به گزارش خبرنگار ایرنا مدیرکل گمرک آستارا روز سه شنبه در آئین افتتاح و راه اندازی گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر این شهرستان گفت: گمرک آستارا با سه مرز زمینی، ریلی و دریایی از فعال ترین گمرکات کشور است و با ۱۶۰ نیروی انسانی به صورت شبانه روزی کار می کند.
کریم رسولی در خصوص مزیت های گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا تصریح کرد: از این پس کار اظهارنامه های گمرکی در داخل گمرک منطقه ویژه انجام خواهد گرفت و آمد و رفت بازرگانان و تجار به اداره کل گمرک و بندر کاسته خواهد شد.
وی افزود: با فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی، امکان ترانزیت مستقیم کالا از هر یک از بنادر کشور به بندر آستارا فراهم می شود و از سرمایه گذاران برای کار اقتصادی در گمرک منطقه ویژه اقتصادی دعوت می کنیم.
مدیرکل گمرک آستارا اظهار کرد: در راستای تکمیل چارت نیروی انسانی گمرک، ۱۰ پست جدید اضافه شده است و از نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم با استمرار پیگیری و حمایت ها، در رفع مشکلات گمرک همکاری کنند.
پل دوم برای مرز زمینی آستارا نیاز است
ناظر گمرکات استان گیلان نیز در این آئین، مجهز نبودن پایانه صادراتی و کم عرض بودن پل مرزی را موانعی برای توسعه صادرات دانست و گفت: پایانه صادراتی آستارا به صورت پایانه بار شناخته می شود در حالی که باید طوری تجهیز شود که امکان صادرات، بارگیری، حمل، سورت و بسته بندی کالاها در آن فراهم شود.
ابوالقاسم یوسفی نژاد افزود: باید پل دوم در مرز زمینی آستارا ساخته شود تا کمترین توقف را در صادرات و ترانزیت داشته باشیم و زمین مورد نظر برای این کار، سال ها قبل تامین شده است و مسئولان، تحقق آن را پیگیری کنند.
غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی را گامی اساسی برای احقاق حق تاریخی و منافع ملی توصیف کرد و گفت: مشکلاتی در حوزه راه آهن و بارانداز آستارا مشهود است که امیدواریم گمرک منطقه ویژه اقتصادی به آن دچار نشود.
وی با اشاره به رویدادهای سیاسی منطقه از جمله مسائل جمهوری آذربایجان و ارمنستان و انسداد راه زمینی ایران و ارمنستان، تاکید کرد: باید با استفاده از ظرفیت مرزهای آستارا از جریان توسعه اقتصادی در منطقه عقب نمانیم.
کار عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان آغاز می شود
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان هم در این مراسم گفت: همزمان با راه اندازی گمرک منطقه ویژه اقتصادی آستارا، با توجه به پیگیری های انجام شده و موافقت های به دست آمده، کار عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان نیز آغاز خواهد شد.
یونس رنجکش گفت: او راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری را فرصت هایی برای توسعه ملی دانست و سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری و کار اقتصادی در مناطق و بنادر گیلان فراخواند.
وی طولانی شدن تکمیل پروژه های زیرساختی را سبب از بین رفتن فرصت ها و مزیت های اقتصادی و تجارت خارجی در گیلان دانست و پیگیری مجدانه مسئولان برای تامین به موقع زیرساخت ها را خواستار شد.
حمیدرضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز گفت: آستارا به عنوان دروازه اوراسیا از موقعیت مرزی ویژه ای برخوردار است و در بندر آستارا شرکت کاوه همچنان در حال سرمایه گذاری است.
وی افزود: بندر آستارا در حال توسعه است و لایروبی بستر آن در مراحل پایانی است و از هر فردی که در تجارت دریامحور توانایی دارد، برای فعالیت در مناطق ویژه اقتصادی و آزاد بنادر گیلان استقبال می کنیم.
تردد نخستین کشتی در بندر آستارا به فروردین سال ۹۲ باز می گردد و این بندر چند منظوره با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.
شهرستان مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و با سه مرز زمینی، ریلی و دریایی در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.