رشت - ایرنا - بر اساس تازه‌ترین واکنش به قطع درختان جنگل فتاتو شهرستان خمام که در رسانه ها با عنوان "غارت جنگل‌های گیلان" نام برده می‌شود، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ادعای ثبت ملی میراث فرهنگی عرصه‌های جنگلی مذکور را رد کرده و آن را فاقد مدارک ثبتی می‌داند.

به گزارش ایرنا، قطع درختان عرصه ملی فتاتو شهرستان خمام ابتدای اواخر هفته گذشته به موضوع داغ فضای عمومی و رسانه ای استان سبرزپوش گیلان تبدیل شد. موضوعی که با توجه به قرارگیری گیلان در جمع عرصه های جنگلی هیرکانی از حساسیت بالایی برخودار است.

نخستین واکنش به این اتفاق را از سوی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان شاهد بودیم که عرصه جنگلی فتاتو را جزو میراث فرهنگی اعلام کرده و اظهار داشتند که قطع درختان میراث طبیعی جنگل فتاتو شهرستان خمام بدون استعلام از این اداره کل انجام شده است.

همچنین معاون فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در مصاحبه روز چهارم شهریور به خبرنگار ایرنا گفت: ثبت میراث طبیعی در فهرست ملی کشور مانند ثبت ملی آثار تاریخی حائز اهمیت است و هر گونه اقدام در حریم این آثار می بایست با استعلام از اداره کل میراث فرهنگی صورت بگیرد.

به گفته مسئولان میراث فرهنگی تحقیق در خصوص موضوع یاد شده همچنان ادامه دارد، اما شواهد تا این لحظه از قطع درختان با مجوز از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری حکایت می کند. البته به گفته میراث فرهنگی برخی شواهد نیز نشان می دهد این اقدام توسط افرادی بومی و غیرمجاز انجام شده است.

طبق اعلام میراث فرهنگی گیلان، جنگل فتاتو خمام از آخرین نمونه های باقیمانده جنگل های هیرکانی است که در فهرست ملی میراث طبیعی در شهریور ۹۹ به ثبت رسید.

اما در تازه ترین اظهار نظر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدرکی مبنی بر اینکه جنگل فتاتو شهرستان خمام ثبت ملی شده باشد، وجود ندارد.

میرحامد اختری با بیان اینکه درختان قطع شده در جنگل فتاتو خمام جزء جنگل های هیرکانی نیست، اظهار داشت: ثبت ملی جنگل های هیرکانی تنها در شهرستان های تالش، فومن و رودبار انجام گرفته است.

وی بیان داشت: به فرض هم اگر ثبت ملی شده باشد، همچنان سند به نام منابع طبیعی است ضمن اینکه مجوزی برای قطع درختان فتاتو خمام از سوی منابع طبیعی تا به این لحظه صادر نشده است.

اختری اضافه کرد: شخصی که ادعای مالکیت داشته برای قطع درختان درخواست داده بود که در مرحله تعیین قیمت بوده است، همچنین قانون به فردی که ادعای مالکیت داشته اجازه قطع درختان را می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خاطر نشان کرد: درختان قطع شده در فتاتو خمام دست کاشت و صنوبر بوده و جزء زراعت چوب به شمار می رود.

وی با اشاره به قطع حدود ۱۶۰ اصله درخت در بیش از پنج هکتار از جنگل فتاتو گفت: پرونده شخص متخلف در مراجع قضایی تشکیل شده ضمن اینکه تمام ادوات در آن منطقه شامل کانکس و غیره جمع آوری شده است.

گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.