سنندج - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: ضوابط اختصاصی حریم بناهای با ارزش بافت تاریخی شهر سنندج در حال تهیه و از پیشرفت خوبی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، یعقوب گویلیان روز جمعه در بازدید و بازرسی از روند این پروژه، ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت مراحل تهیه ضوابط بافت تاریخی سنندج، اظهار داشت: باید برای مالکان املاک واقع در محدوده این بافت‌های تاریخی، راهکارهای حمایتی در نظر گرفته شود.

وی افزود: فقدان قوانین جامع و ناظر به تعیین حریم آثار، موجب آشفتگی و عدم تصمیم گیری واحد در ساخت و سازهای جدید در محدوده بافت و در نهایت نارضایتی شهروندان می شود به همین دلیل شرح خدمات این پروژه، به صورت مشخص بر تعیین حریم آثار تاریخی ثبت شده تمرکز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان، بافت تاریخی شهر سنندج را هویت و شناسنامه این شهر عنوان کرد و گفت: اتمام مراحل تهیه ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی سنندج و اجرای کامل آن یکی از اهرم‌های حائز اهمیت در حفظ بناها و بافت تاریخی شهر سنندج است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی کردستان نیز به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پروژه پرداخت و گفت: برای ثبت بناهای تاریخی، ابتدا تعیین محدوده بافت آنها انجام می شود و سپس در مراحل بعدی تهیه ضوابط اختصاصی حریم و تدقیق و بازنگری آنها صورت می گیرد.

محمد امینیان با اشاره به اینکه ثبت محدوده بافت‌های تاریخی شهرهای سنندج، سقز و بیجار به انجام رسیده و شهر بانه نیز در حال انجام است، افزود: در مرحله بعدی برنامه تدقیق محدوده بافت‌های تاریخی این سه شهر در دست اقدام قرار دارد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.