بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی و آغاز مبادلات مرزی در بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه خبر داد.

"حمید ملانوری" روز پنجشنبه در حاشیه نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان که در محل بازارچه مرزی یزدان برگزار شد، اظهار داشت: با اعتباراتی که تامین شد و تلاش دستگاه‌های اجرایی، زیرساخت‌های لازم در این بازارچه تامین شده است.

وی افزود: هدف از بازدید امروز از بازارچه یزدان به همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی، بررسی شرایط موجود و میزان آمادگی بازارچه برای شروع فعالیت‌های تجاری است.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: مدت‌های مدید است که با توجه به درخواست‌های مردم در شهرستان‌های مرزی استان و به جهت استفاده حداکثری از موقعیت‌های مرزی موجود، موضوع بازگشایی بازارچه‌های مرزی به طور جدی دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مرز از پیشران‌های مهم اقتصادی و توسعه‌ای استان است گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و با حمایت دولت، تلاش‌ها نتیجه داد و امروز شاهد هستیم که مرزهای گلورده، یزدان و دوکوهانه هم می‌توانند مانند ماهیرود، شاهد فعالیت تجار باشند.

ملانوری ادامه داد: با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و اقداماتی که انجام شده، به زودی شاهد بازگشایی تمامی بازارچه‌های مرزی استان خواهیم بود.

وی گفت: در همین راستا و به منظور تامین زیرساخت‌های لازم، جلسات و گفتگوهایی هم بین تجار ایرانی و افغان انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: تقاضاهای زیادی برای آغاز تجارت در بازارچه‌های مرزی استان وجود دارد که می‌تواند به رونق این مناطق کمک کند.

وی افزود: همه تلاش بر این است که با بازگشایی این بازارچه‌ها، تجار دو کشور ایران و افغانستان و مردم ساکن در شهرستان‌های مرزی استان به ویژه مرزنشینان از عایدات این گذرگاه‌ها بهره‌مند شوند.

موضوع بازگشایی بازارچه‌های یزدان شهرستان زیرکوه، دوکوهانه شهرستان نهبندان و گلورده (میل ۷۳) شهرستان درمیان از بدو ورود ملانوری به خراسان جنوبی در دستور کار قرار داشت و بنابر پیگیری‌های مستمر صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌هایی که شده است، فعالیت تجاری و مبادلات مرزی به زودی در این بازارچه‌ها آغاز می‌شود.

در حال حاضر پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان است که حدود ۴۸ درصد صادرات ایران به کشور همسایه از این مرز انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی امروز به منظور بررسی وضعیت موجود و نیز چینش مقدمات لازم در راستای بازگشایی بازارچه یزدان از این منطقه بازدید کرد و زیرساخت‌هایی از جمله سامانه جامع امور گمرکی، گمرک مستقر و بخش خدمات مورد ارزیابی قرار گرفت.

بازارچه یزدان به دلیل موقعیت جغرافیایی می‌تواند به تقسیم بار ترافیکی در مرزهای ماهیرود در خراسان جنوبی و دوغارون در خراسان رضوی کمک کند و در نتیجه باعث کاهش زمان انتظار در این ۲ مرز ‌شود.

این بازارچه، فرصت مناسبی برای صادرات اقلام مورد درخواست اهالی روستای ۵ هزار نفره کلاته نظر و دیگر مناطق ولایت هرات - دومین شهر پرجمعیت افغانستان - است.

استاندار خراسان جنوبی امروز از بازارچه مرزی گلورده (میل ۷۳) در شهرستان‌ درمیان هم بازدید کرد.

براساس برنامه‌‎ریزی‌های صورت گرفته بازارچه گلورده درمیان می‌تواند در زمینه صادرات مصالح ساختمانی به ویژه سیمان (با توجه به وجود کارخانه سیمان باقران در این منطقه) و دیگر اقلام مورد نیاز تجار افغان فعالیت کند و با وجود مجهز بودن به سامانه جامع امور گمرکی، امکان اظهار کالا را دارد.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

سه بازارچه به دلایل مختلف از جانب کشور افغانستان در سال‌های گذشته تعطیل اعلام شد و در حال حاضر گمرک و بازارچه ماهیرود فعال‌ترین پایانه مرزی خراسان جنوبی است.

این بازدیدها با همراهی نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مرزبانی، جمعی از مدیران کل استانی، مسوولان شهرستانی و گروهی از تجار ایرانی و افغان انجام شد.