عیسی اسفنجاری کناری، روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، افزود: شهر موزه نقش جهان که از سوی مرحوم دکتر شیرازی نظریه پردازی شده به عنوان جریان سیال و نانوشته در نیم قرن اخیر توسعه پیدا کرده و بخش هایی از این ایده نیز اجرایی شده است.
وی با اشاره به جایگاه میدان نقش جهان در مرکزیت ایده شهر موزه اصفهان، تصریح کرد: محدوده این ایده محور اصلی شمالی و جنوبی شهر اصفهان است که از میدان نقش جهان آغاز، و تا بازار، چهار باغ و سپس ساحل زاینده رود ادامه دارد و تلاقی این دو محدوده، استخوان بندی شهر موزه را شکل می دهد.
استادیار دانشکده مرمت و حفاظت اصفهان گفت: در طول ۵۰ سال گذشته، سازمان میراث فرهنگی به مرور روی بخشی از این طرح کار کرده به طوریکه با احیا، مرمت وحفاظت مساجد، بازارها و کاروانسراها همچنین با تبدیل شدن مسیرهای این محدوده به پیاده راه، شهر موزه بتدریج در حال نمود و ظهور است.
اسفنجاری افزود: هسته مرکزی این شهر موزه نمایشگاهی در طبقه دوم میدان نقش جهان است که مرحوم آیت الله زاده شیرازی بر آن تاکید داشت اما امروز به فراموشی سپرده شده و نیازمند برنامه ریزی برای تکمیل است.
وی اضافه کرد: در گذشته طبقه دوم میدان نقش جهان دارای حجره هایی بوده است، از دهه ۷۰ بخش های زیادی از این قسمت ها بازسازی و باز زنده سازی شد که اکنون با وجود نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده و در حال سکون است.
استادیار دانشکده مرمت و حفاظت اصفهان گفت: ایده اصلی در طرح شهر موزه این بود که یک و نیم کیلومتر دالان ارتباطی در طبقه دوم میدان نقش جهان به بزرگترین فضای نمایشگاهی و به عنوان حلقه اتصال و گفت و گوی تمدن ها تبدیل شود.
به گفته وی، در این طرح، نمایشگاه به ۴ بخش اصلی تقسیم و اصفهان در مقیاس شهر، جغرافیای ایران و جهان اسلام به بازدید کننده معرفی می شود.
اسفنجاری با بیان اینکه اهمیت میدان نقش جهان اصفهان در این طرح از همان ابتدا مشخص و بارز است، افزود: این طرح به عنوان بزرگترین ورودی گردشگری ایران و موزه پویا و زنده جهان اسلام است که بدلیل قرار گرفتن در میدان نقش جهان با موزه های بزرگ دنیا قابل قیاس است.
این استاد دانشگاه افزود: شهر موزه اصفهان در جهان اسلام بی نظیر خواهد بود.
وی بازیابی، احیا و تقویت نقش ملی میدان نقش جهان و جایگاه جهانی آن، تقویت نقش گره گاهی میدان نقش جهان در گردشگری ایران و اصفهان و نمود ظرفیت های فرهنگی تاریخی میدان برای توسعه خلاقانه استان را از جمله دلایل اهمیت این طرح برشمرد.
اسفنجاری افزود: تکمیل این طرح همزمان با ورود به سده جدید می تواند آغازگر نگاه نو به مقوله گردشگری در اصفهان باشد.
به گفته وی، با وجود حفاظت ها و بازسازی هایی که قبلا انجام شده است،این پروژه همچنان در مرحله ایده باقی مانده و نیازمند ارائه طرح جامع فضای نمایشگاهی در طبقه دوم و سپس تصویب در مراجع مربوطه و اقدام برای اجراست.
استادیار دانشگاه با بیان اینکه همه ایده ها، آرمان ها و چشم انداز ها باید در طرح جامع مدون شود، افزود: سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و دانشگاه هنر اصفهان به عنوان مثلث سه گانه در کنار همیاری و مشارکت مردم می توانند این طرح ارزشمند را عملیاتی کنند.
به گفته وی«اصفهان، شهر موزه جهانی»، یک پروژه ملی و نیازمند مشارکت همه نهادها، مردم و جامعه هنری است.
به گزارش ایرنا، «اصفهان شهر موزه جهانی» طرحی است برگرفته از ایده های خلاقانه مرحوم باقر آیت الله زاده شیرازی در سال ۱۳۵۳ که در نظر داشت موزه مجازی طبقه دوم میدان نقش جهان برای معرفی اصفهان بکار برده شود.او از پیشکسوتان علم مرمت ایران بود. مجامع بزرگ پژوهشی و علمی، اصفهان و مرمتهایش را به اسم دکتر شیرازی می شناسند.تأسیس سازمان میراث فرهنگی نیز با ایده مرحوم شیرازی ایجاد شد.
استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت بهعنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یکهزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نامهای میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نامهای وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.