به گزارش ایرنا نادر بهشتی نسب روز جمعه در نشست هم اندیشی کمیسیون گردشگری در محل اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه رویداد اکسپو ۲۰۲۰ دبی از مهرماه امسال تا فروردین سال ۱۴۰۱ در کشور امارات متحده عربی برگزار میشود، اظهارداشت: استان خوزستان با وجود برخورداری از سه مجموعه تاریخی ثبت جهانی و هزاران اثر باستانی ملی و پیشتازی در عرصه تولید صنایع دستی بومی، هنوز در زمینه جذب گردشگر و خلق ثروت گردشگری تا رسیدن به جایگاه مطلوب خود فاصله زیادی دارد.
وی استان خوزستان را برخوردار از آثار باستانی منحصر به فرد دانست و افزود: سنگنوشتههای فارسی باستان ۲ هزار و ۵۰۰ ساله دوره هخامنشیان، رودخانههای پرآب، منابع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاههای آبی و حرارتی و تاسیسات فولادی و ذوب آهن از جمله داشتههای این استان محسوب میشوند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز صنایع بزرگ کشت و صنعت نیشکر، صنایع دستی متنوع و متعدد، رسوم بومی، دسترسی به آبهای آزاد و بین المللی، امکانات زیربنایی حمل و نقل و همجواری با بازارهای جهانی را از دیگر ظرفیتهای خوزستان برشمرد و گفت: از سوی دیگر ظرفیتهای گردشگری استان خوزستان شامل منابع طبیعی، محیط زیست، جوامع محلی و شهرها، مسیلها، پلها، جاده ها، بنادر و راه آهن نیز ویژه و کمنظیر هستند.
وی با اشاره به وجود یک سوم آبهای جاری کشور در استان خوزستان افزود: کمتر استانی در ایران هم جاده و خط آهن دارد و هم از راه هوایی و دریایی به نقاط دیگر متصل میشود.
بهشتی نسب خاطرنشانکرد: در این استان از ساحل با ۵۰ درجه گرما میتوان پس از ۲ ساعت با خودرو به نقاطی رفت که دمای هوای آن تا ۲۰ درجه و حتی بیشتر متغیر است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز یادآورشد: مرز مشترک با عراق و دسترسی به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز علاوه بر اهمیت صادرات کالاهای اقتصادی، یک تناسب فرهنگی و زبانی مشترک را ایجاد کرده که با وجود زمینههای مشترک برای صادرات صنایع دستی، مدیریت منافع اقتصادی آن ضروری است.
وی افزود: معرفی این ظرفیت ها در شصتمین نمایشگاه اکسپو به طور قطع به رونق گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان منجر خواهد شد.
بهشتی نسب با بیان اینکه این رویداد مهم حوزه گردشگری برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه برگزار میشود، گفت: این رویداد تاثیر بسیار زیادی در برنامهریزی متولیان حوزه گردشگری استان خوزستان خواهد داشت.
وی افزود: تلاش میشود با همکاری مشترک بین پارلمان بخش خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، بهره برداریهای لازم برای رونق صنعت گردشگری استان محقق شود.
اکسپو ۲۰۲۰ محلی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایجاد زیرساختهای گردشگری خوزستان
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در بخش دیگری از این نشست گفت: حضور فعالان بخش خصوصی در این نمایشگاه میتواند باعث ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری خارجی در بخش گردشگری خوزستان باشد.
پیمان نبهانی افزود: باتوجه به حضور تعداد قابلتوجه ایرانیهای مقیم در کشور امارات نیاز است تمرکز جدی در حوزه بازاریابی و جذب گردشگر از این افراد و همچنین به صورت ویژه از کشورهای بازار هدف گردشگری استان صورت گیرد.
وی ادامهداد: با مشارکت پارلمان بخش خصوصی، نرمافزارهای کاربردی، درگاههای اینترنتی و واقعیت مجازی برای معرفی ظرفیتهای گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان استفاده خواهد شد.
نبهانی خاطرنشانکرد: استفاده از این ابزار به منظور معرفی ظرفیتهای تخصصی استان در سه شاخه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام خواهد که شامل استعدادهای گردشگری سلامت و زیبایی، طبیعت و ورزش، تاریخی و فرهنگی است که در این بین آیینهای سنتی، صنایع دستی، تاریخ تمدن و فرهنگ غنی استان نیز معرفی خواهند شد.
لزوم تعامل بخش خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ضرورت تعامل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با فعالان بخش خصوصی بیانداشت: این اداره کل میتواند تسهیل کننده شرایط فعالیت سرمایه گذاریها و در نهایت رونق گردشگری شود.
مجید پورکاید یادآورشد: معرفی ظرفیتهای گردشگری و صنایع دستی خوزستان در نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی با همکاری بین بخشی دستگاههای دولتی و فعالان بخش خصوصی، اثرگذاری بسیار خوبی در رونق صنعت گردشگری استان خواهد داشت.
وی همچنین به اهمیت تولید و ساخت صنایع دستی با کمترین هزینه و سرمایهگذاری اشارهکرد و افزود: ارزش افزوده ساخت این محصولات باعث رشد اقتصادی استان خوزستان و تقویت صادرات غیرنفتی کشور میشود.
نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران تاکیدکرد: باید توجه داشت که فعال سازی حوزه صنایع دستی در بعد اجتماعی و عدالت محوری تاثیرات ویژه ای در معیشت خانوادهها و گستردگی بازار صنایع دستی دارد.
نمایشگاه جهانی هر پنج سال یک بار باحضور حداکثری کشورها برگزار میشود و بخشهایی که در این رویداد با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی مشارکت دارند، درپی فرآیند ایجاد ارتباطات تجارت، فروش، خرید، عرضه و ورود به بازارهای جهانی هستند.