تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۹۲ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان معادل حدود ۹۷ درصد در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوبت‌گیری کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۱۱۱ هزار نفر معادل با ۸۱ درصد ارزیابی شده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ سید جواد حسینی در  نشست شورای راهبری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی که با حضور سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در محل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد، افزود:  سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از آن زمان تاکنون پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی ۱۸ برابر شده است.

وی ادامه داد: ۱۵۲ هزار دانش‌آموز استثنایی در ۱۷۴۳ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در هفت گروه در حال تحصیل هستند.

حسینی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی پنج برابر اعتبار و امکانات بیشتری نسبت به آموزش‌وپرورش عادی نیاز دارد گفت: باوجود، افزایش ۱۸ برابری پوشش تحصیلی اعتبارات این سازمان ۱۲ برابر افزایش‌یافته است که نیازمند توجه ویژه به این حوزه است.

وی گسترش عدالت به‌ویژه عدالت آموزشی را از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بیان کرد و افزود: در راستای گسترش عدالت و پوشش حداکثری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بر اساس مصوبه شورای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سه گروه به گروه‌های هفت گانه تحت پوشش آموزش‌وپرورش استثنایی افزوده خواهد شد که افزایش گروه‌های تحت پوشش نیازمند فراهم‌سازی بسترهای لازم است.

حسینی اظهار داشت: ایجاد مدارس ترکیبی با آموزش‌های فردی شده آرمان نظام تعلیم‌وتربیت است. یکی از فعالیت‌های ارزنده سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در راستای ایجاد مدارس ترکیبی چرخش از سمت تفکیک دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به سمت تلفیق و فراگیر سازی با دانش‌آموزان عادی است. از زمان شروع این رویکرد از ۲۰ سال قبل تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش ۸۲ برابر رشد داشته است.

 وی افزود: باوجود رشد کمی تعداد دانش‌آموزان تلفیقی هنوز در ارتقای کیفیت برنامه تلفیقی فراگیر با مشکلاتی مواجه هستیم که برای ارتقای کیفیت طرح تلفیقی فراگیر، ایجاد شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح وزارت و استان‌ها به تصویب شورای سازمان رسیده است.

حسینی تصریح کرد: شیوه‌نامه شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر تدوین شده است و به‌زودی با امضای بالاترین مقام وزارت به استان‌ها برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه تجمیع ساختارهای استانی آموزش‌وپرورش در سال های گذشته موجب کاهش استحکام آموزش‌وپرورش استثنایی شد، گفت: با مصوبه شورای سازمان تفویض اختیار صدور احکام و استقرار ذیحسابی اجرایی شده است و برای حل مشکل نبود ساختار آموزش‌وپرورش استثنایی در مناطق نیز تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استثنایی در استان‌ها و مناطق به تصویب شورای سازمان رسیده است.

حسینی آموزش‌وپرورش استثنایی را مینیاتوری از فعالیت‌های آموزش‌وپرورش عادی دانست و گفت: آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر ارائه مأموریت‌های آموزش‌وپرورش عادی خدمات توان‌بخشی و سلامت را به دانش‌آموزان ارائه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر، ارائه خدمات به دانش‌آموزان دیرآموز از طریق مراکز ویژه اختلالات یادگیری و طرح هدایت برای تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی از جمله خدمات فراسازمانی آموزش‌وپرورش استثنایی است.

رییس آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: ارائه خدمات ترکیبی یکی از سیاست‌های آموزش‌وپرورش استثنایی است و در همین راستا ایجاد مراکز جامع خدمات تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای در دستور کار آموزش‌وپرورش استثنایی است.

حسینی با بیان اینکه یکی از گفتمان‌های جدید آموزش‌وپرورش نگاه هدف مسیر به سند تحول بنیادین و نگاه به مسائل با رویکرد حل آنان است، گفت: در آموزش‌وپرورش استثنایی کتاب‌های توسعه مشارکت‌ها، آموزش‌وپرورش استثنایی در زیست‌بوم کرونا، آموزش‌وپرورش استثنایی بر مدار برنامه و تلاش، از خشت تا بهشت و گنجینه‌های مدیریتی با رویکرد توسعه مدیریت دانش تدوین و چاپ شده است‌

وی شعار پروژه مهر امسال را «مهر آرام و تدریجی، مبتنی بر سلامت دانش‌آموزان و آموزش‌های ترکیبی» بیان کرد و افزود: پروژه مهر مهم‌ترین سنجه نظام تعلیم‌وتربیت است و ثبت‌نام به‌موقع دانش‌آموزان، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، توزیع کتب درسی، انتصاب مدیران آموزشگاهی، آمادگی نیروی انسانی و ارائه آموزش‌های لازم به آنان، آمادگی مدارس به لحاظ تجهیزات و فضای آموزشی، پیگیری واکسیناسیون تمامی عوامل مرتبط با مدارس و ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان از جمله موارد مرتبط با پروژه مهر است که باید به‌دقت رصد و پیگیری شود.