تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲

سنندج - ایرنا - معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: از روز چهارشنبه دمای هوای استان کاهش یافته و به طور میانگین سه تا چهار درجه سانتی گراد کاهش می‌یابد.

علی پناهی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه این کاهش دما تا اواسط هفته آینده ادامه دارد، افزود: در شبانه‌روز گذشته سراب شهرک با ۹ درجه خُنک‌ترین و سلین با دمای ۴۳ درجه گرمترین نقطه استان بودند.

وی ادامه داد: در این مدت دمای شهر سنندج مرکز استان نیز در خُنک‌ترین ساعت ۱۶ درجه و در گرم‌ترین حالت ۳۸ درجه سانتی‌گراد گزارش شد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان با اشاره به اینکه وضعیت هوای استان در هفته جاری پایدار است، اضافه کرد: طی روزهای پایانی هفته شاهد وزش باد در استان هستیم که سرعت آن قابل ملاحظه پیش بینی می‌شود.

وی افزود: در پی وزش باد در استان، شاهد پدیده گرد و غبار محلی خواهیم بود که کیفیت هوا و دید افقی را کاهش می‌دهد.

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند.

براساس اعلام اداره هواشناسی کردستان، میانگین بارندگی‌های استان از آغاز سال زراعی جاری(اول مهر پارسال) تاکنون ۳۰۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته (۵۲۲ میلی‌متر) ۴۲ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت (۲۵ تا ۳۰ سال قبل) حدود ۴۵۲ میلی‌متر، ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.