ارومیه- ایرنا- شیوع کرونا در آذربایجان غربی همچنان با قدرت و شتاب قابل توجه ادامه دارد و خیز پنجم آن نیز در استان، در اوج خود قرار دارد به طوری که هر روز شاهد رکورد جدیدی از مبتلایان، بستری شدگان و فوتی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان هستیم.

به گزارش ایرنا، شیوع کرونا همچنان مهمترین موضوع در دنیا، ایران و به تبع آن آذربایجان غربی است و روزانه صدها خانواده را در این استان درگیر خود می‌کند.

این ویروس که با بی توجهی مردم قدرت می‌گیرد و با توجه به انجام و اِعمال ملزومات بهداشتی و شیوه نامه ها، رو به زوال می گذارد، طی ۱۸ ماه گذشته همواره در شهرهای مختلف آذربایجان غربی جولان داده است.

با وجود ایجاد روند کاهشی در روزهای پایانی بهار، از اواخر تیر امسال خیز پنجم کرونا در آذربایجان غربی آغاز شده و مهلک ترین خیز در استان همچنان ادامه دارد.

در این خیز تعداد مبتلایان روزانه به بیش از ۲ هزار نفر در روز، تعداد بستری شدگان سندرم حاد تنفسی به بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر، تعداد فوتی های روزانه به بیش از ۴۰ نفر و تعداد بستری شدگان نیز به بیش از ۴۵۰ نفر رسیده که همه این ارقام حداقل ۳۰ درصد بیشتر از اوج خیز سوم کرونا بوده اند.

در هفته های اخیر نیز رنگ زرد شهرستان های مختلف در آذربایجان غربی به قرمز کرونایی تغییر یافته و هم اکنون کل استان رنگ قرمز متمایل به سیاه دارد.

همه ۱۷ شهرستان آذربایجان‌غربی در وضعیت قرمز کرونایی

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در این باره گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۷ شهر استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که نشان دهنده وضعیت بسیار وخیم شهرستان های مختلف است.

علی مصطفوی افزود: ارومیه به همراه ماکو، شوط، پلدشت، سلماس، چایپاره، چالدران و خوی در شمال و همچنین میاندوآب، مهاباد، بوکان، نقده، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، تکاب و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت قرمز کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: طی هفته گذشته شهرستان پیرانشهر وضعیت نارنجی داشت که با بررسی های جدید صورت گرفته، وضعیت آن شهر نیز قرمز شده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در همه استان از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.

عادی‌انگاری عامل اصلی روند صعودی شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی

استاندار آذربایجان‌غربی هم با انتقاد از بی‌توجهی شهروندان به دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: عادی‌انگاری عامل اصلی روند صعودی شیوع کرونا در استان است که برای غلبه بر آن همه مردم باید توجه ویژه ای به رعایت کامل پروتکل‌ها بهداشتی داشته باشند.

محمدمهدی شهریاری افزود: رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اجرای جدی مصوبات ستادهای ملی و استانی راهکار اصلی بهبود وضعیت موجود در استان است.

وی با ابراز تاسف در خصوص تداوم روند صعودی آمارهای مربوط به کرونا در آذربایجان غربی بیان کرد: ظرفیت بیمارستانها در حال تکمیل است که باید این امر را هشداری جدی به شمار بیاوریم.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز دستورهای بهداشتی و خطرات بیماری از سوی رسانه ها به خوبی به اطلاع مردم رسیده است.

شهریاری اضافه کرد: ولی با این وجود، متاسفانه دستورالعمل ها به خوبی از سوی مردم رعایت نشده و متولیان حوزه نظارت نیز توجه کافی بر این امر ندارند.

وی گفت: برای پیشگیری از ایجاد مشکل در تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران، ساخت کارخانه تولید اکسیژن و تامین اکسیژن ساز به صورت جدی در دستور کار مدیران استانی قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی از متولیان امر خواست تا در پوشش واکسیناسیون نیز اهتمام جدی تری داشته باشند.

بیشترین فوتی روزانه بر اثر کرونا در آذربایجان غربی ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم با ارائه آماری در خصوص شیوع کرونا در استان گفت: فوتی های روزانه کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۴۱ نفر رسید که بیشترین میزان از پاییز سال گذشته است.

دکتر جواد آقازاده افزود: ۲۰ نفر از این تعداد مربوط به ارومیه، پنج نفر مربوط به خوی، چهار نفر نقده، سه نفر سلماس، ۲ نفر شهرستان های میاندوآب، چایپاره و مهاباد و یک نفر مربوط به شهرستان های شوط، بوکان و سردشت بوده است.

وی اضافه کرد: با افزوده شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به پنج هزار و ۵۵۵ نفر رسید.

وی اضافه کرد: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۴۸۷ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و بیش از یک چهارم از این تعداد شامل ۴۰۰ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان ناشی از کرونا در استان به ۲ هزار و ۲۱۳ نفر رسید.

آقازاده از بستری شدن ۲۹۳ نفر در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و گفت: از این تعداد، ۷۵ نفر با ونتیلاتور تنفس دارند.

البته در کنار شیوع نگران کننده کرونا در آذربایجان غربی، روند خوب واکسیناسیون نیز در استان ادامه دارد و هر روز هزاران نفر در استان واکسن دز اول یا دوم را دریافت می کنند.

بیش از ۸۷۹ هزار دُز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شد

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی در این باره گفت: تاکنون ۸۷۹ هزار و ۹۲ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است.

علی احمد آقاپور افزود: این آمار روز به روز در حال افزایش است به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ هزار و ۵۹۸ نفر به این تعداد اضافه شده است.

وی ادامه داد: با این آمار تاکنون نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت آذربایجان غربی واکسن کرونا را تزریق کرده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی اظهار کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، افراد بالای ۵۰ سال برای دریافت واکسن باید در سامانه سلامت ثبت نام کنند.

تاکنون علاوه بر گروه های سنی، برخی گروه های شغلی نظیر معلمان، فرهنگیان، رانندگان تاکسی و اتوبوس درون شهری، خبرنگاران، رانندگان حمل و نقل عمومی برون شهری واکسن کرونا دریافت کرده اند.

به گزارش ایرنا، تاکنون حدود ۲۳۷ هزار نفر از مردم آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که از این میزان، پنج هزار و ۵۵۵ نفر جان خود را از دست داده اند.

با این آمار حدود هفت درصد مردم آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.