گرگان- ایرنا- عملیات لکه گیری آتش در منطقه حفاظت شده جهان نما کردکوی گلستان از روز جمعه با ورود یک فروند بالگرد و حضور شماری از نیروهای عملیاتی سپاه نینوا و نیروی انتظامی استان شتاب گرفته است.

 مدیرکل منابع طبیعی گلستان در همین ارتباط با تاکید بر این که آتش و شعله تاجی فعالی در درختان منطقه حفاظت شده جهان نما کردکوی ندیده نمی شود، گفت: با ورود بالگرد و حضور یکصد نیروهای عملیاتی سپاه نینوا و نیروی انتظامی استان عملیات لکه گیری آتش را در این منطقه آغاز کردند.

عبدالرحیم لطفی اظهارداشت:‌ در زمان حاضر  یک دستگاه بالگرد مشغول هلی برن نیرو ها به منطقه است تا قبل از وزش باد  آتش سوزی به طور کامل مهار شود.

"هلی برن " یعنی پیاده کردن نیرو در عمق منطقه از راه هوا.

اداره کل هواشناسی استان با اشاره به وزش باد شدید از ظهر امروز در این منطقه از گسترش احتمالی آتش در جنگلهای این منطقه هشدار داد.

لطفی با تاکید بر این که آتش فعال و شعله برافروخته  بر تاج درختان منطقه مشاهده نمی شود و همچنان نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، نیروهای مردمی و بسیجی در محل حضور دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان در خصوص وسعت حریق گفت که  عملیات مساحی از عرصه پس از مهار کامل حریق انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا حوالی ساعت ۱۳ روز پنجشنبه عرصه های منطقه مغذی جهان نما با پوشش گیاهی درختان ارس  ، کاج و کچف دچار حریق شده است.

به گزارش ایرنا، جهان نما از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده زیرپوشش مدیریتی حفاظت محیط زیست کشور است و در ردیف مناطق چهارگانه این سازمان به شمار می رود.

منطقه حفاظت شده جهان نما با وسعتی بیش از ‎ ۳۰هزار هکتار در حوزه گرگان و کردکوی واقع است که حدود ۲۰هزار هکتار آن در حوزه استحفاظی شهرستان کردکوی درغرب گلستان قرار دارد.

از نظر وضعیت جغرافیایی بیشتر منطقه جهان نما کوهستانی بوده و ارتفاع آن از ‎ ۶۰۰متر در مرز شمالی اطراف شصت کلا تا سه هزار و ‎ ۸۶متر در کوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت متغیر است.

 کردکوی در ۲۷ کیلومتر غرب گرگان واقع است .