تهران – ایرنا – سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با تاکید بر ایمن‌تر شدن فضای مدارس برای کارکنان و دانش‌آموزان در برابر کووید-۱۹ ، خواستار باز ماندن و ادامه فعالیت حضوری مدارس در سراسر اروپا شدند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از گاردین، «هانس کلاگ» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت: همه گیری فاجعه بارترین اختلاف در آموزش را در تاریخ رقم زده و بسیار حائز اهمیت است که آموزش کلاس محور بدون وقفه ادامه یابد.

وی یادآور شد در حالی که همه گیری ادامه دارد، تعلیم و تربیت کودکان در محیطی امن به لحاظ فیزیکی، از اهمیت بالایی برای آموزش، سلامت روانی و مهارت های اجتماعی آنها برخوردار است و باید به هدف اصلی دولت ها تبدیل شود.

۴۴ کشور از ۵۳ کشور در منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت مدارس را در اوج موج اول کرونا در آوریل ۲۰۲۰ بستند و گرچه اکثر مدارس این مناطق در سپتامبر همان سال بازگشایی شد، اما با افزایش آمار ابتلا به بیماری و اعمال محدودیت های جدید، مدارس بیشتری در دهها کشور در پاییز و زمستان تعطیل ماند.

غیب های دسته جمعی و تعطیلی مکرر مدارس در چند کشور  روپایی در بهار و اوایل تابستان ادامه داشت و بیش از یک میلیون کودک در اواخر ژوئیه (اوایل مرداد) به دلایل مرتبط با کرونا در انگلیس از مدارس جا مانده یا خود را قرنطینه کردند.

کلاگ در بیانیه مشتریکی با «فیلیپ کوری» معاون منطقه ای صندوق کودکان ملل متحد در اروپا و آسیای میانه گفت: ما همه کشورها را به باز نگه داشتن مدارس ترغیب می کنیم و از همه مدارس می خواهیم تمهیداتی برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به کووید – ۱۹ و شیوع انواع مختلف بیماری اتخاذ کنند.

این دو سازمان تاکید کردند که معلمان و دیگر کارکنان مدارس باید گروه های هدف اصلی برای برنامه های واکسیناسیون ملی قرار گیرند و همه کودکان ۱۲ سال و بیشتر با شرایط زمینه‌ای سلامت نیز باید واکسینه شوند.

در این بیانیه به ایمن تر شدن فضای کلاس ها با بهبود تهویه کلاس ها، کاهش تعداد دانش آموزان در کلاس در صورت امکان، حفظ مقررات فاصله گذاری اجتماعی و آزمایش مرتب دانش آموزان و کادر آموزشی اشاره شد.

کوری گفت: همه گیری تمام نشده و کودکان و جوانان نباید خطر یک سال اخلال دیگر در یادگیری را پذیرا باشند.

وی افزود: این قشر، قربانیان خاموش همه گیری بوده و بیشترین حاشیه نشین ها، سخت ترین ضربه ها را متحمل شده اند.

براساس اعلام یونیسف، گونه به شدت قابل انتقال دلتا، بر شدت نگرانی ها و پیچیده تر شدن سال تحصیلی جدید افزوده است.

کلاگ گفت: واکسیناسیون، بهترین روش دفاعی در برابر این ویروس است، در حالی که همچنان به رعایت اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی ادامه می دهیم که از جمله آن، آزمایش، ردگیری بیماران کرونایی و قرنطینه است.

این دو سازمان مجموعه ای از هشت توصیه را اعلام کردند که شامل اطمینان از این مساله است که مدارس جزو آخرین مکان هایی هستند که بسته و اولین مکان هایی هستند که بازگشایی می شوند. همچنین اجرای آزمایش های موثر، کاهش خطرات و راهبرد واکسیناسیون و محافظت از سلامت روانی و اجتماعی کودکان از جمله این موارد توصیه شده است.