داود فضلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عدالت یکی از مفاهیم مهم و ارزشی برای تمام جوامع بشری به ویژه تحقق آن یکی از آرمان های انقلاب شکوهمند ایران اسلامی می باشد و تجربه نشان داده که تحقق عدالت مقدمه توسعه پایدار هر کشوری در تمام ابعاد است.
وی یادآوری کرد: همان طوری که در دوران تبلیغات انتخاباتی، واژه عدالت یکی از وعده های کلیدی در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری بوده است، به طور قطع مردم نیز در انتخاب اصلح خود حساب ویژه ای روی این واژه باز کرده و اکنون انتظار به حق تحقق آن را خواهند داشت.
رییس دانشگاه پیام نور تبریز با اشاره به انتطارات از دولت جدید، گفت: عمل به وعده های انتخاباتی، نگاه ویژه به رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، داشتن برنامه عملیاتی ویژه برای رفع مشکل اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان، ساماندهی وضعیت آموزش و پژوهش در آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی، نگاه ویژه به مسائل فرهنگی و تربیتی در جامعه، دفاع از آرمان های امام راحل، انقلاب و اقتدار و عزت کشور در تمام مناسبات داخلی و خارجی از عوامل موفقیت در دولت جدید می تواند باشد.
وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای توسعه درون زا توسط دولت سیزدهم اضافه کرد: خوش بینی و نگاه افراطی به خارج شاید در کوتاه مدت بتواند رنگ و بوی توسعه، پیشرفت و رفاه را در جوامع القاء نماید ولی تجربه سال های اخیر بویژه در منطقه خاورمیانه بi خوبی نشان دهنده این است که این امید واری چیزی بیشتر از سراب نمی باشد.
فضلی گفت: عدم وابستگی و وامداری به جناح سیاسی خاص و اعتقاد قلبی و عملی به شایسته سالاری، استفاده حداکثری از ظرفیت همه جناح ها در اداره کشور، مردمی بودن و شفافیت کل بدنه دولت، تعامل ویژه با مراکز آموزش عالی و استفاده از دانش و توانمندی نخبگان به ویژه جوانان، مبارزه جدی با فساد و رانت و پرهیز از اشرافی گری، برنامه ویژه عملیاتی برای توسعه همه جانبه کشور به ویژه مناطق محروم از دیگر نکاتی است که باید کابینه به آن توجه ویژه ای داشته باشد.
وی با اشاره به نقش آموزش عالی در توسعه و پیشرفت کشورهای مختلف اضافه کرد: ارائه برنامه مدون و عملیاتی در تحقق ماموریت های تکلیف شده توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب بویژه استفاده از جوانان نسل دوم انقلاب، ساماندهی مراکز آموزش عالی، بازنگری جدی در رشته های دانشگاهی بر اساس شرایط بومی مناطق و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حد نیاز های موجود و رفع مشکل بیکاری دانش آموختگان می تواند از جمله رویکردهای کابینه دولت سیزدهم در این حوزه باشد.
وی از تلاش برای رشد متوازن بین تربیت دانشجو، تحقیق و پژوهش و توسعه فناوری در دانشگاه ها، برنامه ریزی جهت هدایت تولیدات علمی به سمت رفع نیازهای اساسی کشور و پرهیز از نگاه افراطی به تولید صرفا مقاله، پرهیز از مدرک گرایی و توجه ویژه به مباحث مهارت آموزی، تخصص و فناوری و عزم و ارده قوی در تحقق ارتباط متقابل دانشگاه با جامعه و صنعت را از دیگر پیشنهادهای خود برای موفقیت دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی دانست.