به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در جریان هفتمین جلسه خود میزبان «محمد فرجود» مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برای ارائه گزارش عملکرد این سازمان بودند.
وی در این جلسه گزارشی در محورهای وظایف شهروندی و خدماتی که در حوزه شهروندی به صورت دیجیتال داده شده است و نیز حوزه درون شهرداری و زیرساخت آن، حکمرانی هوشمند و داده و اثرات این محورها بر مدیریت و نگهداشت شهر، ارائه کرد.
وی افزود: حوزه شبکه که ارتباطات بین ساختمان ها و افراد است؛ مرکز داده ذخیره سازی اطلاعات، سخت افزار و تجهیزات برای حوزه آی تی و سامانه های متعددی که در شهرداریست، موضوع اطلاعات مکانی و اطلاعات مبتنی بر مکان در ماموریتهای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است.
وی با اشاره به یک شبانه روز فعالیت این سازمان و اعداد و ارقام یک شبانه روز، اظهار داشت: هم اکنون ۲۵ میلیون تبادل داده و تراکنشی را در طول یک شبانه روز در بسترهای اطلاعاتی در شهرداری داریم.
وی گفت: حدود ۱۰ ترابایت داده در روز در شهرداری تهران تولید می شود و شهروندان ۱۲۰ هزار بازدید از سامانه های مختلف نهادهای زیرمجموعه شهرداری در فضای مجازی دارند.
فرجود ادامه داد: در این سازمان طی یک شبانه روز حدود ۱۰ میلیون تصویر در شبکه ها پردازش می شود که از مجموع شهرهای دیگر بیشتر است؛ اتوماسیون اداری در شهرداری حدود ۶۰۰ هزار ارجاع میشود و تراکنش کارت بلیط نیز با وجود محدودیت کرونایی، در یک شبانه روز حدود یک میلیون تراکنش بوده است .
مدیرعامل فاوا افزود: همچنین پنج هزار نفر ساعت در یک روز ویدیو کنفرانس در شهرداری تهران داریم .
وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ ساختمان در شهرداری به صورت متصل به هم، و ۲۰ هزار نود شبکه در شهرداری داریم، افزود: رویکرد شهر هوشمند را ادر دوره کاری خود دامه دادیم و اثرات آن در حوزه های مختلف از سلامت تا اشتغال و امید به زندگی دیده خواهد شد.
گزارش های پاورپوینتی با عملکرد مسئولین متفاوت است
«مهدی اقراریان» عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این گزارش به طرح پرسش پرداخت و اظهار داشت: روی کاغذ و گزارشهای مسئولان، همه چیز زیباست، اما واقعیت های میدان با گزارش هایی که روی پاورپوینت است تفاوت دارد .
وی با اشاره به گزارش سامانه ۱۳۷ و بازدید از این سامانه افزود: دسترسی به بسیاری از مناطق به این سامانه قطع است.
اقراریان خواستار بیان علت قطع دسترسی بسیاری از مناطق به سامانه ۱۳۷ شد.
ارائه گزارش ها چه سودی برای مردم دارد؟
«ناصر امانی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره گزارش سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، خطاب به اعضای شورای شهر گفت: ضرورت گزارش سازمان های شهرداری به شورای شهر چیست؟
وی گفت: نگران هستم که اگر قرار باشد سازمان ها هم به شورا بیایند و گزارش دهند، چند ماه آینده از وقت شورا را باید به این گزارش اختصاص دهیم.
امانی با بیان اینکه تمام این گزارش ها، یک بار قبلا توسط شهردار سابق و یک بار توسط معاونت ها ارائه شده است، افزود: در گزارش تحویل و تحول شهرداری نیز به تفصیل به صورت رنگی به این گزارش ها اشاره شد.
امانی با بیان اینکه این گزارش ها، چه مشکلی از شهر تهران و مردم حل میکند، گفت: اگر بنا به ارائه گزارش ها و اطلاع رسانی در این خصوص باشد که چند بار در رسانهها با پروپاگاندا و پول پاشی های فراوان در حوزه روابط عمومی و شرکت پیام رسان و موسسه همشهری، اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد : وقت ارزشمند شورای شهر که هزینه زیادی برای مردم تهران دارد باید مساله های جدی شهروندان را رفع، کار نظارتی شورای شهر را متجلی کند و حرفی از مردم و شورایاری ها باشد.
عضو شورا ادامهداد: همچنین گزارش ها باید برای سیاستگذاری شهر مفید و موثر باشد و یا مدیران اجرایی و ارشد کشور که در حوزه مدیریت شهری تاثیرگذار هستند به شورا بیایند و بگویند چه کمکی به شهر تهران خواهند کرد.
افت رتبه شهرداری تهران به زیر ۸۰
«علی اصغر قائمی» دیگر عضو شورای تهران، نیز عنوان کرد که در سال سوم برنامه پنجساله سوم شهرداری قرار داریم و سوال این است که با توجه به اینکه شعار دوره پنجم تحقق شهر هوشمند بوده است، میزان دستیابی پروژه شهر هوشمند را چه حدی ارزیابی میکنید؟
قائمی ادامه داد: رتبه شهر تهران در میان کلانشهرهای جهان از سال ۸۶ تا ۹۶ از ۱۷۶ به ۲۵ ارتقا یافت اما در این ۴ ساله گذشته رتبه تهران به شدت افت پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه این رتبه به زیر ۸۰ رسیده است، گفت: دلیل عمده این افت مربوط به حوزه فاوا است.
به گفته وی، میزان مجاز قطعی سرویسها در طول یک سال باید ۵ دقیقه باشد اما در طول ۲ سال بیش از ۱۰ ساعت قطعی داشته است.
عضو شورای شهر با طرح پرسشی گفت که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران چه میزان موفق به ساده سازی فرایند و تسهیل امور به شهروندان شده است؟
تکریم ارباب رجوع زیر سوال رفته است
«میثم مظفر»،دیگر عضو شورای شهر تهران هم در این خصوص اظهار داشت که در سامانه معماری و شهرسازی شهرداری که یکی از اهداف آن فناوری تکریم ارباب رجوع به منظور ایجاد خدمات بدون منت و سریع است، به خوبی عمل نشده است.
وی افزود: کرامت انسانی شهروندان و مالکینی که میخواهند اقدام به نوسازی کنند در این سامانه زیر سوال رفته است.
وی با بیان اینکه پیش از این سیستم شهروندان برای دریافت پروانه ساخت سه تا چهار ماه بود، گفت: در حال حاضر هرچند سیستم هوشمند شده اما زمان به شدت افزایش یافته و گزارشهای ۷ ماه، ۹ ماه و حتی یک ساله ارایه شده است.
عضو شورای تهران تاکید کرد که نیازمند تشکیل کارگروهی برای بازنگری در این زمینه هستیم.
وی عنوان کرد: فناوری بستری برای کسب درآمد است، اما در کسب درآمد از تراکم مجاز و صدور پروانه ساخت، یک گلوگاهی ایجاد شده که شهرداری را از کسب درآمد محروم کرده است.
اقدامات آموزش مبانی هوشمند سازی در شهرداری چیست؟
«نرگس معدنی پور» دیگر عضو شورای تهران نیز تاکید کرد: در کنار تمام اقدامات برای هوشمندسازی شهر، هوشمند کردن مردم نیز مهم است.
وی با طرح پرسشی اظهارداشت: چه اقدامی برای آموزش مبانی هوشمندسازی به شهروندان و کارکنان شهرداری انجام شده است؟
نحوه همکاری جوانان دانشمند با شهرداری چگونه است؟
«مهدی بابایی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز در خصوص این گزارش گفت: مراکز نوآوری شهر تهران در این سامانه بارگذاری شده است .
وی افزود: به کارگیری دانشمندان جوان یکی از نکاتی است که در حوزه پیشرفت کشورهای توسعه یافته میبینیم و یکی از دغدغههای شهرداری تهران نیز این بود که مسائل و مشکلات شهرداری را به این افراد بسپاریم تا با ثروت آفرینی آنها را حل کنیم.
بابایی ادامه داد: در تحلیل سامانه متوجه شدم روند حمایتی در طرحها بیان نشده و بعد از اینکه طرحها ارزیابی می شده به معاونت مربوطه معرفی میگردیده اما در نهایت یک یا ۲ طرح مقبول واقع شده است.
وی اظهار داشت: ۵ پنج مرکز نوآوری در تهران وجود دارد که لازم است بدانیم نحوه اتصال آنها به این سامانه چگونه است و چه میزان موفق به ساده سازی فرایند و تسهیل امور به شهروندان شده است.
ناکارآمدی سامانه طرح ترافیک زیان مالی به شهرداری زد
«سید جعفر تشکری هاشمی» دیگر عضو شورای شهر تهران هم درباره این گزارش اظهار داشت:درباره طرح ترافیک، آنچه اتفاق افتاد به نارضایتی عمومی در اجرای طرح ترافیک و در نهایت خسارات مادی سنگین به شهرداری منجر شد.
وی با بیان اینکه در سامانه طرح ترافیک ۲۵۰ میلیارد تومان وصول نشد،گفت: این وصول نشدن به دلیل نا به سامانیها بوده و نشان دهنده ناکارآمدی این سیستم است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در گذشته اتوبوسها سامانه زمان بندی داشتند اما در حال حاضر این سامانه هوشمند کار نمیکند و دلیل آن چیست،عنوان کرد: خرابیهای تجهیزات ترافیکی شهر را نیز شاهد هستیم.
وی عنوان کرد: در بحث فیبر نوری حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر فیبر نوری داریم اما از ظرفیت کمی از این سامانه استفاده شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین درباره آمار تردد شهروندان با اتوبوس و مترو گفت: روزانه یک میلیون سفر وجود دارد آمار فعلی حدود ۱.۵ میلیون مسافر در مترو و اتوبوسرانی است و این به معنای محو شدن یا نبود ۳۰ درصد اطلاعات است.