تهران - ایرنا - مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی در آخرین نظر سنجی خود مبنی بر میزان استفاده شهروندان از رسانه‌های اجتماعی مجازی عنوان کرد: ۲۲.۸ درصد پاسخگویان گفته‌اند هم از رسانه‌های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می‌کنند.

براساس نظرسنجی ایسپای جهاددانشگاهی که در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده است ۲۷ درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند در حال حاضر کاربر هیچکدام از رسانه‌های اجتماعی داخلی یا خارجی نیستند.  

به گزارش روز سه‌شنبه  از جهاددانشگاهی از طرفی گروه‌ سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بیش از سایر گروه‌های سنی فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند که بر این اساس  ۵۰.۵ درصد از گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۹.۴ درصد از گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۴۴.۴ درصد افراد ۵۰ سال و بالاتر گفته اند فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند. 

بنابر این نظرسنجی ۴۸.۴ درصد از پاسخگویان گفته‌اند فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی مثل تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند. در مقابل ۱.۸ درصد بیان کرده‌اند فقط از رسانه‌های اجتماعی داخلی مثل سروش استفاده می کنند.
در این نظرسنجی علت استفاده از رسانه های اجتماعی از سوی افراد مثلا کلاس های آنلاین مدارس و دانشگاه ها ، سرگرمی ، پژوهش و جمع آوری اطلاعات و غیره ذکر نشده است.
 


 

میزان استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی در روز، هفته و ماه

نتایج بررسی میزان استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی در روز، هفته و ماه نیز نشان می‌دهد که فقط ۳.۱ درصد از کسانی که حداقل از یک رسانه اجتماعی استفاده می کنند، گفته‌اند از واتساپ اصلاً استفاده نمی‌کنند. اما ۴۴.۸ درصد در طول روز به طور مستمر از آن استفاده می‌کنند. ۴۰.۶ درصد روزی یک یا چند بار، ۹.۲ درصد هفته‌ای یک یا چند بار و ۲.۳ درصد ماهی یک یا چند بار از واتساپ استفاده می‌کنند. 

همچنین ۲۷.۱درصد کاربران در طول روز به صورت مستمر از اینستاگرام استفاده می‌کنند. ۳۹.۳ درصد روزی یک یا چند بار، ۱۲.۴ درصد هفته‌ای یک یا چند بار و ۲.۷ درصد ماهی یک یا چند بار به آن سر می‌زنند. ۱۸.۵ درصد کاربران اصلاً وارد این رسانه اجتماعی نمی‌شوند.



نتایج دیگر این نظرسنجی حکایت از آن دارد که  ۳۵.۶ درصد کاربران رسانه‌های اجتماعی، اصلاً از تلگرام استفاده نمی‌کنند، اما ۱۲.۹ درصد در طول روز به طور مستمر، ۲۷.۳ درصد نیز روزی یک یا چند بار، ۱۷.۹ درصد هفته‌ای یک یا چند بار و ۶.۳ درصد ماهی یک یا چند بار وارد تلگرام می‌شوند. 

اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه یک هزار و  ۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است.