رومینگ به امکان ارسال یا دریافت صوت، دیتا و پیامک با تلفن همراه در مسافرت به خارج از کشور و با استفاده از شبکه های تلفن همراه کشور مقصد گفته می شود اما اگر از ایران خارج نشویم، در شهرها و نقاط مرزی به علت پوشش آنتن شبکههای تلفن همراه برخی کشورهای مجاور، احتمال برقراری مکالمه از طریق شبکه آن کشورها وجود دارد و سبب استفاده ناخواسته از رومینگ و تحمیل هزینه به کاربران می شود.
استان گیلان با ۳۱۰ کیلومتر نوار مرزی آبی و خاکی در شمال ایران، از مهمترین مقاصد گردشگران و مسافران است و در برخی از شهرستان های مرزی این استان از جمله در نواحی غرب آن، هزینه ناخواسته رومینگ برای مشترکان تلفن های همراه دردسر ساز است.
زمانی که صاحب تلفن همراه در موقعیت مرزی قرار می گیرد یا در ارتفاعات حضور دارد، پیامکی مبنی بر قرار گرفتن او در محدوده پوشش تلفن های کشورهای همسایه دریافت می کند.
مشترک تلفن برای جلوگیری از تحمیل هزینه ناخواسته رومینگ،یا باید از محدوده مرزی خارج شود یا تنظیمات گوشی خود را از حالت خودکار به حالت دستی برگرداند تا گوشی به صورت خودکار از طریق امواج اپراتورهای بیگانه تماس برقرار نکند.
اما با این وجود کم نیستند شهروندان گیلانی که در مناطق مرزی این استان، یا آن پیامک را دریافت نمی کنند یا تنظیم گوشی خود را به تعویق می اندازند و یا سواد خواندن پیامک را نداشته و متحمل هزینه رومینگ می شوند.
کم نیستند شهروندان گیلانی که در مناطق مرزی این استان، یا آن پیامک را دریافت نمی کنند یا تنظیم گوشی خود را به تعویق می اندازند و یا سواد خواندن پیامک را نداشته و متحمل هزینه رومینگ می شوند.
یکی از شهروندان شهرستان مرزی آستارا با نشان دادن پیامک هزینه مرداد ماه تلفن همراه خود گفت: از ۲ میلیون و ۵۸۶ هزار ریال هزینه کل مکالمات، در حدود ۹۹۰ هزار ریال به عنوان هزینه رومینگ محاسبه و قید شده است در حالی که هرگز با خارج از کشور تماس نداشته ام.
بسیاری از ساکنان مناطق مرزی سالهاست که متحمل این هزینه ها می شوند اما علاوه بر آنها خیلی از هموطنان نیز که از وجود این مشکل در نقاط مرزی اطلاع کافی ندارند، در مسافرت به برخی شهرهای مرزی گیلان در دام هزینه رومینگ می افتند.
یکی از شهروندان تبریز که به آستارا سفر کرده بود، تعریف می کرد که چند ماه قبل در شرایط قرمز کرونایی با دریافت برگه تردد، از ایست بازرسی ها رد شدم و از اینکه از مقابل دوربین های سرعت شمار جاده ها عبور کرده و بدون دریافت پیامک جریمه به آستارا رسیده بودم، خوشحال بودم اما بعد از بازگشت و دریافت پیامک هزینه مکالمات تلفن همراه، متوجه شدم در آستارا به ازای چند پاسخ کوتاه به تلفن همراه، مشمول هزینه بالای رومینگ شده ام.
مشکلات اپراتورهای تلفن همراه ربطی به اداره مخابرات ندارد
شاید نخستین مرجع و دستگاه دولتی که برای رفع مشکل رومینگ به ذهن برسد، اداره مخابرات باشد اما متولیان آن می گویند این مشکل در حیطه و حوزه مخابرات نیست.
رئیس اداره مخابرات آستارا در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل رومینگ ناخواسته ربطی به این اداره ندارد و در حوزه اپراتورهای تلفن های همراه است.
طهماسب خدابخش با اعلام اینکه از سابقه بروز این قبیل مشکلات برای شهروندان و مسافران اطلاع دارد، افزود: این موضوع را طی مکاتبات متعدد به مخابرات گیلان و تهران گزارش داده ایم تا با متولیان اپراتورهای تلفن های همراه بررسی و چاره اندیشی کنند.
شهروندان، مسافران و گردشگران، برای گریز از هزینه ناخواسته رومینگ در آستارا یا سایر شهرستان های مرزی، تنظیمات شبکه تلفن همراه خود را از حالت خودکار خارج و در وضعیت دستی قرار دهند.
او به شهروندان، مسافران و گردشگران توصیه کرد، برای گریز از هزینه ناخواسته رومینگ در آستارا یا سایر شهرستان های مرزی، تنظیمات شبکه تلفن همراه خود را از حالت خودکار خارج و در وضعیت دستی قرار دهند.
اما همیشه نمی توان فقط با اعمال تنظیم دستی گوشی همراه، از هزینه رومینگ در امان ماند و به گفته یکی از کارشناسان حوزه ارتباطات، هنگامی که فیبر نوری مخابرات در حوادث مختلف قطع می شود، به دلیل بروز اختلال در پوشش اپراتورهای تلفن همراه، گوشی های همراه، زیر پوشش اپراتورهای تلفن های کشورهای همسایه قرار می گیرند و هزینه رومینگ اعمال می شود.
در هر صورت، به دلیل نبود دفتر یا نماینده اپراتورهای تلفن همراه در بسیاری از شهرستان های مرزی و استقرار اغلب آنها در تهران، امکان دسترسی مشترکان مناطق مرزی به متولیان آنها برای پیگیری موضوع رومینگ ناخواسته و دریافت پاسخ های روشن تر وجود ندارد و باید همچنان با این مشکل کنار بیایند.
افزایش ۱۹۶ درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان
مشکل رومینگ ناخواسته با توسعه و تکمیل زیرساخت های مخابرات و افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه، منافات ندارد و خوشبختانه ارتباطات مخابراتی گیلان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان نسبت به ابتدای سال ۹۲ از ۵۶ به ۱۶۷.۱۵ درصد رسیده است و گیلان، رتبه چهارم کشور را در این شاخص دارد و تمام شهرهای استان از خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه برخوردار هستند.
طبق اعلام اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان از ابتدای سال ۹۹ وزارت ارتباطات با همکاری اپراتورهای تلفن همراه و از محل منابع طرح "USO" اقدام به اجرا و توسعه سایت های ارتباطی در گیلان کرده و هفت سایت ارتباطی روستایی توسط اپراتور همراه اول احداث و راه اندازی شده است و ۲۰ سایت موجود از نسل دوم به نسل های سوم و چهارم ارتقاء تکنولوژی را تجربه کرده اند.
فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفته است که ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان نسبت به ابتدای سال ۹۲ از ۵۶ به ۱۶۷.۱۵ درصد رسیده است و گیلان، رتبه چهارم کشور را در این شاخص دارد و تمام شهرهای استان از خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه برخوردار هستند.
وی تعداد مشترکان سیمکارت همراه در گیلان را چهار میلیون و ۳۳۸ هزار مشترک اعلام کرده و گفته که از این تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک تحت پوشش اپراتور همراه اول، یک میلیون و ۹۰۲ هزار مشترک توسط اپراتور ایرانسل و ۱۳۵ هزار مشترک نیز توسط اپراتور رایتل خدمات دریافت می کنند.
وی در خصوص پوشش جاده ای تلفن همراه در گیلان اظهار کرد: ۱۰۰ درصد جاده های اصلی و فرعی، تحت پوشش اپراتور همراه اول است و با رشد ۱۵.۸۷ درصدی نسبت به سال ۹۲ همراه بوده است و ۸۱ درصد نیز تحت پوشش اپراتور دوم قرار دارد و میزان پوشش جاده ای این اپراتور نسبت به سال ۹۲، ۱۴۶.۷۱ درصد رشد داشته است.
با توجه به آگاهی اپراتورهای تلفن همراه از این مساله ، انتظار می رود که خود آنان به عنوان متولی فکری برای رفع مشکل انجام دهند که مردم در این شرایط سخت اقتصادی متحمل هزینه های اضافی نشوند.