سنندج - ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون ۳۵۲ هزار و ۲۲۷ نفر در استان علیه کرونا واکسینه شده‌اند که بخشی از آن دوز دوم بوده است.

دکتر ابراهیم قادری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون در کردستان ۱۰۲ هزار و ۱۰ نفر هر ۲ نوبت واکسن را تزریق کرده‌اند و مراکز تجمیعی در حال واکسیناسیون گروههای هدف هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۰۲ هزار و ۶۹۰ دُز واکسن کرونا به کردستان اختصاص یافته که از این تعداد ۴۵۴ هزار و ۲۳۷ دُز به گروه‌های هدف تزریق شده است، افزود: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون ۲۹ پارت واکسن به استان اختصاص یافته و گروه‌های هدف آن را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان میزان پوشش واکسیناسیون پرسنل بهداشت و درمان را ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: ۷۷ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال در استان در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند.

دکتر قادری با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۱۳ هزار دُز واکسن در استان تزریق می‌شود، یادآور شد: همچنان روند تزریق واکسیناسیون با شدت بیشتری انجام می‌شود، چراکه تنها راه پیشگیری از بدتر شدن اوضاع بیماری کووید۱۹، رعایت پروتکل‌ها به صورت بسیار جدی و انجام واکسیناسیون است.

وی در خصوص شیوع  ویروس دلتا در کشور، قابلیت انتقال و قدرت سرایت پذیری بالای آن هشدار داد و اظهار داشت: نوع دلتا ویروس کرونا در حال حاضر تبدیل به بیماری غالب ناشی از کووید ۱۹ شده  است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ۱۵ پایگاه تجمیعی تزریق واکسن کرونا به منظور افزایش سرعت روند واکسیناسیون در استان راه‌اندازی شده است، افزود: پایگاه‌های تجمیعی در راستای تسهیل روند واکسیناسیون در استان و دسترسی سریع شهروندان به واکسن با همکاری سپاه، سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها راه اندازی شده است.

دکتر قادری با اشاره به چرخه ویروس در جامعه به دلیل بی توجهی به دستورالعملهای بهداشتی، اضافه کرد: تشخیص سریع و بستری به موقع بیماران باعث شده تا آمار مرگ و میر در کردستان کمتر از دیگر استانها باشد.

وی با تاکید بر اینکه این به معنای پایین بودن خطر در استان نیست و تا زمانی که از افزایش تعداد بیماران جدید جلوگیری نشود، روند افزایشی بستری‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت بیمارستان‌های استان در حال تکمیل است و این فشار مضاعفی را بر کادر درمان که حدود ۲ سال است در خط مقدم این بیماری هستند، تحمیل کرده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در زمینه داروهای اصلی کرونا کمبودی نیست، اظهار داشت: داروی جانبی ممکن است به دلیل استفاده زیاد دچار کمبودهایی باشد ولی آن هم جدی نیست.

قادری درباره ابتلای افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند گفت: هیچ واکسنی برای بیماران ۱۰۰ درصد پیشگیری و ایمنی ایجاد نمی کند و از هفته چهارم بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا، فرد مقداری ایمن می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: افرادی که واکسن تزریق کرده اند حتما از ماسک استفاده کنند چرا که احتمال ایمنی جمعی در صورتی است که ۸۰ درصد جمعیت این واکسن را دریافت کنند.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز جمعه ۵ شهریور، ۴۳۸بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شد و در حال حاضر ۸۶۸بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که  ۸۸ بیمار مبتلا  در بخش ویژه (آی سی یو) تحت مراقتبهای ویژه قرار دارند.

کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا ظهر چمعه در کردستان یک هزار و ۴۷۳ قربانی داشته است.