سنندج - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با پیش بینی‌های انجام شده مبنی بر افزایش بیماران در موج پنجم کرونا، ذخایر دارویی لازم در بیمارستان‌های استان فراهم است و مراکز بیمارستانی در زمینه تامین داروی مبتلایان به ویروس کرونا مشکلی ندارد.

دکتر فرزین رضاعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از داروهای اصلی مورد استفاده بیماران، داروی رمدسیویر بود که بیماران کردستانی برای تهیه آن مشکلی نداشتند و این در حالی بود که در برخی استانها، بیماران مجبور به تهیه آن از بازار آزاد بودند.

وی با بیان اینکه کمبود سرم مشکلی کشوری است، یادآور شد: این مشکل هنوز هم در سطح داروخانه های استان به چشم می خورد ولی در بیمارستانها هیچ بیماری به دلیل کمبود دارو و یا سرم با مشکل مواجه نشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ذخایر داوریی استان مناسب است ولی نمی توان آینده را پیش بینی کرد، افزود: اگرچه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان به نسبت جمعیت و تعداد بستری ها در مقایسه با استانهای برخوردار کم بوده و حدود یک چهارم آنهاست.

دکتر رضاعی با تاکید بر اینکه تا قطه زنجیره انتقال بیماری، باید به رعایت دستورالعملهای بهداشتی پایبند بود، اضافه کرد: ویروس دلتا از استانهای جنوبی کشور شروع و استان به استان کشور را در نوردید و با فاصله به کردستان رسید و برای همین در حالیکه استانهای مرکزی قله این بیماری را پشت سر گذاشته اند، ولی کردستان هنوز به قله نرسیده است و پیش بینی می شود که تا یک هفته آینده وضعیت وخیم و صعودی کرونا در استان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر بیمارانی بستری در مراکز درمانی استان، نحوه ابتلای خود را به دلیل شرکت درمراسم ترحیم، عروسی، جشن تولد و دورهمی ها عنوان می کنند، به شهروندان توصیه کرد برای برای کمک به حفظ جان خود و عزیزانشان تا یک ماه آینده دورهمی  ها را به حداقل برسانند.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز شنبه ۶ شهریور، ۳۹۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شد و در حال حاضر ۸۳۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که  ۸۵ بیمار مبتلا  در بخش ویژه (آی سی یو) تحت مراقتبهای ویژه قرار دارند.

کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا ظهر چمعه در کردستان یک هزار و ۴۷۵ قربانی داشته است.