تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱

اردبیل- ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: امسال تعداد ۳۶۱ مورد اخطار زیست محیطی برای واحدهای متخلف در این استان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، سعید شهند روز یکشنبه افزود: بر اساس بازدیدها، پایش ها و خود اظهاری‌های ارایه شده در پنج ماه امسال این تعداد اخطاریه صادر و برای تعدادی از واحدهای آلاینده پرونده شکایت کیفری نزد مراجع قضایی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت بیش از هزار و ۳۰۰ مورد پایش در استان انجام شده است، اظهار کرد: ۶۳۳ مورد پایش واحدهای صنعتی، ۱۰۳ مورد پایش پسماندهای پزشکی، ۲۷۰ مورد پایش محل های دفن پسماند، ۱۴۶ مورد خود اظهاری و ۱۴۸ مورد نمونه برداری از منابع آبی از جمله آنها است.

وی با اشاره به پایش مستمر واحدهای صنعتی، تولید و خدماتی از شناسایی ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی آلاینده محیط زیست در استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: پیگیری‌های لازم تا رفع کامل معضل به وجود آمده و حصول نتیجه استاندارد بر اساس پارامترهای زیست محیطی ادامه خواهد داشت.

شهند با بیان اینکه تذکرات لازم به مسئولان واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده داده شده تا در اسرع وقت نسبت به رفع آلایندگی محیط زیست اقدام کنند، گفت: واحدهایی که نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام کنند از فهرست واحدهای آلاینده خارج خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: در صورتی که واحدهای تولیدی آلاینده استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نکنند، طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده باید یک درصد از مبلغ فروش تولیدات خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

وی اظهار کرد: کارشناسان پایش و ماموران اجرایی واحدها و شهرک‌های صنعتی را پس از صدور مجوز بهره‌برداری به صورت شبانه‌روزی مورد پایش و بررسی قرار داده و فعالیت آنها را از لحاظ زیست محیطی رصد می‌کنند.

او بیان کرد: با توجه به اینکه طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست از جمله هوای پاک امری عمومی و همگانی است، برای همین باید تمامی افراد جامعه در حفاظت و نگهداری از آن احساس مسئولیت کنند تا نسل های آینده نیز از این نعمت ارزشمند الهی بهره مند گردند.

نزدیک به یک هزار و ۱۴۲ واحد تولیدی کوچک و بزرگ و ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان اردبیل وجود دارد.