد ۳۶ سالن و مجموعه ورزشی در استان فعالیت دارند که تعدادی از این سالن ها در هشت سال گذشته افتتاح شده اند و شش سالن ورزشی واستخر نیمه کاره در سطح استان داریم که هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است.
ایرنا: طرح کوچ چیست ؟ چند درصد دانش،آموزان قزوینی اضافه وزن دارند ؟
طرح کوچ نام طرحی است که آموزش و پرورش کشور به منظور کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در دستور کار قرار داد و هدف از اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی، ترویج سبک زندگی سالم، کاهش نرخ چاقی و مدیریت وزن خویش، یافتن نسلی شاداب و با نشاط و بالا بردن سواد سلامت در بین جامعه است ،در این طرح دانش آموزان به چهار دسته وزن زیر طبیعی (لاغر)، طبیعی، اضافه وزن و چاق تقسیم میشوند که در این طرح مخاطبان ما ۲ گروه آخر هستند.
بی تحرکی، مصرف فست فود و غذاهای مضر باعث بروز پدیده چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان شده است و براساس بررسی های انجامشده ۲۸ درصد از دانش آموزان اضافه وزن دارند و نیازمند ورزش، تحرک و اصلاح تغذیه هستند.
در سال تحصیلی گذشته ۲۳۰ هزار دانش آموز در اجرای طرح ثانویه کوچ قرار گرفتند و در بررسی اولیه اجرای طرح ۲۸ درصد دانش آموزان استان دارای اضافه وزن و چاقی بودند که در مدت ۶ ماه اجرای این طرح در سطح مدارس استان شاهد کاهش سه درصدی چاقی و اضافه وزن دانش آموزان بودیم..
کلام اخر:
تعلیم و تربیت هر جامعه ای بر پایه ای اصول و اعتقادات و ارزشهای مورد قبول و فرهنگ آن جامعه استوار است و هدف آموزش و پرورش ، تعلیم و تربیت نسل جوان است و با توجه به ابزاری که در اختیار دارد، سعی دارد دگرگونی های مطلوبی در افراد ایجاد کند و استعداد های آنان را شکوفا و به سرحد کمال برساند .
درس تربیت بدنی از دروسی است که در این راه کمکهای زیادی به دانش آموزان می کند و برای سریعتر و بهتر طی کردن این مسیر، بهترین وسیله است.
پرداختن کودکان به ورزش و فعالیتهای بدنی علاوه بر تغییر شکل و استحکام عضلات پیامدهای روانی مثبتی را نیز خواهد داشت.