تهران- ایرنا- رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: پیش از این به نوعی دچار سانسور در نظریه‌پردازی شده‌ایم و جسارت از این حوزه گرفته شده، هنوز هم دعوای طب سنتی و مدرن حل نشده است.

به گزارش روز سه شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه طرح تحول ساختاری و محتوایی «هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع آسیب شناسی، موانع و راهکارهای عملیاتی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: پیش از این، به نوعی دچار سانسور در نظریه‌پردازی شده‌ایم و جسارت از این حوزه گرفته شده است. هنوز هم دعوای طب سنتی و مدرن حل نشده است و باید یک‌بار به صورت علمی به این موضوع بپردازیم که آیا غیر از جنبه فیزیولوژیک مربوط به اجزای ظاهری بدن، این علم در فرایند سلامت دخیل هست یا خیر.

وی تاکید کرد: بر اساس جریان عمومی در پزشکی نوین اجازه ورود به حوزه‌های دیگر وجود ندارد، اما آیا به نظریه‌های جدید به عنوان ایده و نوآوری پرداخته می‌شود و در آیین‌نامه ارتقا نقشی دارد.

مواجهه فرهنگ ها با یکدیگر در بستر فضای مجازی

در بخش دیگری از این جلسه، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رویکرد تحولی به کرسی‌های نظریه پردازی به این معناست که ظرفیت‌های بزرگ تری برای بروز نظریه‌ها و نوآوری‌ها به ویژه در علوم انسانی و اجتماعی فراهم شود و این کار ارزشمندی است.

 وی افزود: این فرایند نباید آن قدر پیچیده باشد که افراد به دلیل پیچیدگی‌ها، علاقه‌ای به آن نشان ندهند. مناعت طبعی که در اهل نظر و خبرگان وجود دارد، موجب می‌شود که خود را در چنین فرایندهای پیچیده ثبت نظریه و کرسی نظریه پردازی قرار ندهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز اهداف آرمانی‌ طرح شده که می‌تواند بستر بسیاری از نظریه‌پردازی‌ها و چراغ راه باشد. تأکیدی که رهبر معظم انقلاب، طی سال‌های متمادی بر موضوعاتی همچون جنگ نرم و جنگ فرهنگی داشته‌اند، یک واقعیت است. دشمن تلاش می‌کند ناامیدی و تشویش به وجود بیاورد و باورها را سست کند و از هر بزنگاهی برای کاهش سرمایه اجتماعی سوء استفاده می‌کند.

عاملی یادآور شد: در همین موضوع واردات واکسن از آمریکا و انگلیس، بر اساس رصد داده‌های موجود در توئیتر، اینستاگرام و تلگرام، ۷۸ درصد اخبار تولید شده که به نوعی نگاه مردم را نسبت به حکیم انقلاب اسلامی نشانه می‌گرفت، متعلق به جریان برانداز با محوریت منافقین و سلطنت طلب‌ها و با معاضدت نظام صهیونیزم جهانی بود.

وی خاطرنشان کرد: یک مسیر طبیعی و البته مهندسی شده هم در این رویارویی وجود دارد و آن مواجهه فرهنگ‌ها با یکدیگر است که در بستر فضای مجازی فراهم شده است و یک نوع فرامحلی شدن محقق شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در مواجهه با انواع ایده‌ها و فرهنگ‌ها خصوصا در فضای غلبه داده‌های جعلی و ساختگی، فضای تردید و عدم قطعیت توسعه پیدا می‌کند.

عاملی گفت: پژوهش‌های اجتماعی نشان می‌دهد "جامعه نمی‌دانم" در پاسخ به پیمایش‌های اجتماعی گسترش پیدا کرده است. به همین دلیل است که می‌گوییم نظریه‌پردازی و نوآوری اگر ناظر بر مسائل اجتماعی و خصوصا چالش‌های جدید  باشد، می‌تواند مسایل جدی را حل کند و یک نوع گره گشائی اجتماعی رخ می‌دهد.

وی افزود: جامعه کنونی ایران با مسایل اقتصادی پیچیده‌ای روبرو شده است و این مسایل بیش از آنکه راه‌حل اقتصادی داشته باشد، نیاز به راه‌حل فرهنگی دارد. در موضوعاتی همچون آلودگی محیط زیست، الگوی مصرف، احترام به دیگری و ... راه‌حل‌هایی باید اتخاذ گردد که منجر به تأمین آرامش اجتماعی شود، بدون اینکه مستلزم مصارف مالی باشد. از سوی دیگر اصلاح فرایندها و فراهم کردن زمینه برای دیده شدن نظریه پردازان و استادان در این مسیر ضروری به نظر می‌رسد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه از سایر دانشگاه‌ها در هیأت و دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی استفاده کنیم، اظهار داشت:  درباره طب جایگزین و مکمل نیز متاسفانه بدفهمی در این حوزه کم نیست. دانشکده‌هایی در این زمینه تأسیس شده و افراد ابتدا دوره عمومی را می‌گذرانند و سپس به این حوزه به‌عنوان یک گرایش و تخصص ورود می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: به فرهنگستان علوم پزشکی توصیه داریم که به این عرصه ورود کند و مرجعی برای ابهام زدایی و بهره‌گیری بهینه از این عرصه بزرگ پزشکی، به عنوان پزشکی مکمل باشد.


انجام کار بنیادی در نظریه پردازی بعد از ۱۸ سال

آیت‌الله علی‌اکبر رشادعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره نیز در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: در صدد هستیم که پس از ۱۸ سال که از فعالیت هیأت کرسی‌های نظریه‌پردازی می‌گذرد، یک کار بنیادی انجام دهیم. نقش هیأت پسینی است و نظریه‌ها، پس از تأیید به اینجا می‌آیند و مورد واکاوی قرار می‌گیرند. ایده خوبی است که اعلام نیاز و اولویت کنیم و نظریه پردازان از این طریق موضع فعالی اتخاذ کنند و هیأت و دبیرخانه منتظر فرارسیدن نظریه‌ها نماند و از جامعه نخبگانی تقاضای ارائه نظریه داشته باشد.

وی تاکید کرد که ایده نوآوری عمومی هم که دبیر این شورا ذکر کرد، بسیار مهم است و می‌توان از این ایده استفاده کرد و دایره نوآوری را توسعه داد.

وی افزود: برای مجموعه نظام ارزش‌گذاری دانشگاه‌ها و برای اینکه جسارت پرداختن به نظریه و طرح جدید وجود داشته باشد، باید راهکاری اندیشیده شود. همچنین می‌توان از ظرفیت جشنواره‌های معتبر بهره برد به جای آنکه جشنواره جدیدی راه‌اندازی شود. به این صورت که بخشی در جشنواره‌های معتبر تعریف شود و از دانشگاهیان استفاده شود و نظریه‌پردازی نیز مانند اختراع و کتاب و ... ارزش‌گذاری شود.

همچنین محمدعلی کی‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی اظهار داشت: درباره طرح تحول ساختاری و محتوایی، همین کارگروهی که این جمع‌بندی را انجام داده بود باید بتواند از ظرفیت حوزه علمیه نیز استفاده کند. به جای طرح در آیین‌نامه ارتقا، که هدف دیگری در دانشگاه دارد، مسأله به صورت دیگری پیگیری شود. اگر بتوانیم فضایی مشابه فضای استاد نمونه طراحی کنیم، حرکتی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به وجود می‌آورد.

کبری خزعلی، ربیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی در خصوص پزشکی سنتی گفت: نظریه‌پردازی در حوزه‌های مختلف متعدد و متفاوت است. کار در این عرصه به گونه‌ای باشد که بین علم الادیان و علم الابدان علی رغم تفاوت‌ها ارتباطاتی برقرار شود و این مهم به واسطه نظریه‌ها امکان‌پذیر است.