سنندج - ایرنا - اداره کل هواشناسی کردستان با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به وزش باد شدید و وقوع پدیده گرد و خاک طی روزهای پایانی هفته جاری در استان هشدار داد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به بررسی نقشه‌های هواشناسی و خروجی مدل‌های جوی، در روزهای پنجشنبه و جمعه وزش باد شدید و در محدوده هشدار است که این شرایط سبب بروز پدیده گرد و غبار محلی بویژه در روز جمعه در سطح استان می‌شود.

علی پناهی افزود: منطقه اثر این پدیده، نیمه شمالی و شرقی استان شامل شهرستان‌های بانه، بیجار، دیواندره، دهگلان، زرینه و سقز و قروه است.

وی اضافه کرد: عدم انجام فعالیت‌های ورزشی متاثر از وزش باد همچون کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، توقف عملیات سمپاشی و محلول پاشی در باغات، انتقال محصولات خشک شده باغات به مکان‌های مسقف و اطمینان از خاموش کردن آتش در فضاهای دارای پوشش گیاهی و جنگلی و اماکن تفریحی استان توصیه می‌شود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: بر این اساس دمای هوای استان نیز طی سه روز آینده خُنک شده و در طول روز حدود پنج تا هفت درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند.

میانگین بارندگی‌های استان از آغاز سال زراعی جاری(اول مهر پارسال) تاکنون ۳۰۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته (۵۲۲ میلی‌متر) ۴۲ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت (۲۵ تا ۳۰ سال قبل) حدود ۴۵۲ میلی‌متر، ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.