بهرام فرهخت، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اکنون روزانه ۱۱ هزار مسافر از طریق ناوگان ریلی تبریز جابجا می شود که این تعداد شامل یک درصد از کل مسافران شهری است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ رام قطار در خط یک قطار شهری تبریز فعالیت می کنند، اظهار داشت: این تعداد رام قطار برای ارایه خدمات بهتر به مسافران به ۳۶ رام قطار افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت بهرهبردار قطار شهری تبریز گفت: در صورت اطمینان و استفاده بیشتر مردم از قطارشهری، امکان جابجایی روزانه ۱۰۰ هزار نفر مسافر در مسیر خط اول وجود دارد و این شرکت با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی و امنیت سیستم، آماده ارایه خدمت به شهروندان است.
فرهخت، ادامه داد: در زمان کنونی قطار شهری تبریز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰ عصر در حد فاصل ایستگاه ائل گلی تا سه راه امین یعنی فاز های اول و دوم خط یک فعالیت می کند و بیشترین جابجایی مسافر معمولا به ترتیب در ایستگاه میدان ساعت، سهراه امین و ایستگاه شماره ۲ سهند است.
وی یادآوری کرد: شهروندان برای سوار شدن به قطار شهری می توانند هم از بلیط کاغذی که تا ۱۰ سفر شارژ دارند و هم City way یا کارت شارژی قابل استفاده در اتوبوس ها نیز استفاده کنند.
فرهخت، افزود: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در قطارشهری تبریز روزانه هشت هزار ماسک به نرخ دولتی به مسافران فاقد ماسک فروخته و در هر سفر از طریق مهپاش کل قطار ضدعفونی می شود و در این زمینه حدود ۴۰۰ لیتر مواد ضدعفونی استفاده شده است.
طرح مطالعه پروژه قطارشهری تبریز در سال ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی آن نیز سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در ۱۳۹۴ بخشی از آن به بهره برداری رسید که این پروژه در ۵ خط شامل ۴ خط اصلی و ۱ خط حومه، در مجموع به طول ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده است.
در حال حاضر فاز ۱ و ۲ خط یک قطارشهری تبریز به طول ۱۱ کیلومتر از ایستگاه ائلگلی تا ایستگاه میدان ساعت در حال بهرهبرداری است.