جواد هدایتی شامگاه یکشنبه پس از بازدید از پایانه های مرزی سرخس، لطف آباد و باجیگران خراسان رضوی با ترکمنستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر صادرات و ترانزیت کالا به واسطه محدودیت های مرزی کشور ترکمنستان، به روش تحویل تریلر در مرز این کشور صورت میگیرد ولی خوشبختانه علاوه بر رونق تردد ناوگان صادراتی طی امسال، ترانزیت کالا از بنادر جنوبی کشور به آسیای مرکزی نیز در مقایسه با سال ۹۸، ۳۰ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: به خاطر اهمیت تردد تجاری بین ایران و آسیای مرکزی، حل مشکلات تردد ناوگان حامل کالای صادراتی و ترانزیتی به آسیای مرکزی در مرز ترکمنستان در حال پیگیری و رایزنی است.
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: در این راستا نشستی ویدیو کنفرانسی با مسوولان حمل و نقل کشور ترکمنستان در هفته جاری برگزار خواهد شد تا نسبت به پیگیری رفع محدودیت های تردد ناوگان جاده ای به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی و حل مشکلات رانندگان و شرکتهای حمل و نقل بین المللی اقدام شود.
هدایتی افزود: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای رایزنی های لازم برای حمل بیشتر کالا به آسیای مرکزی از سایر مسیرهای جایگزین از جمله مسیر افغانستان در قالب کریدور کتای را پیگیری می کنند.
بر اساس اعلام دست اندرکاران ترانزیت جاده ای در خراسان رضوی، در صورت تامین امنیت در شمال افغانستان، توسعه راهگذر حمل و نقل بینالمللی کتای (KTAI) بین کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان دور از انتظارنخواهد بود.
خراسان رضوی علاوه بر گذرگاه مرزی دوغارون با افغانستان، دارای سه گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد و باجیگران با کشور ترکمنستان است.
با آغاز بحران شیوع ویروس جهانگیر کرونا از اسفند ماه ۹۸، بیشتر گذرگاههای زمینی مرزی در ایران از جمله گذرگاه های مرزی خراسان رضوی با ترکمنستان بسته شد که به پس از چند ماه در سال ۱۳۹۹ به ترتیب مرزهای سرخس، لطف آباد و باجگیران بازگشایی شدند اما به واسطه محدودیت های اعمال شده از سوی ترکمنستان حمل کالا در این مرز به شکل ترانشیپمنت انجام می شود.
ترانشیپ یا ترانشیپمنت عبارت است از انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر. این نوع نقل و انتقال بیشتر در حمل و نقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی، هواپیما، قطار، کامیون، تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می شود. جریان انتقال غالبا با تخلیه و بارگیری مجدد همراه بوده و به ۲ شکل انتقال مستقیم و انتقال غیر مستقیم صورت می گیرد.